21. listopad - 10 výročí pro tento den   Více

Pražská čára - Vnější opevnění Prahy z let 1936 - 38

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čára Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856

Liběchovská příčka Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596

Lužické hory Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405

Jizerské hory Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12318
GPS: 520

Krkonoše Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347

TrutnovskoNovinka Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13375
GPS: 532

Náchodsko Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14677
GPS: 589

Orlické hory Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14395
GPS: 521

Podkrušnohoří Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 442
Fotografií: 5764
GPS: 435

Ohře - Blšanka Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9204
GPS: 629

Plzeňská čáraNovinka Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 14233
GPS: 905

Šumava Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6518
GPS: 418

Jižní Čechy Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 14
Objektů: 966
Fotografií: 4867
GPS: 860

Vltavská linie Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541

Jižní Morava Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15327
GPS: 1125

Jeseníky Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501

Opavsko Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5349
GPS: 562

Ostravsko Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2658
GPS: 293





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 83
Objektů: 4478
Fotografií: 47707
GPS: 3991

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65230
GPS: 3014

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12843
GPS: 891

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8798
GPS: 644

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150091
GPS: 9991



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150091
GPS: 9991

Těžké opevnění Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 18218
GPS: 661

Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí



Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Úseky Pražské čáry: A1 A9 A2 A3 A4 A32 A5 B6 B7 B8 B29 111 112 116 118 IX.a IX.b
38/A-120 39/A-180/Z 40/A-120 41/A-180/Z 42/A-200/Z 43/D1 44/A-160/Z 45/A-140/Z 46/A-200/Z
B6/46/A-200Z Objekt vlevo Objekt vpravo 116/134/A-160Z

Mapy Mapy

Objekt lehkého opevnění vzor 37

B6/42/A-200/Z

Lokace: Beroun, Na Hrázi Poslední úprava údajů proběhla 31.10.2017  [Historie úprav]  

Změna pevnosti betonu: Původní údaj: ? Změněný údaj: 357 Datum: 23.12.2005 Přepsáno: 31.10.2017

Základní údaje objektu:
Půdorys objektu:
Půdorys
Linie:Pražská čára (I.sbor)
Stavební úsek:B6 - Beroun
Číslo objektu:42(VEČ: 2042)
Typ objektu:A-200(2x boční střílna, úhel 200°)
Odolnost objektu:Zesílený (Odolnost vůči ráži 150mm)
Sklon objektu:Rovný(0 - 9%)
Inundační šachta:Ano, velká
Přístupová chodba:Ne
Datum betonáže:11.10.1937
Situování objektu:1. sled
Krychelná pevnost betonu:357 kg/cm²(Norma: 450 kg/cm²)
Stav objektu v září 1938:Postaven
Současný stav:Dochován
Kresba objektu z týlu:
Pohled z týlu
Popis objektu:
Kresby objektu:

Betonový bunkr se dvěma střeleckými místnostmi a ocelovými střílnami pro vedení bočních kulometných paleb, určený pro posádku sedmi mužů.

Popis současného stavu:

Dochován, inundační šachta, otevřený, uvnitř smetiště

Pohled zprava Pohled z čela Pohled zleva

Zprava Z čela Zleva

GPS souřadnice objektu:
Lat N°Long E°M.n.m.PoznámkaVloženoVložil
49.9742914.07418219 Potvrzené umístěníPotvrzené umístění
Potvrzené umístění objektu v rámci přesnosti systému GPS
Garmin GPS MAP 60
2.2.2016Jan Vála
Stáhnout GPX   Mapy   Mapy
Fotografie:

Pravá strana objektu po odstranění záhozu Levá strana objektu v květnu 2004 Foto z roku 1996 Stropnice objektu v roce 1996 Pohled přes strop objektu do levého předpolí. Červenec 1996 Zarostlá týlová část bunkru. Červenec 1996 Stav bunkru v roce 1999 Stav bunkru v roce 2016 Dobře viditelná inundační šachta velkého typu Pohled ve směru palby levé střílny Levá střílna Kramle coby schůdky na inundační šachtě Pravá strana bunkru Pohled ve směru palby pravé střílny Bunkr z pravé strany Pohled na bunkr z týlu Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal

Autoři fotografií jsou: Jan Vála (18) Miloš Doležal (30)

Poznámky k objektu:
Do roku 2003 dochován zához, byl odstraněn při úpravách břehu řeky.
Vložil: 25.12.2005 Jan Vála
Technické údaje: Azimuty střílen:
Čelní stěna   Strop     Boční stěna se střílnou Týlová stěna Základová deska Kamenná předloha Odolnost vůči rážím
120 cm 100 cm 80 cm 80 cm 50 cm 150 cm 15-15,5 cm
Výkop pro objekt Výkop pro předlohu Armatura Betonová směs Betonový podklad Kamenná předloha
40,36 m² 6,87 m² 7050 kg 77,73 m³ 27,52 m² 7,94 m³
Levá střílna: Čelní střílna: Pravá střílna: Vchodová střílna:
Normální
deprese -20°   elevace 60°
Normální
deprese -20°   elevace 60°
Typ 1 - s ozubovým závěrem
Typ ventilace: Mřížky ventilace: Omítka: Zához:
S Osazeny Provedena Proveden
Granátový skluz: Kabelový vstup: Konzoly ventilátoru: Žlábky chlazení:
Osazen Neosazen Osazeny Nevybetonovány
Levá osa Azimuty hlavních střílen
Levá střílna: 165° Pravá střílna: 05° Autor: Jan Vála
Pravá osa Azimuty hlavních střílen
Levá střílna: 165° Pravá střílna: 05° Autor: Jan Vála
Kompas Azimuty hlavních střílen
Levá střílna: 165° Pravá střílna: 05° Autor: Jan Vála
typ Azimuty hlavních střílen
Levá střílna: 165° Pravá střílna: 05° Autor: Jan Vála

L.stř.: 165° P.stř.: 05°

Časová osa:
Stavba objektu: 11.10.1937   (Ing. Josef Jelínek a synové, Beroun)
Stav 2003: Odstranění záhozu a náletových dřevin při rekultivaci břehu
Stav 2024: Dochován, inundační šachta, otevřený, uvnitř smetiště
Související:

Založit

Článek:
Bunkr č.42 v Berouně Stavební úsek B6 - Beroun
Prostor kolem města Berouna byl odpradávna jedním z nejvytíženějších při přesunech nepřátelských armád na našem území. V raném i pozdním středověku tudy proudily armády směrem do centra kotliny české, opačným směrem poté na Plzeňsko a do Bavorska. Odehrálo se zde i několik bitev, z nichž asi nejvýznamnější se ...

Mapa:
Situování objektu 11.10.1937: Okraj zástavby | Situování objektu v současnosti: Okraj zástavby [Nezměněno]
Palebný plán:
B6/46/A-200/Z 00° 264m. 165° B6/42/A-200/Z 05° 341m. 170° 116/134/A-160/Z
Vzdálenost objektu vlevo Vzdálenost objektu vpravo
Stoupání: 0.19° (0.38%) Stoupání: 0.15° (0.29%)
Objekt vlevo Říční koryto Aktuální objekt Říční koryto Objekt vpravo
220nmn. Říční koryto 219nmn. Říční koryto 220nmn.
Oboustranný objekt určený pro vedení bočních paleb vlevo i vpravo, odolávající zásahům dělostřeleckých granátů ráže 150mm. Jeho betonáž provedla 11.10.1937 v rámci stavebního úseku B6 - Beroun stavební firma Ing. Josef Jelínek a synové, Beroun. Na jeho stavbu dohlížel velitel stavebního dozoru kpt. pěch. Ferdinand Ticha. Měřená odolnost jeho betonu činila 357kg/cm2, což bylo o 93kg/cm2 méně, než byla požadovaná krychelná pevnost v tlaku 450kg/cm2.
V současnosti je stav: Dochován, inundační šachta, otevřený, uvnitř smetiště
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz