30. říjen -
28 výročí pro tento den
Více
Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši
Pražská čára
Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856
Liběchovská příčka
Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596
Lužické hory
Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405
Jizerské hory
Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12318
GPS: 520
Krkonoše
Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347
Trutnovsko
Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13391
GPS: 532
Náchodsko
Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14677
GPS: 589
Orlické hory
Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14395
GPS: 521
Podkrušnohoří
Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 442
Fotografií: 5764
GPS: 435
Ohře - Blšanka
Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9204
GPS: 629
Plzeňská čára
Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 14243
GPS: 905
Šumava
Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6518
GPS: 418
Jižní Čechy
Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 14
Objektů: 966
Fotografií: 4867
GPS: 860
Vltavská linie
Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541
Jižní Morava
Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15327
GPS: 1125
Jeseníky
Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501
Opavsko
Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5349
GPS: 562
Ostravsko
Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2658
GPS: 293
I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 83
Objektů: 4478
Fotografií: 47717
GPS: 3991
II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65230
GPS: 3014
III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12843
GPS: 891
IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270
ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8798
GPS: 644
ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181
Všechny sbory
Všechny sbory
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150101
GPS: 9991
Lehké opevnění
Lehké opevnění
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150101
GPS: 9991
Těžké opevnění
Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 18234
GPS: 661
Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí
Stavební úsek A9 - Vítov
Seznam objektů úseku
38 objektů stavebního úseku palebně přehrazovalo jeden z nejrovinatějších míst, kudy opevněné pásmo Pražská čáry vedlo. Mnoho zbytků po bývalé linii zde nenalezneme, přesto vlně odstřelů zůstal ušetřen jeden kryt na okraji Žižic.
Stavební úsek A9 - Vítov vznikl oddělením prvních třiceti osmi objektů od sousedního A2 - Slaný a zadáním výstavby jiné stavební firmě. Důvodem byla snaha o co nejrychlejší tempo stavby linie. Pokud by nedošlo k oddělení kapacit, firma Ivana Fifky z Prahy 7 by obdržela nejrozsáhlejší stavební úsek Pražské čáry, na který neměla kapacity i přesto, že se jednalo o firmu s dobrým jménem a kvalitním pracovním zázemím. Nově vzniklý úsek Ředitelství opevňovacích prací zadalo firmě Antonína Vopršala z Rakovníka, která se na výstavbě opevnění osvědčila již minulý rok, kdy realizovala úsek IXb - Kladno sever. Zadávací dokumenty si zástupce firmy převzal 26. dubna 1937. Firma měla dostatek pracovních kapacit, brzy proto bylo připraveno staveniště a na počátku června již došlo k betonáži prvního objektu.
Betonáž následujících objektů pak pokračovala směrem na západ velmi rychle, stavba byla rozdělena velmi vhodně do několika navazujících sekcí. Vpředu se připravovaly výkopy, část dělníků připravovala šalování i armování a betonáři nastupovali ihned po dokončení bednění. Do malé změny v plánech objektů v podobě umístění dvou pozorovacích periskopů do stropnice oboustranných objektů místo stávajícího jednoho stihla firma vybetonovat devět bunkrů. Roury pro druhé periskopy se po změně koncepce do stávajících objektů dodatečně nezabetonovávaly, prvních devět objektů typu A tedy zůstalo pouze s možností pozorování předpolí periskopem jedním. Následující bunkry již byly betonovány se dvěma rourami.
Těžiště obrany v první polovině úseku se ve velice rovinatém terénu opíralo o koryto Červeného potoka. První objekty palebně navazovaly na sousední úsek A1 - Velvary vpravo od obce Ješín. Linie o dvou sledech pevnůstek pak postupovala na západ, přičemž první sled se striktně až k obci Žižice držel koryta Červeného potoka, které bylo vhodnou protitankovou překážkou. Druhý sled pevnůstek postupoval ve vzdálenosti 100 - 150 metrů za sledem prvním a v několika případech jej dalekými bočními palbami podporoval, přičemž ovšem zachovával kontinuitu palebné přehrady druhého sledu jako druhé obranné linie. Před Žižicemi první sled náhle opouští koryto Červeného potoka a vystupuje na planiny vpravo od silnice Velvary - Slaný. Odtud, skryt za horizontem proti pozorování z předpolí pokračuje západním směrem, kde poslední objekty úseku navazují na první bunkry sousední A2. Druhý sled se u zmíněné obce ještě několik stovek metrů drží vlevo od silnice na Slaný a dvěma objekty A-120 onu silnici palebně uzavírá. Následně i on přechází na pravou stranu a pokračuje ve vzdálenosti kolem 150-ti metrů v kopírování sledu prvního, aby taktéž jeho poslední objekty navazovaly na první druhosledové bunkry slánského stavebního úseku.
Krom tří objektů byly všechny bunkry oboustranné, tedy typu A. Většina z nich byla vzhledem k umístění v otevřeném terénu v zesíleném stupni odolnosti. Pro umístění v záplavovém pásmu Červeného potoka byly tři objekty vybaveny inundační šachtou malého typu. Stavební úsek byl kompletně dokončen, stav vnitřní vybavenosti bunkrů při zářijové mobilizaci v roce 1938 neznáme.
Na počátku léta podléhal jeden objekt za druhým detonacím demoličních skupin. Pevnůstky byly trhány ekrazitovými náložemi a prozatím ponechány ve stavu po prvotním rozvalení. V následujících letech byla z pozůstatků těžena dalšími odstřely kvalitní ocel a betonová drť využita k jiným účelům. Odstřelu byl pro blízkost budovy ušetřen pouze objekt s evidenčním číslem 22, typu A-120 Z. Jeho interiér byl vyplněn lomovým kamenem a zabetonován. Jeho levá střílna byla poničena. V devadesátých letech skupinka nadšenců interiér vyčistila a zahájila rekonstrukci, která však zůstala nedokončena. Dnes stojí objekt na soukromé zahradě a je nepřístupný.
Velká většina objektů zmizela beze stopy, nebo jen s minimálními pozůstatky. O velkou část zahlazení pozůstatků se postaraly nově vznikající i rozšiřované stávající ovocné sady, které pohlcují většinu bývalé linie západně od Žižic. Přesto po objektu č.32 zůstaly v sadu rozsáhlé pozůstatky, které se dochovaly ve stavu po prvním odstřelu pevnůstky. Stop bunkru zůstal převrácený na záhozu a čelní stěna objektu stojí v téměř původní výši. Do roku 2003 byla k vidění nad Vítovem stropní deska po objektu č.27, převrácená na zbytku záhozu. Po vysázení sadu byly pozůstatky po pevnůstce zcela zahlazeny.
Patrné pozůstatky po záhozech a větší kusy betonu zůstávají po objektech č. 2, 14, 15, 21 a 24. Po zbytku objektu jsou pozůstatky sporadické, nebo vůbec žádné.
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz