Pražská čára - Vnější opevnění Prahy z let 1936 - 38
Pražská čáraPražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: 855
Fotografií: 9267
GPS: 852
Liběchovská příčkaLiběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: 562
Fotografií: 7469
GPS: 363
Lužické horyLužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 12020
GPS: 400
Jizerské horyJizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: 581
Fotografií: 9918
GPS: 409
KrkonošeKrkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 481
Fotografií: 3862
GPS: 144
TrutnovskoTrutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: 446
Fotografií: 9000
GPS: 434
NáchodskoNáchodsko
Linie lehkého opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: 568
Fotografií: 10160
GPS: 414
Orlické horyOrlické hory
Linie lehkého opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: 425
Fotografií: 5816
GPS: 341
PodkrušnohoříPodkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 1318
GPS: 257
Ohře - BlšankaOhře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 634
Fotografií: 34
GPS: 583
Plzeňská čáraPlzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 0
GPS: 814
ŠumavaŠumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 11
Objektů: 573
Fotografií: 424
GPS: 368
Jižní ČechyJižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 475
GPS: 650
Vltavská linieVltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 6
GPS: 489
Jižní MoravaJižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: 1292
Fotografií: 0
GPS: 887
JeseníkyJeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: 519
Fotografií: 959
GPS: 342
OpavskoOpavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: 486
Fotografií: 0
GPS: 473
OstravskoOstravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: 254
Fotografií: 0
GPS: 243
Typy objektů Pražské čáry
Atypické objekty
Standardní objekty
A1/Z1/24a |
|
 |
Oboustranný objekt, vybudovaný na návsi obce Sazená, maskovaný jako obecní váha. Určen pro posádku sedmi mužů. |
A1/Z2/25a |
|
 |
Jednostřílnový objekt, zabudovaný do prvního patra budovy mlýna v obci Sazená. Určen pro čelní postřel cesty od Ledčic. Posádku měli tvořit čtyři muži. |
A2/58/D2Z |
|
 |
Levostranný objekt v zesílené odolnosti vystavěný šikmo ve svahu poblíž Slaného. Proti zavalení vchodu při dělostřeleckém ostřelování pevnůstky byl bunkr opatřen opěrnou zdídkou. Určen pro posádku sedmi mužů. |
A3/11/A-140 |
|
 |
Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 140°. Vybudovaný v šikmém provedení a zastavěný do náspu bývalé úzkorozchodné železnice. Posádku objektu mělo tvořit sedm mužů. |
A3/41/B2-80Z |
|
 |
Typický objekt určený pro čelní a boční, levostrannou palbu. Umístěn ve druhém sledu a vystavěn přímo vedle zdi zámku ve Smečně. Čelní střílna zeslabená. Posádku mělo tvořit sedm mužů. |
A3/51/A-140, A3/78/A-140 |
|
 |
Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 140° Výškově lomený bunkr, s levou střeleckou místností umístěnou níže. Vstup do místnosti byl po schůdcích. |
A4/51/A-200 SP |
|
 |
Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 200° Zastavěn do tělesa silnice od Nového Bezděkova do Bratronic, prodloužen o šesti metrovou místnost, na jedné straně zesílen a na druhé částečně zeslaben. Opatřen inundační šachtou malého typu. Posádku mělo tvořit sedm mužů. |
A4/29a, A4/32a |
|
 |
Improvizované stanoviště polního kulometu v okně civilního domu. Čelní postřel důležité komunikace. Bez stavebních úprav ze strany ŘOP. |
A4/48a |
|
 |
Improvizované stanoviště polního kulometu v budově mlýna v Dolním Bezděkově. Čelní a kosý postřel důležité komunikace. Bez stavebních úprav ze strany ŘOP. |
A4/48b |
|
 |
Improvizované stanoviště polního kulometu v budově statku v Dolním Bezděkově. Čelní postřel důležité komunikace a silniční křižovatky. Bez stavebních úprav ze strany ŘOP. |
A5/1/B1-80Z |
|
 |
Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 80° Typizovaný bunkr v zesílené odolnosti, opatřený zídkou proti zasypání vchodu při případném dělostřeleckém ostřelování pevnůstky. |
B6/18/A-220Z |
|
 |
Oboustranný objekt, jehož osy střílen svírají úhel 220° Vystavěn v zesílené odolnosti a až po strop zcela zapuštěn do příčné terénní vlny. Vstup do objektu vyřešen kolmou šachtou, opatřenou stupačkami. |
B6/49/D1 |
|
 |
Pravostranný jednostřílnový typizovaný bunkr typu D, zastavěný do náspu silnice od Prahy na Beroun. Proti zasypání vchodu opatřen vstupní chodbičkou. |
B7/13/D2 |
|
 |
Levostranný jednostřílnový typizovaný bunkr typu D, vestavěný k patě prudkého svahu v Karlštejně. Opatřen 13 metrů dlouhou vstupní chodbičkou, mající za účel sloužit jako ochrana posádky při vstupu do objektu na exponovaném místě. |
© 2003 - 2021 Jan Vála - lahvic@seznam.cz