11. prosinec - 4 výročí pro tento den   Více

Pražská čára - Vnější opevnění Prahy z let 1936 - 38

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čára Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856

Liběchovská příčka Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596

Lužické hory Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405

Jizerské hory Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12318
GPS: 520

Krkonoše Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347

Trutnovsko Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13375
GPS: 532

Náchodsko Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14677
GPS: 589

Orlické horyNovinka Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14395
GPS: 521

Podkrušnohoří Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 442
Fotografií: 5764
GPS: 435

Ohře - Blšanka Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9204
GPS: 629

Plzeňská čára Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 14233
GPS: 905

Šumava Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6518
GPS: 418

Jižní Čechy Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 14
Objektů: 966
Fotografií: 4867
GPS: 860

Vltavská linie Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541

Jižní Morava Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15327
GPS: 1125

Jeseníky Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501

Opavsko Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5349
GPS: 562

Ostravsko Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2658
GPS: 293





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 83
Objektů: 4478
Fotografií: 47707
GPS: 3991

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65230
GPS: 3014

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12843
GPS: 891

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8798
GPS: 644

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150091
GPS: 9991



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150091
GPS: 9991

Těžké opevnění Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 18218
GPS: 661

Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí



Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Úseky Pražské čáry: A1 A9 A2 A3 A4 A32 A5 B6 B7 B8 B29 111 112 116 118 IX.a IX.b
50/A-140/Z 51/A-200/Z 52/A-160/Z 53/A-180/Z 54/A-180/Z 55/A-200/Z 56/D2 57/A-160/Z 58/D1/Z
A2/56/D2 Objekt vlevo Objekt vpravo A2/49/A-180Z

Mapy Mapy

Objekt lehkého opevnění vzor 37

A2/54/A-180/Z

Lokace: Slaný, Na Soudné Poslední úprava údajů proběhla 2.2.2016  [Historie úprav]  

Změna popisu: Původní údaj: Hluboká jáma, zbytky záhozu ... Změněný údaj: Hluboká jáma, zbytky záhozu ... Datum: 23.12.2005 Přepsáno: 2.2.2016

Základní údaje objektu:
Půdorys objektu:
Půdorys
Linie:Pražská čára (I.sbor)
Stavební úsek:A2 - Slaný
Číslo objektu:54
Typ objektu:A-180(2x boční střílna, úhel 180°)
Odolnost objektu:Zesílený (Odolnost vůči ráži 150mm)
Sklon objektu:Rovný(0 - 9%)
Inundační šachta:Ne
Přístupová chodba:Ne
Datum betonáže:28.07.1937
Situování objektu:1. sled
Krychelná pevnost betonu:472 kg/cm²(Norma: 450 kg/cm²)
Stav objektu v září 1938:Postaven
Současný stav:Zničen
Kresba objektu z týlu:
Pohled z týlu
Popis objektu:
Kresby objektu:

Betonový bunkr se dvěma střeleckými místnostmi a ocelovými střílnami pro vedení bočních kulometných paleb, určený pro posádku sedmi mužů.

Popis současného stavu:

Hluboká jáma, zbytky záhozu a pozůstatky betonu

Pohled zprava Pohled z čela Pohled zleva

Zprava Z čela Zleva

GPS souřadnice objektu:
Lat N°Long E°M.n.m.PoznámkaVloženoVložil
50.2417814.07926319 Potvrzené umístěníPotvrzené umístění
Potvrzené umístění objektu v rámci přesnosti systému GPS
Garmin GPS MAP 60
2.2.2016Jan Vála
50.2417714.07928318 Potvrzené umístěníPotvrzené umístění
Potvrzené umístění objektu v rámci přesnosti systému GPS
Etrex Legend HCx
9.5.2016Jan Vála
50.2417814.07927319Průměrná hodnota souřadnic objektu (Odchylka: N: ± 2m. E: ± 3m.)
Stáhnout GPX   Mapa LMS   Mapy   Mapy
Fotografie:

Trosky objektu v křoví, pohled od sousedního č. 56 Zához objektu při pohledu z čela zleva Pohled do jámy po objektu zleva Pohled ve směru palby levé střílny, sousední č. 56 stál pod hranou svahu v křoví vpravo Větší kus betonu v křoví Armatura v betonovém kusu, ležícím vedle objektu Pohled od objektu vlevo Kusy betonu vpravo od objektu Pohled na stanoviště objektu zprava Výstřel vpravo je dnes zakryt cementárkou Vpravo zához, uprostřed jáma, pohled zprava Pohled na pozůstatky objektu zprava z čela Pohled na zához objektu z čela Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal

Autoři fotografií jsou: Jan Vála (13) Miloš Doležal (20)

Poznámky k objektu:
Technické údaje: Azimuty střílen:
Čelní stěna   Strop     Boční stěna se střílnou Týlová stěna Základová deska Kamenná předloha Odolnost vůči rážím
120 cm 100 cm 80 cm 80 cm 50 cm 150 cm 15-15,5 cm
Výkop pro objekt Výkop pro předlohu Armatura Betonová směs Betonový podklad Kamenná předloha
40,08 m² 7,71 m² 7200 kg 77,13 m³ 27,44 m² 6,78 m³
Levá střílna: Čelní střílna: Pravá střílna: Vchodová střílna:
Normální
deprese -20°   elevace 60°
Normální
deprese -20°   elevace 60°
Neznámý typ
Typ ventilace: Mřížky ventilace: Omítka: Zához:
S Osazeny Provedena Proveden
Granátový skluz: Kabelový vstup: Konzoly ventilátoru: Žlábky chlazení:
Osazen Neosazen Osazeny Nevybetonovány
Levá osa Azimuty hlavních střílen
Levá střílna: 260° Pravá střílna: 80° Autor: Jan Vála
Levá střílna: 260° Pravá střílna: 80° Autor: Jan Vála
Pravá osa Azimuty hlavních střílen
Levá střílna: 260° Pravá střílna: 80° Autor: Jan Vála
Levá střílna: 260° Pravá střílna: 80° Autor: Jan Vála
Kompas Azimuty hlavních střílen
Levá střílna: 260° Pravá střílna: 80° Autor: Jan Vála
Levá střílna: 260° Pravá střílna: 80° Autor: Jan Vála
typ Azimuty hlavních střílen
Levá střílna: 260° Pravá střílna: 80° Autor: Jan Vála
Levá střílna: 260° Pravá střílna: 80° Autor: Jan Vála

L.stř.: 260° P.stř.: 80°

Časová osa:
Stavba objektu: 28.07.1937   (Ing. Dr. Ivan Fifka, Praha 7)
Zničen: Červen - červenec 1939
Stav 2024: Hluboká jáma, zbytky záhozu a pozůstatky betonu
Související:

Založit

Článek:
Bunkr typu B u silnice na Tuřany Stavební úsek A2 - Slaný
Léto roku 1936 se chýlilo ke svému závěru. Přes krásné počasí toho roku uprostřed kotliny české příliš pohody mezi obyvatelstvem nepanovalo. Napětí se sousedním Německem rostlo čím dál tím více. Československá armáda musela na zvýšené riziko ozbrojeného konfliktu se svým sousedem reagovat. Z nejvyšších míst d ...

Mapa:
Situování objektu 28.07.1937: Otevřený terén, pole nebo louky | Situování objektu v současnosti: Otevřený terén, pole nebo louky [Nezměněno]
Palebný plán:
A2/56/D2 70m. 260° A2/54/A-180/Z 80° 331m. 260° A2/49/A-180/Z
Vzdálenost objektu vlevo Vzdálenost objektu vpravo
Rovina: 0.00° (0.00%) Klesání: -0.15° (-0.30%)
Objekt vlevo Aktuální objekt Objekt vpravo
318nmn. 318nmn. 317nmn.
Oboustranný objekt určený pro vedení bočních paleb vlevo i vpravo, odolávající zásahům dělostřeleckých granátů ráže 150mm. Jeho betonáž provedla 28.07.1937 v rámci stavebního úseku A2 - Slaný stavební firma Ing. Dr. Ivan Fifka, Praha 7. Na jeho stavbu dohlížel velitel stavebního dozoru npor. pěch. Rudolf Devera, od 16.8.1937 škpt. pěch. Martin Brumla. Měřená odolnost jeho betonu činila 472kg/cm2, což bylo o 22kg/cm2 více, než byla požadovaná krychelná pevnost v tlaku 450kg/cm2. V období Červen - červenec 1939 byl bunkr odstřelen trhavinou.
V současnosti je stav: Hluboká jáma, zbytky záhozu a pozůstatky betonu
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz