03. prosinec - 12 výročí pro tento den   Více

Pražská čára - Vnější opevnění Prahy z let 1936 - 38

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čára Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856

Liběchovská příčka Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596

Lužické hory Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405

Jizerské hory Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12318
GPS: 520

Krkonoše Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347

Trutnovsko Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13375
GPS: 532

Náchodsko Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14677
GPS: 589

Orlické horyNovinka Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14395
GPS: 521

Podkrušnohoří Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 442
Fotografií: 5764
GPS: 435

Ohře - Blšanka Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9204
GPS: 629

Plzeňská čára Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 14233
GPS: 905

Šumava Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6518
GPS: 418

Jižní Čechy Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 14
Objektů: 966
Fotografií: 4867
GPS: 860

Vltavská linie Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541

Jižní Morava Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15327
GPS: 1125

Jeseníky Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501

Opavsko Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5349
GPS: 562

Ostravsko Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2658
GPS: 293





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 83
Objektů: 4478
Fotografií: 47707
GPS: 3991

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65230
GPS: 3014

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12843
GPS: 891

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8798
GPS: 644

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150091
GPS: 9991



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150091
GPS: 9991

Těžké opevnění Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 18218
GPS: 661

Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí



Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Úseky Pražské čáry: A1 A9 A2 A3 A4 A32 A5 B6 B7 B8 B29 111 112 116 118 IX.a IX.b
45/A-140/Z 46/A-200/Z 47/D2 48/E 49/D1 50/D2 51/E 52/A-180/Z 53/A-180
Objekt vpravo B6/46/A-200Z

Mapy Mapy

Objekt lehkého opevnění vzor 37

B6/49/D1

Lokace: Beroun, Pod Haldou Poslední úprava údajů proběhla 31.10.2017  [Historie úprav]  

Změna popisu: Původní údaj: Dochován v náspu silnice, p ... Změněný údaj: Dochován v náspu silnice, p ... Datum: 23.12.2005 Přepsáno: 16.1.2016

Změna pevnosti betonu: Původní údaj: ? Změněný údaj: 370 Datum: 16.1.2016 Přepsáno: 31.10.2017

Základní údaje objektu:
Půdorys objektu:
Půdorys
Linie:Pražská čára (I.sbor)
Stavební úsek:B6 - Beroun
Číslo objektu:49
Typ objektu:D1(1x boční střílna vpravo)
Odolnost objektu:Normální (Odolnost vůči ráži 105mm)
Sklon objektu:Rovný (Výškový rozdíl nepoužíván)
Inundační šachta:Ne
Přístupová chodba:Ano, chodba
Datum betonáže:14.10.1937
Situování objektu:1. sled
Krychelná pevnost betonu:370 kg/cm²(Norma: 450 kg/cm²)
Stav objektu v září 1938:Postaven
Současný stav:Dochován
Kresba objektu z týlu:
Pohled z týlu
Popis objektu:
Kresby objektu:

Betonový bunkr s jednou střeleckou místností a ocelovou střílnou pro vedení boční kulometné palby, určený pro posádku čtyř mužů.

Popis současného stavu:

Dochován v náspu silnice, přístupová chodbička zazděna

Pohled zprava Pohled z čela Pohled zleva

Zprava Z čela Zleva

GPS souřadnice objektu:
Lat N°Long E°M.n.m.PoznámkaVloženoVložil
49.9677114.07658221 Potvrzené umístěníPotvrzené umístění
Potvrzené umístění objektu v rámci přesnosti systému GPS
Garmin GPS MAP 60
2.2.2016Jan Vála
Stáhnout GPX   Mapy   Mapy
Fotografie:

Stav objektu v roce 2015 Stav objektu v roce 1996 Skládka odpadu ve vstupní chodbičce v roce 1996 Zarezlý zbytek lafety ve střílně v červenci 1996 Zasypaný objekt na pohledu z týlu Zasypaný objekt na pohledu zprava Stav v únoru 2019 Týlová chodbička Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal

Autoři fotografií jsou: Jan Vála (9) Miloš Doležal (23)

Poznámky k objektu:
Dnes zasypán, pouze proužek betonu chodbičky nad povrchem. Zcela nepřístupný.
Vložil: 1.1.2016 Jan Vála
Do roku 2003 byl otevřený, uvnitř smetíště. Zarezlý vrchní díl lafety vz.37
Vložil: 25.12.2005 Jan Vála
Technické údaje: Azimut střílny:
Čelní stěna   Strop     Boční stěna se střílnou Boční stěna bez střílny Týlová stěna Základová deska Kamenná předloha Odolnost vůči rážím
80 cm 60 cm 60 cm 80 cm 50 cm 30 cm 100 cm 10-10,5 cm
Výkop pro objekt Výkop pro předlohu Armatura Betonová směs Betonový podklad Kamenná předloha
24,67 m² 5,55 m² 3700 kg 33,12 m³ 15,42 m² 3,90 m³
Levá střílna: Čelní střílna: Pravá střílna: Vchodová střílna:
Normální
deprese -20°   elevace 60°
Typ 1 - s ozubovým závěrem
Typ ventilace: Mřížka ventilace: Omítka: Zához:
S Osazena Provedena Proveden
Granátový skluz: Kabelový vstup: Konzoly ventilátoru: Žlábek chlazení:
Osazen Neosazen Osazeny Nevybetonován
Pravá osa Azimut hlavní střílny
Pravá střílna: 345° Autor: Jan Vála
Kompas Azimut hlavní střílny
Pravá střílna: 345° Autor: Jan Vála
typ Azimut hlavní střílny
Pravá střílna: 345° Autor: Jan Vála

P.stř.: 345°

Časová osa:
Stavba objektu: 14.10.1937   (Ing. Josef Jelínek a synové, Beroun)
Stav 1939: Zazdění přístupové chodbičky
Stav 1960: Vylámání cihlové uzávěry vstupní chodbičky
Stav 2003: Navýšení okolního terénu, znepřístupnění objektu
Stav 2024: Dochován v náspu silnice, přístupová chodbička zazděna
Související:

Založit

Článek:
Bunkr č.42 v Berouně Stavební úsek B6 - Beroun
Prostor kolem města Berouna byl odpradávna jedním z nejvytíženějších při přesunech nepřátelských armád na našem území. V raném i pozdním středověku tudy proudily armády směrem do centra kotliny české, opačným směrem poté na Plzeňsko a do Bavorska. Odehrálo se zde i několik bitev, z nichž asi nejvýznamnější se ...

Mapa:
Situování objektu 14.10.1937: Okraj zástavby | Situování objektu v současnosti: Uprostřed zástavby [Změněno]
Palebný plán:
B6/49/D1 345° 300m. 160° B6/46/A-200/Z
Vzdálenost objektu vpravo
Klesání: -0.17° (-0.33%)
Objekt vpravo Říční koryto Objekt vpravo
221nmn. Říční koryto 220nmn.
Jednostranný objekt určený pro vedení boční palby vpravo, odolávající zásahům dělostřeleckých granátů ráže 100mm. Jeho betonáž provedla 14.10.1937 v rámci stavebního úseku B6 - Beroun stavební firma Ing. Josef Jelínek a synové, Beroun. Na jeho stavbu dohlížel velitel stavebního dozoru kpt. pěch. Ferdinand Ticha. Měřená odolnost jeho betonu činila 370kg/cm2, což bylo o 80kg/cm2 méně, než byla požadovaná krychelná pevnost v tlaku 450kg/cm2.
V současnosti je stav: Dochován v náspu silnice, přístupová chodbička zazděna
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz