Pražská čára - Vnější opevnění Prahy z let 1936 - 38

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čára Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12005
GPS: 856

Liběchovská příčka Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 8684
GPS: 591

Lužické hory Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13001
GPS: 405

Jizerské horyNovinka Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 581 TO: 30
Fotografií: 11491
GPS: 519

Krkonoše Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 4690
GPS: 347

Trutnovsko Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 12511
GPS: 532

Náchodsko Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14141
GPS: 589

Orlické hory Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 12780
GPS: 521

Podkrušnohoří Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 5630
GPS: 257

Ohře - Blšanka Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 634
Fotografií: 8905
GPS: 628

Plzeňská čára Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 13429
GPS: 905

Šumava Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6384
GPS: 417

Jižní Čechy Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 4468
GPS: 658

Vltavská linie Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1667
GPS: 541

Jižní Morava Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 14909
GPS: 1123

Jeseníky Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 6983
GPS: 501

Opavsko Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5138
GPS: 562

Ostravsko Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 1459
GPS: 293





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 87
Objektů: 4478
Fotografií: 45627
GPS: 3753

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3391
Fotografií: 62445
GPS: 2907

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12441
GPS: 889

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13001
GPS: 1270

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8449
GPS: 601

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2082
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11449
Fotografií: 144063
GPS: 9601



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11449
Fotografií: 144063
GPS: 9601

Těžké opevnění Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 14648
GPS: 661

Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí



Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Úseky Pražské čáry: A1 A9 A2 A3 A4 A32 A5 B6 B7 B8 B29 111 112 116 118 IX.a IX.b
11/A-140 12/A-160 13/A-160 14/A-160 15/A-160 16/A-180 17/A-160 18/A-140 19/A-140

Mapy Mapy

A5/15/A-160

Seznam objektů A5 - Chyňava Menu

Seznam objektů úseku A5

Seznam úseků Pražské čáry

Seznam úseků - I.sbor

Seznam všech úseků

Mapa objektů úseku A5

Mapa objektů Pražské čáry

Mapa objektů - I.sbor

Vyhledávání objektů

Lokace: Bratronice - Chyňava Poslední úprava údajů proběhla 4.2.2016  [Historie úprav]  

Změna popisu: Původní údaj: Jáma, zbytky záhozu a beton ... Změněný údaj: Velký zához a kusy betonu k ... Datum: 23.12.2005 Přepsáno: 4.2.2016

Půdorys objektu:
Stavební úsek:
A5 - Chyňava (I.sbor)
Číslo objektu:
15
Info Typ objektu:
A-160(2x boční střílna, úhel 160°)
Odolnost objektu:
Normální (Odolnost vůči ráži 105mm)
InfoSklon objektu:
Rovný(0 - 9%)
Inundační šachta:
Ne
Přístupová chodba:
Ne
Datum betonáže:
08.09.1937
InfoSituování objektu:
1. sled
Krychelná pevnost betonu:
313 kg/cm²(Norma: 450 kg/cm²)
Stav objektu:
Postaven, zničen
Půdorys
Nákres objektu:
Popis objektu:
Nákres
Betonový bunkr s dvěma střeleckými místnostmi a ocelovými střílnami pro vedení boční kulometné palby, určený pro posádku sedmi mužů.

Současný stav:

Velký zához a kusy betonu kolem

Zához a jáma po objektu, beton v okolí
(1/46/257)

NákresNákresNákres
GPS souřadnice objektu:
Lat N°Long E°M.n.m.PoznámkaVloženoVložil
50.0525814.04115454 Potvrzené umístěníPotvrzené umístění
Potvrzené umístění objektu v rámci přesnosti systému GPS
Etrex Legend HCx
4.2.2016Jan Vála
Stáhnout GPX   Mapy   Mapy
Fotografie:
Zához objektu při pohledu z čela Kus krycího ucha, pravděpodobně toho levého Pohled na zához a jámu po objektu zleva Pohled ve směru palby levé střílny Hromada betonové drtě v jámě po objektu Jáma se záhozem při pohledu zprava Pohled ve směru palby pravé střílny Větší betonové trosky v týlu objektu Kus betonu i s asfaltovým izolačním potěrem Kus pravého krycího ucha i s omítkou Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal A5-15-16 překážky A5-15-16 překážky A5-15-16 překážky A5-15-16 překážky A5-15-16 překážky

Autoři fotografií jsou: Jan Vála (10) Miloš Doležal (13)

Poznámky k objektu:
Málo zřetelné, přesto dochované střelecké i pozorovací úseky vlevo i vpravo od objektu. Přestože tu vyrůstá poměrně mladý les, mírné terénní úpravy pro zlepšení výstřelu narušily podklad a v místech průseků vegetace roste méně dodnes.
Vložil: 25.4.2016 Jan Vála
Časová osa:
Azimuty střílen:
Stavba objektu: 08.09.1937   (Architekt Karel Kadlec, Praha 3)
Zničen: Červen - červenec 1939
Stav 2023: Velký zához a kusy betonu kolem
Info Technické údaje:
Čelní stěna   Strop     Boční stěna se střílnou Týlová stěna Základová deska Kamenná předloha Odolnost vůči rážím
80 cm 60 cm 60 cm 50 cm 30 cm 100 cm 10-10,5 cm
Výkop pro objekt Výkop pro předlohu Armatura Betonová směs Betonový podklad Kamenná předloha
31,55 m² 3,37 m² 4950 kg 41,79 m³ 20,47 m² 2,60 m³
Levá osa Azimuty hlavních střílen
Levá střílna: 195° Pravá střílna: 355° Autor: Jan Vála
Pravá osa Azimuty hlavních střílen
Levá střílna: 195° Pravá střílna: 355° Autor: Jan Vála
Kompas Azimuty hlavních střílen
Levá střílna: 195° Pravá střílna: 355° Autor: Jan Vála
typ Azimuty hlavních střílen
Levá střílna: 195° Pravá střílna: 355° Autor: Jan Vála

L.stř.: 195° P.stř.: 355°

Související: Založit
Článek:
Pozůstatek opěrné zídky bunkru č.1 Stavební úsek A5 - Chyňava
Mezi Nižborem a Mosteckým mlýnem na říčce Loděnici se táhnou rozsáhlé lesní porosty, které na počátku roku 1937 plánovali zástupci vojenské správy opevnit proti průniku nepřátelské pěchoty. Husté lesy umožňovaly útočícím pěším jednotkám skryté přesuny, které bylo třeba eliminovat jedním sledem betonových pevn ...

Mapa:
Situování objektu 08.09.1937 : Lesní terén, hustý porost | Situování objektu v současnosti: Lesní terén, hustý porost [Nezměněno]
Palebný plán:
A5/16/A-180 05° 58m. 195° A5/15/A-160 355° 80m. 200° A5/14/A-160
Vzdálenost objektu vlevo Vzdálenost objektu vpravo
Klesání: -0.86° (-1.72%) Klesání: -3.75° (-7.50%)
Objekt vlevo Protitanková překážka Aktuální objekt Protipěchotní překážka Objekt vpravo
453nmn. Protitanková překážka 454nmn. Protipěchotní překážka 448nmn.
Oboustranný objekt určený pro vedení bočních paleb vlevo i vpravo, odolávající zásahům dělostřeleckých granátů ráže 100mm. Jeho betonáž provedla 08.09.1937 v rámci stavebního úseku A5 - Chyňava stavební firma Architekt Karel Kadlec, Praha 3. Na jeho stavbu dohlížel velitel stavebního dozoru kpt. děl. Egon Lekesch, npor. žen. Antonín Skřivánek. Měřená odolnost jeho betonu činila 313kg/cm2, což bylo o 137kg/cm2 méně, než byla požadovaná krychelná pevnost v tlaku 450kg/cm2. V období Červen - červenec 1939 byl bunkr odstřelen trhavinou. V současnosti je stav: Velký zához a kusy betonu kolem
 
 Tisk
© 2003 - 2023 Jan Vála - lahvic@seznam.cz