Pražská čára - Vnější opevnění Prahy z let 1936 - 38

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čáraPražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: 855
Fotografií: 9607
GPS: 851

Liběchovská příčkaLiběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: 562
Fotografií: 7579
GPS: 363

Lužické horyLužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 12130
GPS: 401

Jizerské horyJizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: 581
Fotografií: 9923
GPS: 409

KrkonošeKrkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 481
Fotografií: 3875
GPS: 144

TrutnovskoTrutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: 446
Fotografií: 10255
GPS: 434

NáchodskoNáchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: 568
Fotografií: 10205
GPS: 414

Orlické horyOrlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: 425
Fotografií: 5850
GPS: 341

PodkrušnohoříPodkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 5136
GPS: 257

Ohře - BlšankaOhře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 634
Fotografií: 3690
GPS: 583

Plzeňská čáraPlzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 844
GPS: 814

ŠumavaŠumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 11
Objektů: 573
Fotografií: 726
GPS: 368

Jižní ČechyJižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 1556
GPS: 650

Vltavská linieVltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1353
GPS: 489

Jižní MoravaJižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: 1471
Fotografií: 4268
GPS: 1065

JeseníkyJeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: 519
Fotografií: 1017
GPS: 342

OpavskoOpavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: 486
Fotografií: 23
GPS: 473

OstravskoOstravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: 254
Fotografií: 0
GPS: 243





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 88
Objektů: 4473
Fotografií: 17612
GPS: 3509

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3390
Fotografií: 57481
GPS: 2326

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 2652
GPS: 889

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1387
Fotografií: 2107
GPS: 1150

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 6564
GPS: 601

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 1616
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 228
Objektů: 11397
Fotografií: 88084
GPS: 8656



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 228
Objektů: 11397
Fotografií: 88084
GPS: 8656

Těžké opevnění
Jiné objekty

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea VOP Technické údaje Překážky Diskuzní fórum GPS souřadnice ke stažení Literatura Návštěvní kniha Ilustrační fotografie Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Historie webu Kontakt
Přístupy:

Celkově přístupů: 467361

Přístupů dnes: 104

Max.za den: 678

a to: 19.5.2020

Online: 1

Odběr novinek:

Email:

O odběru novinek

Anketa:

Vaše oblíbené opevnění

ŘopíkyGraf 395
ŠestatřicítkyGraf 192
Těžké srubyGraf 181
Dělostřelecké tvrzeGraf 195

Hlasů: 963

Více anket

Rubriky:
Diskuzní forum:

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

29.5.2016 | Michal Medelský

I já připojuji svůj podpis pod pochvalu muzea

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Pražská čára


Moje bunkrologická historie

Jeden z bunkrů nad Nedamovem

Letos v létě tomu bude 22 let, co moje kroky poprvé v životě cíleně zamířily za předválečným opevněním. Ty kroky poté zadaly směr mnoha dalším rokům.

Psal se rok 1994 a začínal krásný, sluncem zalitý druhý víkend v červenci. Bylo mi tehdy 17 let. S naší trampskou osadou jsme při vandrovním týdenním putování po Kokořínsku dorazili k městu Dubá. Mířili jsme k jeho západnímu okraji, do míst, kde chladná voda koupaliště v Nedamově měla svlažit naše těla, v sílícím vedru nutně potřebující zvýšené chlazení. Dvě tři koupele a dvě piva v místním stánku k nim a bylo nám dobře. Bylo krátce po poledni, když Jarda Kovanda, dlouholetý člen klubu vojenské historie i naší osady, přišel se zajímavým nápadem. V lesích nad Nedamovem prý stojí linie betonových bunkrů. Samozřejmě jsem do té doby při vandrech i výpravách s rodiči na nějaký ten bunkr v pohraničí narazil, příliš zájmu jsem jim jako kluk ovšem nevěnoval. Pražit se na sluníčku při občasné koupeli se mi toho dne moc nechtělo, kývl jsem tedy na Jardovu nabídku průzkumné výpravy po bývalé opevněné linii. Vydali jsme se po silnici směrem na Korce a po chvíli už na pravé straně v poli charakteristické ostrůvky zeleně v poli značily místa, kde železobetonové monolity stály. Jardu však zajímaly ty, co po levé straně stály v krytu lesa.

Toho dne jsme prolezli asi 8 pevnůstek. Do některých se skrze zazděný vchod nedalo vlézt, v jiných uvnitř na nás dýchl charakteristický zápach pevnostního betonu. Fotograficky jsme několik bunkrů zdokumentovali a zamířili zpět k Nedamovskému rybníku.

Ten den jsem zaplál nadšením pro opevnění. Nedlouho poté jsem se zapsal do řad toho samého klubu vojenské historie co můj kamarád a ocitl se na velké klubové schůzi. Na počátku zimy toho roku jsme od známých obdrželi velmi nepodrobný seznam několika linií lehkého opevnění, který se pak stal základem naší průzkumné práce. A v roce 1995, tuším že na jaře, jsem zakoupil mou první knihu o opevnění. PRAŽSKÁ ČÁRA - vnější obrana Prahy od Radana Láška se mou nejoblíbenější knihou na pevnostní téma po dlouhou řadu let a byla to právě ona, která směřovala moje kroky vlastně až do současnosti.

V srpnu roku 1995 jsme s kamarádem Medelákem vyrazili na vandr, jehož cílem bylo najít pár bunkrů Pražské čáry. Z nádraží v Unhošti jsme zamířili skrze pole k Braškovu a odtud k Dolnímu Bezděkovu. Letecké snímky ve zmíněné knize nám měly být oporou, leč tam kde byly na mapě kroužky, jsme žádné bunkry nenacházeli. Tou dobou jsme ještě nevěděli, co vlastně máme hledat. Záplatou na neúspěšné hledání mezi Bezděkovem a Družcem pak byly dva kompletní bunkry, jeden pod silnicí k Bratronicím a druhý na skále nad Bezděkovem. Ještě ten den jsme ve večerních hodinách dorazili do Nižboru, kde jsme zapadli do místní restaurace U lípy. Zdrželi jsme se do pozdních nočních hodin. Velmi nás zaujalo vyprávění místního dědy, který nám nad pivem vyprávěl, jak sledoval demolice bunkrů v okolí Nižboru, o tom, jak je tam stavěli, jak vojáci motající se kolem bunkrů strašně štvali místní mužskou mladistvou populaci, neb uháněli holky z vesnic, jak si chlapík z trosek bunkru vystavěl kus chaty a celý komín ....

Od toho srpna jsme většinu vandrů cílili k opevnění. Nejvíce táhla Liběchovská příčka v okolí Dubé. Několik výprav jsme také zamířili za opevněním těžkým. Na jaře roku 1996 jsme s bráchou a kamarádem Grepou vyrazili na vandr k Berounu a v tamním Hýskově u bunkru za tratí položili základ mnohaletému pomyslnému kempu. Začali jsme podrobně mapovat Pražskou čáru a prvotně se vydali na berounský stavební úsek.

Na podzim toho roku padla poprvé myšlenka na zřízení vlastního muzea opevnění. Volba padla na bunkr za rybníkem v Rozprechticích poblíž města Dubá. Naše stará známá Liběchovská příčka. Než se vyřídila všechna povolení, vydali jsme se do pohraničí shánět vybavení. Tehdy ho bývalo v pevnůstkách na Šumavě i za Jindřichovým Hradcem dostatek. Dost nám přitom vypomáhal Míla Sviták, majitel muzea u Nové Bystřice. Nemalou měrou nám k výrobě vybavení i radou pomáhal i pan Krinke z muzea ve Smečnu. V jeho bunkru jsme se nespočetně krát inspirovali.

A pak nám obecní úřad v Dubé v lednu roku 1997 schválil pronájem pozemku pod bunkrem v Rozprechticích. Mohlo se začít.

O dva měsíce později zemřel brácha. Jeden z hlavních průkopníků bunkrologického koníčku. Pevnostní muzeum jsme dokončili v létě toho roku. Návštěvnost jsme měli vysokou. O půl roku později však přišla návštěva nezvaná. Nezůstalo nám z vybavení vůbec nic. Éra muzea v Rozprechticích skončila.

O dva roky později jsem skočil do chomoutu a narodil se mi syn Tomáš. Vandry a bunkry, dva moje největší koníčky, musely ustoupit do pozadí. Ne však nadlouho. Ke konci roku 2002 jsem obdržel do občanského průkazu záznam rozvedený. Najednou jsem měl opět více volného času, který jsem investoval opět do svých dvou koníčků. Toho druhého se ještě trochu více chytil kamarád Medelák a brzy mě přesvědčil k pokusu o obnovení naší muzejní činnosti. Nějaké vybavení se ještě našlo, ale bunkr u rybníka v Rozprechticích se nám obnovovat nechtělo. Volba padla na naše nejoblíbenější místo. Hýskov. Bunkr za železniční tratí u zmíněné vsi se měl stát naším muzeem číslo dvě. Jenže úřední šiml nebyl tak rychlý jako v případě města Dubá a povolení se nekonečně vleklo, až vyznělo do prázdna. Z myšlenky muzea nakonec sešlo.

Paralelně s myšlenkou vzniku muzea v Hýskově se v mojí hlavě zrodila myšlenka internetové prezentace. Primárně měla být určena právě muzeu, leč velmi brzy rozsah internetové práce rostl. Protože jsem vyučený automechanik, tvorba webových stránek mi dávala trochu zabrat. Když jsem ale studiem za dlouhých večerů "zlomil" jazyk HTML a přiučil se základům PHP, vydal jsem se na průzkumnou dokumentační dráhu celé Pražské čáry.
Kamarád Jarda nakukuje do střílny bunkru nad Nedamovem Nad Nedamovem Svítím na vchodovou střílnu. Rok 1994 Sedím na stropě bunkru u silnice Dobá - Korce. Rok 1994 Jeden z bunkrů nad Nedamovem v roce 1994
Vložil: Jan Vála 31.3.2016  |  Nezařazené ...  |  Přečteno: 880x Facebook EmailTisk
© 2003 - 2022 Jan Vála - lahvic@seznam.cz