Pražská čára - Vnější opevnění Prahy z let 1936 - 38

Mapa Seznam linií Šipka

Pražská čáraPražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: 855
Fotografií: 9198
GPS: 852

Liběchovská příčkaLiběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: 562
Fotografií: 7469
GPS: 351

Lužické horyLužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 12020
GPS: 400

Jizerské horyJizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: 581
Fotografií: 9918
GPS: 409

KrkonošeKrkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 481
Fotografií: 3862
GPS: 144

TrutnovskoTrutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: 446
Fotografií: 9000
GPS: 434

NáchodskoNáchodsko
Linie lehkého opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: 568
Fotografií: 10160
GPS: 414

Orlické horyOrlické hory
Linie lehkého opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: 425
Fotografií: 5816
GPS: 341

PodkrušnohoříPodkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 1318
GPS: 257

Ohře - BlšankaOhře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 634
Fotografií: 34
GPS: 583

Plzeňská čáraPlzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 0
GPS: 814

ŠumavaŠumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 11
Objektů: 573
Fotografií: 424
GPS: 368

Jižní ČechyJižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 475
GPS: 650

Vltavská linieVltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 6
GPS: 489

Jižní MoravaJižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: 245
Fotografií: 0
GPS: 245

JeseníkyJeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: 519
Fotografií: 959
GPS: 342

OpavskoOpavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: 266
Fotografií: 0
GPS: 254

OstravskoOstravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: 0
Fotografií: 0
GPS: 0

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea VOP Technické údaje Překážky Diskuzní fórum Ke stažení Literatura Návštěvní kniha Ilustrační fotografie Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Historie webu Kontakt
Přístupy:

Celkově přístupů: 332910

Přístupů dnes: 262

Max.za den: 678

a to: 19.5.2020

Online: 12

Odběr novinek:

Email:

O odběru novinek

Anketa:

Vaše oblíbené opevnění

ŘopíkyGraf 315
ŠestatřicítkyGraf 140
Těžké srubyGraf 132
Dělostřelecké tvrzeGraf 140

Děkujeme za váš hlas !

Hlasů: 727

Více anket

Rubriky:
Diskuzní forum:

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

29.5.2016 | Michal Medelský

I já připojuji svůj podpis pod pochvalu muzea

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Pražská čára


Stavební úsek 111 - Zálezlice

Seznam objektů úseku


Rekonstrukce objektu č.13

Hlavní obranná strategie plánovačů úseku 111 počítala s obranou koryta řeky Vltavy mezi obcí Dušníky a městem Mělník. Nejlépe zahlazená část Pražské čáry nenabízí velké pozůstatky po fortifikačních pracích těšící oko milovníka opevnění, přesto tato část opevněné linie stojí za návštěvu.

Prvních pět objektů úseku, budovaného od června do konce září roku 1938, stálo na pravém břehu řeky Vltavy poblíž obce Dušníky. Vzhledem k svažitému terénu naproti za řekou, který nedovoloval široké rozvinutí případných útočících jednotek a vylučoval nasazení tankových útočných klínů byl na počátku úseku ponechán pouze jediný sled pevnůstek, postřelujících bočními palbami koryto řeky. Terén na straně nepřítele se otvírá do rovin u obce Mlčechvosty, proto západně od Dušník na jediný sled pevností navazuje druhý, pak doplňuje palby řopíků u vody až k obci Kozárovice. V exponovaných místech pak byly budovány ještě pevnosti třetího sledu, které dalekými kosými palbami pokrývaly místa, na kterých by útočící nepřítel mohl snadno rozvinout po překonání řeky předmostí. Silné dvou sledové uspořádání opevněné linie končilo před obcí Kozárovice, odkud pokračovala linie pouze v jediném sledu, s palbami opřenými o koryto řeky. Jednosledové uspořádání je v těchto místech poněkud zvláštní, vzhledem k otevřenému terénu na levém břehu Vltavy a tudíž vhodnému nástupnímu prostoru k útoku přes řeku. Nepochybně by útok nepřátelských armád citelně zpomalily destrukční práce na mostech laterálního kanálu, jehož překonání by pak obrněným jednotkám zabralo mnoho času a obráncům tak poskytlo možnost ostřelování v nechráněném terénu nedostatečně rozvinutých jednotek nepřítele. Ovšem o pravém důvodu oslabení opevněného pásma se můžeme jen dohadovat.

První sled kopíruje pravý břeh Vltavy v otevřeném terénu i po vstupu do lužního lesa, který se táhl od Zálezlic po soutok Vltavy s Labem. U zmíněného setkání řek stál poslední bunkr úseku, který palebně přehrazoval koryto Labe a navazoval na levostrannou palbu prvního objektu úseku P1-Mlazice, patřícího do druhého stavebního sboru. Soutok obou řek byl kryt palbou i jediného druhosledového objektu na konci úseku, který stával při levém břehu Labe asi 150 metrů proti proudu od soutoku.

Všechny objekty úseku byly naplánovány a vystavěny v typu A v zesíleném stupni odolnosti, odolávajícím zásahům dělostřeleckých projektilů ráže 150-155 milimetrů. Vzhledem k oblasti často ohrožené stoupající vodou Vltavy bylo jedenáct řopíků v nejnižších polohách nad hladinou normální vody vybaveno u vchodů inundačními šachtami velkého typu. Betonáž úseku prováděla firma Architekt Zdeněk Lakomý, Praha 12, která se v minulých dvou letech velmi dobře osvědčila při výstavbě úseků IXa Kladno-jih a A1-Velvary. Velitelem stavebního dozoru se stal stejně jako v minulém roce na sousedním Velvarském úseku štábní kapitán pěchoty Ladislav Kotaška. Stavba probíhala podél proudu, první objekty byly betonovány nedlouho po zadání úseku (3.května 1938) a poslední na konci září. Vyúčtovaná částka za stavbu bez prvků, které dodávala vojenská správa, činila 2 140 749 korun československých. Většina objektů byla kompletně stavebně dokončena, stěny byly omítnuty a kamenné rovnaniny včetně zemních násypů upraveny do finální podoby. Pouze několik posledních objektů úseku zemní krytí postrádalo. Vnitřní vybavení většinou zcela chybělo, bunkry tak při zářijové mobilizaci byly připravovány na obranu velmi improvizovaně.

Z úseku se nedochoval žádný objekt, všechny byly odstřeleny v červnu i červenci roku 1939 a v následujících válečných letech bylo z trosek systematicky těženo železo i betonová drť. Beton někde vypomohl k vyspravení cest v okolí bývalé linie, ve větší míře byl však odvážen neznámo kam. Po velké části bunkrů se tak nedochovaly žádné pozůstatky, nebo jen zcela minimální. Drobné kousky betonu jsou v polích a na loukách těžko k nalezení i pro oko zkušeného bunkrologického nadšence. Výraznější pozůstatky se dochovaly pouze po objektech č. 5, 14, 16 a 42. Zpravidla se jedná o hromadu betonu a v případech posledních třech zmiňovaných i zbytky záhozu čelní stěny. Dobře "čitelná", avšak těžko hledatelná stopa, zůstala v lužním lese Úpor, kde trosky v podobě mělkých jam a zbytků záhozů každým rokem stále více pohlcuje vegetace. I pozůstatky z polí stále hlouběji mizí v oraništi a pouze drobné kousky betonové drti, sporadicky roztroušené po pravém břehu Vltavy, tak asi ještě dlouho budou jedinou připomínkou kdysi mohutného opevněného pásma, majícího za úkol znemožnit nepřátelským armádám překročení řeky Vltavy.
Rekonstrukce objektu 111/41/A-160 Z. Pohled od sousedního č. 40 Letecký snímek s vyznačením počátků úseků 111 a A1 Zdroj: Nová Ves
Vložil: Jan Vála 31.3.2016  |  Popis stavebního úseku  |  Přečteno: 626x Facebook EmailTisk
© 2003 - 2020 Jan Vála - lahvic@seznam.cz