Pražská čára - Vnější opevnění Prahy z let 1936 - 38

Mapa Seznam linií Šipka

Pražská čáraPražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: 855
Fotografií: 9198
GPS: 852

Liběchovská příčkaLiběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: 562
Fotografií: 7469
GPS: 351

Lužické horyLužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 12020
GPS: 400

Jizerské horyJizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: 581
Fotografií: 9918
GPS: 409

KrkonošeKrkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 481
Fotografií: 3862
GPS: 144

TrutnovskoTrutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: 446
Fotografií: 9000
GPS: 434

NáchodskoNáchodsko
Linie lehkého opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: 568
Fotografií: 10160
GPS: 414

Orlické horyOrlické hory
Linie lehkého opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: 425
Fotografií: 5816
GPS: 341

PodkrušnohoříPodkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 1318
GPS: 257

Ohře - BlšankaOhře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 634
Fotografií: 34
GPS: 583

Plzeňská čáraPlzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 0
GPS: 814

ŠumavaŠumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 11
Objektů: 573
Fotografií: 424
GPS: 368

Jižní ČechyJižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 475
GPS: 650

Vltavská linieVltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 6
GPS: 489

Jižní MoravaJižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: 245
Fotografií: 0
GPS: 245

JeseníkyJeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: 519
Fotografií: 959
GPS: 342

OpavskoOpavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: 262
Fotografií: 0
GPS: 252

OstravskoOstravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: 0
Fotografií: 0
GPS: 0

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea VOP Technické údaje Překážky Diskuzní fórum Ke stažení Literatura Návštěvní kniha Ilustrační fotografie Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Historie webu Kontakt
Přístupy:

Celkově přístupů: 332904

Přístupů dnes: 256

Max.za den: 678

a to: 19.5.2020

Online: 8

Odběr novinek:

Email:

O odběru novinek

Anketa:

Jaké muzeum se Vám nejvíce líbí?

SazenáGraf 315
MlýnekGraf 121
DoksyGraf 107
BratroniceGraf 136
BerounGraf 115
KarlštejnGraf 112

Hlasů: 906

Více anket

Rubriky:
Diskuzní forum:

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

29.5.2016 | Michal Medelský

I já připojuji svůj podpis pod pochvalu muzea

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Pražská čára


Stavební úsek A9 - Vítov

Seznam objektů úseku


Bunkr č.22 na zahradě v obci Žižice

38 objektů stavebního úseku palebně přehrazovalo jeden z nejrovinatějších míst, kudy opevněné pásmo Pražská čáry vedlo. Mnoho zbytků po bývalé linii zde nenalezneme, přesto vlně odstřelů zůstal ušetřen jeden kryt na okraji Žižic.

Stavební úsek A9 - Vítov vznikl oddělením prvních třiceti osmi objektů od sousedního A2 - Slaný a zadáním výstavby jiné stavební firmě. Důvodem byla snaha o co nejrychlejší tempo stavby linie. Pokud by nedošlo k oddělení kapacit, firma Ivana Fifky z Prahy 7 by obdržela nejrozsáhlejší stavební úsek Pražské čáry, na který neměla kapacity i přesto, že se jednalo o firmu s dobrým jménem a kvalitním pracovním zázemím. Nově vzniklý úsek Ředitelství opevňovacích prací zadalo firmě Antonína Vopršala z Rakovníka, která se na výstavbě opevnění osvědčila již minulý rok, kdy realizovala úsek IXb - Kladno sever. Zadávací dokumenty si zástupce firmy převzal 26. dubna 1937. Firma měla dostatek pracovních kapacit, brzy proto bylo připraveno staveniště a na počátku června již došlo k betonáži prvního objektu.

Betonáž následujících objektů pak pokračovala směrem na západ velmi rychle, stavba byla rozdělena velmi vhodně do několika navazujících sekcí. Vpředu se připravovaly výkopy, část dělníků připravovala šalování i armování a betonáři nastupovali ihned po dokončení bednění. Do malé změny v plánech objektů v podobě umístění dvou pozorovacích periskopů do stropnice oboustranných objektů místo stávajícího jednoho stihla firma vybetonovat devět bunkrů. Roury pro druhé periskopy se po změně koncepce do stávajících objektů dodatečně nezabetonovávaly, prvních devět objektů typu A tedy zůstalo pouze s možností pozorování předpolí periskopem jedním. Následující bunkry již byly betonovány se dvěma rourami.

Těžiště obrany v první polovině úseku se ve velice rovinatém terénu opíralo o koryto Červeného potoka. První objekty palebně navazovaly na sousední úsek A1 - Velvary vpravo od obce Ješín. Linie o dvou sledech pevnůstek pak postupovala na západ, přičemž první sled se striktně až k obci Žižice držel koryta Červeného potoka, které bylo vhodnou protitankovou překážkou. Druhý sled pevnůstek postupoval ve vzdálenosti 100 - 150 metrů za sledem prvním a v několika případech jej dalekými bočními palbami podporoval, přičemž ovšem zachovával kontinuitu palebné přehrady druhého sledu jako druhé obranné linie. Před Žižicemi první sled náhle opouští koryto Červeného potoka a vystupuje na planiny vpravo od silnice Velvary - Slaný. Odtud, skryt za horizontem proti pozorování z předpolí pokračuje západním směrem, kde poslední objekty úseku navazují na první bunkry sousední A2. Druhý sled se u zmíněné obce ještě několik stovek metrů drží vlevo od silnice na Slaný a dvěma objekty A-120 onu silnici palebně uzavírá. Následně i on přechází na pravou stranu a pokračuje ve vzdálenosti kolem 150-ti metrů v kopírování sledu prvního, aby taktéž jeho poslední objekty navazovaly na první druhosledové bunkry slánského stavebního úseku.

Krom tří objektů byly všechny bunkry oboustranné, tedy typu A. Většina z nich byla vzhledem k umístění v otevřeném terénu v zesíleném stupni odolnosti. Pro umístění v záplavovém pásmu Červeného potoka byly tři objekty vybaveny inundační šachtou malého typu. Stavební úsek byl kompletně dokončen, stav vnitřní vybavenosti bunkrů při zářijové mobilizaci v roce 1938 neznáme.

Na počátku léta podléhal jeden objekt za druhým detonacím demoličních skupin. Pevnůstky byly trhány ekrazitovými náložemi a prozatím ponechány ve stavu po prvotním rozvalení. V následujících letech byla z pozůstatků těžena dalšími odstřely kvalitní ocel a betonová drť využita k jiným účelům. Odstřelu byl pro blízkost budovy ušetřen pouze objekt s evidenčním číslem 22, typu A-120 Z. Jeho interiér byl vyplněn lomovým kamenem a zabetonován. Jeho levá střílna byla poničena. V devadesátých letech skupinka nadšenců interiér vyčistila a zahájila rekonstrukci, která však zůstala nedokončena. Dnes stojí objekt na soukromé zahradě a je nepřístupný.

Velká většina objektů zmizela beze stopy, nebo jen s minimálními pozůstatky. O velkou část zahlazení pozůstatků se postaraly nově vznikající i rozšiřované stávající ovocné sady, které pohlcují většinu bývalé linie západně od Žižic. Přesto po objektu č.32 zůstaly v sadu rozsáhlé pozůstatky, které se dochovaly ve stavu po prvním odstřelu pevnůstky. Stop bunkru zůstal převrácený na záhozu a čelní stěna objektu stojí v téměř původní výši. Do roku 2003 byla k vidění nad Vítovem stropní deska po objektu č.27, převrácená na zbytku záhozu. Po vysázení sadu byly pozůstatky po pevnůstce zcela zahlazeny.

Patrné pozůstatky po záhozech a větší kusy betonu zůstávají po objektech č. 2, 14, 15, 21 a 24. Po zbytku objektu jsou pozůstatky sporadické, nebo vůbec žádné.
Vložil: Jan Vála 31.3.2016  |  Popis stavebního úseku  |  Přečteno: 672x Facebook EmailTisk
© 2003 - 2020 Jan Vála - lahvic@seznam.cz