26. listopad -
17 výročí pro tento den
Více
Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši
Pražská čára
Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856
Liběchovská příčka
Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596
Lužické hory
Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405
Jizerské hory
Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12318
GPS: 520
Krkonoše
Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347
Trutnovsko
Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13375
GPS: 532
Náchodsko
Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14677
GPS: 589
Orlické hory
Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14395
GPS: 521
Podkrušnohoří
Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 442
Fotografií: 5764
GPS: 435
Ohře - Blšanka
Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9204
GPS: 629
Plzeňská čára
Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 14233
GPS: 905
Šumava
Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6518
GPS: 418
Jižní Čechy
Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 14
Objektů: 966
Fotografií: 4867
GPS: 860
Vltavská linie
Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541
Jižní Morava
Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15327
GPS: 1125
Jeseníky
Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501
Opavsko
Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5349
GPS: 562
Ostravsko
Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2658
GPS: 293
I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 83
Objektů: 4478
Fotografií: 47707
GPS: 3991
II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65230
GPS: 3014
III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12843
GPS: 891
IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270
ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8798
GPS: 644
ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181
Všechny sbory
Všechny sbory
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150091
GPS: 9991
Lehké opevnění
Lehké opevnění
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150091
GPS: 9991
Těžké opevnění
Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 18218
GPS: 661
Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí
Libor Zapletal
Datum narození: 14.11.1920
Datum úmrtí: 27.09.1944
Libor Zapletal se narodil 14. listopadu 1920 ve Velkých Bílovicích u Břeclavi. Jeho otec Pavel byl inženýr a založil stavební firmu v Podivíně, specializovanou na mostní stavby. Byl zavražděn v plynové komoře v Mauthausenu v roce 1943. Matka Augusta byla v domácnosti. Zemřela v koncentračním táboře Auschwitz - Birkenau 26. ledna 1943. Libor byl nejstarším ze čtyřech sourozenců. Měl mladší bratry Lumíra a Milana a sestru Věru, která však zemřela ve věku šesti let na komplikace po prodělání spály.
Libor Zapletal vychodil pět tříd obecné školy v Podivíně a v roce 1931 začal studovat na Reálném gymnáziu v Břeclavi. V roce 1938 přestoupil na Reálné gymnázium do Hodonína, kde v červnu následujícího roku odmaturoval. 1. října 1939 se zapsal ke studiu na Vysoké učení technické v Brně, které však vlivem nuceného uzavření vysokých škol krátce poté ukončil. Začal pracovat jako pomocný zřízenec na poště v Brně a společně s Františkem Pavelkou, pozdějším členem výsadkové operace PERCENTAGE, se zapojil do ilegální činnosti.
Po jejím prozrazení odešel 30. března 1940 se skupinou pěti osob do zahraničí. NA plošině nákladního vlaku přelej v Lanžhotě na Slovensko a poté se přes Maďarsko, Jugoslávii a Bejrút dostal do jihofrancouzského města Agde, kde 6. května 1940 narukoval k československé zahraniční armádě. Nejprve byl zařazen k jezdecké eskadroně a poté k 2. pěšímu pluku. Zúčastnil se bojů na frontě a po kapitulaci byl evakuován lodí "Rod el Farag" z přístavu Seté do anglického Liverpoolu, kam doplul 13. července 1940.
15. července 1940 byl zařazen do 2. roty 2. pěšího praporu. V následujícím roce se přihlásil na důstojnickou školu, kterou úspěšně absolvoval. 15. března 1941 byl povýšen na svobodníka aspiranta a o měsíc později vyznamenán Československou medailí Za chrabrost. Byl vybrán mezi prvními pro plnění zvláštních úkolů v německém týlu. 17. července 1941 by odeslán do základního sabotážního kurzu na STS 26 do Arisaigu ve Skotsku, který dokončil 7. srpna 1941. Poté absolvoval parašutistický výcvik na STS 51 v Ringway u Manchesteru od 10. do 17. srpna 1941, který dokončil čtyřmi seskoky. Poté byl odvelen ke kmenové jednotce a od 14. října do 7. listopadu absolvoval výcvik průmyslové sabotáže na STS 17 v Lutonu, kterým prošel již se dvěma svými budoucími společníky. 28. října 1941 byl povýšen na desátníka spiranta. 8. listopadu 1941 byl zařazen na doškolovací kurz do československé výcvikové stanice STS 2 v Bellasis u Dorkingu. Byl zařazen do operace BIVOUAC. DO akce byl vybaven falešnou identitou na jméno Pavel Zeman, pistolí German s osmnácti náboji a druhou pistolí Colt se šestnácti náboji. Pro pokrytí finančních nákladů operace obdržel 8290 říšských marek a 350,- Kč.
28. dubna 1942 v brzkých ranních hodinách seskočil do pole poblíž statku Požáry u Křivoklátu. Po ukrytí operačního materiálu se celá skupina přesunula přes Zbečno a Slaný do Brna k příbuzným Jindřicha Čoupka. Libor Zapletal spolu s velitelem výsadku Františkem Pospíšilem odjeli do Zlína, kde byl Libor 2. května 1942 zatčen gestapem. Byl donucen k výpovědi. Z obavy o život svých blízkých začal naoko spolupracovat s gestapem, využil však první příležitosti k útěku a ukryl se v Prusínovicích. Na konci května se pak přesunul do lesního úkrytu u Rusavy. Obstaral si falešnou legitimaci na jméno Josef Pavelič a spolu se dvěma bratranci Pánkovými z Rusavy se pokusili o přechod do Švýcarska. 14. srpna 1942 však byli nedaleko od švýcarských hranic zadrženi. Za nedovolené překročení hranic byl měsíc vězněn a poté byl předán do vězení v Praze. Odtud byl převezen do věznice policejního ředitelství v Brně, kde byl však poznán jedním z pracovníků gestapa. 1. října 1943 byl odeslán do koncentračního tábora v Mauthausenu a 27. září 1944 byl bez soudu popraven.
Veliteli výcvikových kurzů byl hodnocen jako kamarádský, ctižádostivý, taktní a charakterní vlastenec. Byl považován za vojáka, který méně snáší zátěže, jinak je ale energetický a spolehlivý, se smyslem pro kolektiv.
28.10.1942 byl povýšen na podporučíka pěchoty v záloze.
1.12.1945 byl jmenován nadporučíkem pěchoty in memoriam.
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz