Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čára Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856

Liběchovská příčka Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596

Lužické hory Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405

Jizerské hory Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12312
GPS: 520

Krkonoše Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347

Trutnovsko Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13238
GPS: 532

Náchodsko Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14604
GPS: 589

Orlické hory Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14070
GPS: 521

Podkrušnohoří Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 5764
GPS: 257

Ohře - Blšanka Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9145
GPS: 629

Plzeňská čára Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 13840
GPS: 905

Šumava Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6456
GPS: 418

Jižní Čechy Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 4779
GPS: 728

Vltavská linie Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541

Jižní Morava Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15223
GPS: 1123

JeseníkyNovinka Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501

Opavsko Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5331
GPS: 562

Ostravsko Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2613
GPS: 293





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 87
Objektů: 4479
Fotografií: 47250
GPS: 3825

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65005
GPS: 2913

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12739
GPS: 889

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8653
GPS: 601

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11451
Fotografií: 149152
GPS: 9679



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11451
Fotografií: 149152
GPS: 9679

Těžké opevnění Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 17839
GPS: 661

Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea opevnění Technické údaje Překážky Diskuzní fórum GPS souřadnice ke stažení Literatura Osobnosti Návštěvní kniha Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Statistika webu Historie webu
Přístupy:

Celkově přístupů: 1412741

Přístupů dnes: 5472

Max.za den: 12234

a to: 3.4.2024

Online: 40

Odběr novinek:

Přihlásit se k odběru
novinek e-mailem:

Info

Anketa:

Jaké muzeum se Vám nejvíce líbí?

SazenáGraf 521
MlýnekGraf 278
DoksyGraf 242
BratroniceGraf 281
BerounGraf 241
KarlštejnGraf 256

Hlasů: 1821

Více anket

Rubriky:
Diskuzní forum:

26.2.2023 | Jan Vála

Vše se v dobré obrátilo a slavný objekt u zdi zámku ve ...

[více]

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Předválečné opevnění


Stavební úsek A9 - Vítov

Seznam objektů úseku


Bunkr č.22 na zahradě v obci Žižice

38 objektů stavebního úseku palebně přehrazovalo jeden z nejrovinatějších míst, kudy opevněné pásmo Pražská čáry vedlo. Mnoho zbytků po bývalé linii zde nenalezneme, přesto vlně odstřelů zůstal ušetřen jeden kryt na okraji Žižic.

Stavební úsek A9 - Vítov vznikl oddělením prvních třiceti osmi objektů od sousedního A2 - Slaný a zadáním výstavby jiné stavební firmě. Důvodem byla snaha o co nejrychlejší tempo stavby linie. Pokud by nedošlo k oddělení kapacit, firma Ivana Fifky z Prahy 7 by obdržela nejrozsáhlejší stavební úsek Pražské čáry, na který neměla kapacity i přesto, že se jednalo o firmu s dobrým jménem a kvalitním pracovním zázemím. Nově vzniklý úsek Ředitelství opevňovacích prací zadalo firmě Antonína Vopršala z Rakovníka, která se na výstavbě opevnění osvědčila již minulý rok, kdy realizovala úsek IXb - Kladno sever. Zadávací dokumenty si zástupce firmy převzal 26. dubna 1937. Firma měla dostatek pracovních kapacit, brzy proto bylo připraveno staveniště a na počátku června již došlo k betonáži prvního objektu.

Betonáž následujících objektů pak pokračovala směrem na západ velmi rychle, stavba byla rozdělena velmi vhodně do několika navazujících sekcí. Vpředu se připravovaly výkopy, část dělníků připravovala šalování i armování a betonáři nastupovali ihned po dokončení bednění. Do malé změny v plánech objektů v podobě umístění dvou pozorovacích periskopů do stropnice oboustranných objektů místo stávajícího jednoho stihla firma vybetonovat devět bunkrů. Roury pro druhé periskopy se po změně koncepce do stávajících objektů dodatečně nezabetonovávaly, prvních devět objektů typu A tedy zůstalo pouze s možností pozorování předpolí periskopem jedním. Následující bunkry již byly betonovány se dvěma rourami.

Těžiště obrany v první polovině úseku se ve velice rovinatém terénu opíralo o koryto Červeného potoka. První objekty palebně navazovaly na sousední úsek A1 - Velvary vpravo od obce Ješín. Linie o dvou sledech pevnůstek pak postupovala na západ, přičemž první sled se striktně až k obci Žižice držel koryta Červeného potoka, které bylo vhodnou protitankovou překážkou. Druhý sled pevnůstek postupoval ve vzdálenosti 100 - 150 metrů za sledem prvním a v několika případech jej dalekými bočními palbami podporoval, přičemž ovšem zachovával kontinuitu palebné přehrady druhého sledu jako druhé obranné linie. Před Žižicemi první sled náhle opouští koryto Červeného potoka a vystupuje na planiny vpravo od silnice Velvary - Slaný. Odtud, skryt za horizontem proti pozorování z předpolí pokračuje západním směrem, kde poslední objekty úseku navazují na první bunkry sousední A2. Druhý sled se u zmíněné obce ještě několik stovek metrů drží vlevo od silnice na Slaný a dvěma objekty A-120 onu silnici palebně uzavírá. Následně i on přechází na pravou stranu a pokračuje ve vzdálenosti kolem 150-ti metrů v kopírování sledu prvního, aby taktéž jeho poslední objekty navazovaly na první druhosledové bunkry slánského stavebního úseku.

Krom tří objektů byly všechny bunkry oboustranné, tedy typu A. Většina z nich byla vzhledem k umístění v otevřeném terénu v zesíleném stupni odolnosti. Pro umístění v záplavovém pásmu Červeného potoka byly tři objekty vybaveny inundační šachtou malého typu. Stavební úsek byl kompletně dokončen, stav vnitřní vybavenosti bunkrů při zářijové mobilizaci v roce 1938 neznáme.

Na počátku léta podléhal jeden objekt za druhým detonacím demoličních skupin. Pevnůstky byly trhány ekrazitovými náložemi a prozatím ponechány ve stavu po prvotním rozvalení. V následujících letech byla z pozůstatků těžena dalšími odstřely kvalitní ocel a betonová drť využita k jiným účelům. Odstřelu byl pro blízkost budovy ušetřen pouze objekt s evidenčním číslem 22, typu A-120 Z. Jeho interiér byl vyplněn lomovým kamenem a zabetonován. Jeho levá střílna byla poničena. V devadesátých letech skupinka nadšenců interiér vyčistila a zahájila rekonstrukci, která však zůstala nedokončena. Dnes stojí objekt na soukromé zahradě a je nepřístupný.

Velká většina objektů zmizela beze stopy, nebo jen s minimálními pozůstatky. O velkou část zahlazení pozůstatků se postaraly nově vznikající i rozšiřované stávající ovocné sady, které pohlcují většinu bývalé linie západně od Žižic. Přesto po objektu č.32 zůstaly v sadu rozsáhlé pozůstatky, které se dochovaly ve stavu po prvním odstřelu pevnůstky. Stop bunkru zůstal převrácený na záhozu a čelní stěna objektu stojí v téměř původní výši. Do roku 2003 byla k vidění nad Vítovem stropní deska po objektu č.27, převrácená na zbytku záhozu. Po vysázení sadu byly pozůstatky po pevnůstce zcela zahlazeny.

Patrné pozůstatky po záhozech a větší kusy betonu zůstávají po objektech č. 2, 14, 15, 21 a 24. Po zbytku objektu jsou pozůstatky sporadické, nebo vůbec žádné.
Vložil: Jan Vála 31.3.2016  |  Popis stavebního úseku  |  Přečteno: 1570x
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz