Pražská čára - Vnější opevnění Prahy z let 1936 - 38
Pražská čáraPražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: 855
Fotografií: 9203
GPS: 852
Liběchovská příčkaLiběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: 562
Fotografií: 7469
GPS: 363
Lužické horyLužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 12020
GPS: 400
Jizerské horyJizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: 581
Fotografií: 9918
GPS: 409
KrkonošeKrkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 481
Fotografií: 3862
GPS: 144
TrutnovskoTrutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: 446
Fotografií: 9000
GPS: 434
NáchodskoNáchodsko
Linie lehkého opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: 568
Fotografií: 10160
GPS: 414
Orlické horyOrlické hory
Linie lehkého opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: 425
Fotografií: 5816
GPS: 341
PodkrušnohoříPodkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 1318
GPS: 257
Ohře - BlšankaOhře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 634
Fotografií: 34
GPS: 583
Plzeňská čáraPlzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 0
GPS: 814
ŠumavaŠumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 11
Objektů: 573
Fotografií: 424
GPS: 368
Jižní ČechyJižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 475
GPS: 650
Vltavská linieVltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 6
GPS: 489
Jižní MoravaJižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: 547
Fotografií: 0
GPS: 547
JeseníkyJeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: 519
Fotografií: 959
GPS: 342
OpavskoOpavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: 486
Fotografií: 0
GPS: 473
OstravskoOstravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: 11
Fotografií: 0
GPS: 8
Typy objektů Pražské čáry
Standardní objekty
Atypické objekty
A-120 |
|
 |
Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 120° Projektován pro boční palbu oboou střílen, ojediněle využíván k čelnímu postřelu předpolí linie. Určen pro posádku sedmi mužů. Na Pražské čáře vystavěn v počtu 966 kusů. |
A-140 |
|
 |
Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 140° Častěji používaný objekt pro boční palbu a posádku sedmi mužů. Na Pražské čáře realizován v počtu 1538 kusů. |
A-160 |
|
 |
Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 160° Nejčastěji používaný objekt pro boční palbu a posádku sedmi mužů. Na Pražské čáře vystavěn v počtu 1903 kusů. |
A-180 |
|
 |
Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 180° Druhý nejčastěji používaný objekt pro vedení bočních paleb. Na Pražské čáře realizován v počtu 1135 kusů. |
A-200 |
|
 |
Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 200° Určením bunkrů A-200 bylo vedení bočních paleb, posádkou sedmi mužů a dvou kulometů. Na Pražské čáře vystavěn v počtu 376 kusů. |
A-220 |
|
 |
Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 220° Řopík s největším úhlem mezi oběma střílnami měl primární určení k vedení bočních paleb, které ve válečném konfliktu měla vést sedmičlenná posádka. Na Pražské čáře realizován v počtu 170 kusů. |
B1-80 |
|
 |
Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 80° Pravá střílna pro boční palbu, levá pro čelní, případně boční v ostrém zlomu linie. Určen pro sedmičlennou posádku. Na Pražské čáře vystavěn v počtu 92 kusů. |
B1-90 |
|
 |
Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 90° Plný bojvý stav objektu čítal sedm mužů, kteří měli vést nebo řídit palby hlavních zbraní z levé střílny čelní a pravé boční. Na Pražské čáře vystavěn v počtu 51 kusů. |
B1-100 |
|
 |
Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 100° Určen pro sedmičlennou posádku dvou střelců, dvou nabíječů, dvou pozorovatelů a jedné obsluhy ventilátoru. Na Pražské čáře vystavěn v počtu 78 kusů. |
B2-80 |
|
 |
Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 80° Na Pražské čáře vystavěn v počtu 104 kusů. |
B2-90 |
|
 |
Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 90° Na Pražské čáře vystavěn v počtu 56 kusů. |
B2-100 |
|
 |
Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 100° Levá střílna pro boční palbu, pravá pro čelní, případně boční v ostrém zlomu linie. Určen pro sedmičlennou posádku. Na Pražské čáře vystavěn v počtu 92 kusu. |
D1 |
|
 |
Pravostranný objekt pro boční palbu. Určen pro čtyřčlennou posádku. Jeho bočně vedená palba byla využívána v členitém terénu, kde nebylo možno uplatnit palbu oběma směry. Na Pražské čáře vystavěn v počtu 190 kusů. |
D2 |
|
 |
Levostranný objekt pro boční palbu. Určen pro čtyřčlennou posádku. Umisťován na kraje svahů do míst, kde nebylo možno vzhledem ke konfiguraci terénu vést palby oboustranné. Na Pražské čáře vystavěn v počtu 201 kusů. |
E |
|
 |
Objekt pro čelní, případně kosu palbu. Určen pro čtyřčlennou posádku. Častěji umístěn více v týlu linie s palebným úkolem postřelu údolí, železničních tratí, silnic a pod. Na Pražské čáře realizován v počtu 221 kusů. |
A |
|
 |
Objekt pro čelní palbu. Určen pro čtyřčlennou posádku. Umisťován na místa s dalekým výhledem a možnostmi vedení palby na velké vzdáleosti. Na Pražské čáře vystavěn v počtu 112 kusů. |
B |
|
 |
Objekt pro čelní palbu. Určen pro čtyřčlennou posádku. Umisťován na místa s dalekým výhledem a možnostmi vedení palby na velké vzdáleosti. Na Pražské čáře vystavěn v počtu 313 kusů. |
C |
|
 |
Objekt pro čelní palbu. Určen pro šestičlennou posádku. Umisťován na místa s dalekým výhledem a možnostmi vedení palby na velké vzdáleosti. Na Pražské čáře vystavěn v počtu 208 kusů. |
© 2003 - 2021 Jan Vála - lahvic@seznam.cz