Pražská čára - Vnější opevnění Prahy z let 1936 - 38

Mapa Seznam linií Šipka

Pražská čáraPražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: 855
Fotografií: 9198
GPS: 852

Liběchovská příčkaLiběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: 562
Fotografií: 7469
GPS: 351

Lužické horyLužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 12020
GPS: 400

Jizerské horyJizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: 581
Fotografií: 9918
GPS: 409

KrkonošeKrkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 481
Fotografií: 3862
GPS: 144

TrutnovskoTrutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: 446
Fotografií: 9000
GPS: 434

NáchodskoNáchodsko
Linie lehkého opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: 568
Fotografií: 10160
GPS: 414

Orlické horyOrlické hory
Linie lehkého opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: 425
Fotografií: 5816
GPS: 341

PodkrušnohoříPodkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 1318
GPS: 257

Ohře - BlšankaOhře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 634
Fotografií: 34
GPS: 583

Plzeňská čáraPlzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 0
GPS: 814

ŠumavaŠumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 11
Objektů: 573
Fotografií: 424
GPS: 368

Jižní ČechyJižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 708
Fotografií: 475
GPS: 481

Vltavská linieVltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 6
GPS: 489

Jižní MoravaJižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: 245
Fotografií: 0
GPS: 245

JeseníkyJeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: 519
Fotografií: 959
GPS: 342

OpavskoOpavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: 168
Fotografií: 0
GPS: 159

OstravskoOstravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: 0
Fotografií: 0
GPS: 0

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea VOP Technické údaje Překážky Diskuzní fórum Ke stažení Literatura Návštěvní kniha Ilustrační fotografie Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Historie webu Kontakt
Přístupy:

Celkově přístupů: 331079

Přístupů dnes: 148

Max.za den: 678

a to: 19.5.2020

Online: 6

Odběr novinek:

Email:

O odběru novinek

Anketa:

Jaké muzeum se Vám nejvíce líbí?

SazenáGraf 314
MlýnekGraf 121
DoksyGraf 107
BratroniceGraf 136
BerounGraf 115
KarlštejnGraf 112

Hlasů: 905

Více anket

Rubriky:
Diskuzní forum:

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

29.5.2016 | Michal Medelský

I já připojuji svůj podpis pod pochvalu muzea

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Pražská čára


Typy objektů Pražské čáry

Standardní objekty

Atypické objekty


A-120
A-120 Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 120° Projektován pro boční palbu oboou střílen, ojediněle využíván k čelnímu postřelu předpolí linie. Určen pro posádku sedmi mužů. Na Pražské čáře vystavěn v počtu 802 kusů.
A-140
A-140 Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 140° Častěji používaný objekt pro boční palbu a posádku sedmi mužů. Na Pražské čáře realizován v počtu 1363 kusů.
A-160
A-160 Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 160° Nejčastěji používaný objekt pro boční palbu a posádku sedmi mužů. Na Pražské čáře vystavěn v počtu 1755 kusů.
A-180
A-180 Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 180° Druhý nejčastěji používaný objekt pro vedení bočních paleb. Na Pražské čáře realizován v počtu 1056 kusů.
A-200
A-200 Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 200° Určením bunkrů A-200 bylo vedení bočních paleb, posádkou sedmi mužů a dvou kulometů. Na Pražské čáře vystavěn v počtu 351 kusů.
A-220
A-220 Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 220° Řopík s největším úhlem mezi oběma střílnami měl primární určení k vedení bočních paleb, které ve válečném konfliktu měla vést sedmičlenná posádka. Na Pražské čáře realizován v počtu 149 kusů.
B1-80
B1-80 Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 80° Pravá střílna pro boční palbu, levá pro čelní, případně boční v ostrém zlomu linie. Určen pro sedmičlennou posádku. Na Pražské čáře vystavěn v počtu 84 kusů.
B1-90
B1-90 Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 90° Plný bojvý stav objektu čítal sedm mužů, kteří měli vést nebo řídit palby hlavních zbraní z levé střílny čelní a pravé boční. Na Pražské čáře vystavěn v počtu 42 kusů.
B1-100
B1-100 Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 100° Určen pro sedmičlennou posádku dvou střelců, dvou nabíječů, dvou pozorovatelů a jedné obsluhy ventilátoru. Na Pražské čáře vystavěn v počtu 64 kusů.
B2-80
B2-80 Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 80° Na Pražské čáře vystavěn v počtu 92 kusů.
B2-90
B2-90 Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 90° Na Pražské čáře vystavěn v počtu 45 kusů.
B2-100
B2-100 Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 100° Levá střílna pro boční palbu, pravá pro čelní, případně boční v ostrém zlomu linie. Určen pro sedmičlennou posádku. Na Pražské čáře vystavěn v počtu 74 kusu.
D1
D1 Pravostranný objekt pro boční palbu. Určen pro čtyřčlennou posádku. Jeho bočně vedená palba byla využívána v členitém terénu, kde nebylo možno uplatnit palbu oběma směry. Na Pražské čáře vystavěn v počtu 183 kusů.
D2
D2 Levostranný objekt pro boční palbu. Určen pro čtyřčlennou posádku. Umisťován na kraje svahů do míst, kde nebylo možno vzhledem ke konfiguraci terénu vést palby oboustranné. Na Pražské čáře vystavěn v počtu 188 kusů.
E
E Objekt pro čelní, případně kosu palbu. Určen pro čtyřčlennou posádku. Častěji umístěn více v týlu linie s palebným úkolem postřelu údolí, železničních tratí, silnic a pod. Na Pražské čáře realizován v počtu 203 kusů.
A
D1 Objekt pro čelní palbu. Určen pro čtyřčlennou posádku. Umisťován na místa s dalekým výhledem a možnostmi vedení palby na velké vzdáleosti. Na Pražské čáře vystavěn v počtu 111 kusů.
B
D2 Objekt pro čelní palbu. Určen pro čtyřčlennou posádku. Umisťován na místa s dalekým výhledem a možnostmi vedení palby na velké vzdáleosti. Na Pražské čáře vystavěn v počtu 303 kusů.
C
E Objekt pro čelní palbu. Určen pro šestičlennou posádku. Umisťován na místa s dalekým výhledem a možnostmi vedení palby na velké vzdáleosti. Na Pražské čáře vystavěn v počtu 195 kusů.
© 2003 - 2020 Jan Vála - lahvic@seznam.cz