Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši
Pražská čára
Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12005
GPS: 856
Liběchovská příčka
Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 8684
GPS: 591
Lužické hory
Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13001
GPS: 405
Jizerské hory
Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 581 TO: 30
Fotografií: 11491
GPS: 519
Krkonoše
Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 4690
GPS: 347
Trutnovsko
Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 12511
GPS: 532
Náchodsko
Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14141
GPS: 589
Orlické hory
Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 12780
GPS: 521
Podkrušnohoří
Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 5630
GPS: 257
Ohře - Blšanka
Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 634
Fotografií: 8905
GPS: 628
Plzeňská čára
Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 13429
GPS: 905
Šumava
Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6384
GPS: 417
Jižní Čechy
Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 4468
GPS: 658
Vltavská linie
Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1667
GPS: 541
Jižní Morava
Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 14909
GPS: 1123
Jeseníky
Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 6983
GPS: 501
Opavsko
Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5138
GPS: 562
Ostravsko
Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 1459
GPS: 293
I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 87
Objektů: 4478
Fotografií: 45627
GPS: 3753
II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3391
Fotografií: 62445
GPS: 2907
III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12441
GPS: 889
IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13001
GPS: 1270
ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8449
GPS: 601
ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2082
GPS: 181
Všechny sbory
Všechny sbory
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11449
Fotografií: 144063
GPS: 9601
Lehké opevnění
Lehké opevnění
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11449
Fotografií: 144063
GPS: 9601
Těžké opevnění
Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 14648
GPS: 661
Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí
Stavební úsek 111 - Zálezlice
Seznam objektů úseku
Hlavní obranná strategie plánovačů úseku 111 počítala s obranou koryta řeky Vltavy mezi obcí Dušníky a městem Mělník. Nejlépe zahlazená část Pražské čáry nenabízí velké pozůstatky po fortifikačních pracích těšící oko milovníka opevnění, přesto tato část opevněné linie stojí za návštěvu.
Prvních pět objektů úseku, budovaného od června do konce září roku 1938, stálo na pravém břehu řeky Vltavy poblíž obce Dušníky. Vzhledem k svažitému terénu naproti za řekou, který nedovoloval široké rozvinutí případných útočících jednotek a vylučoval nasazení tankových útočných klínů byl na počátku úseku ponechán pouze jediný sled pevnůstek, postřelujících bočními palbami koryto řeky. Terén na straně nepřítele se otvírá do rovin u obce Mlčechvosty, proto západně od Dušník na jediný sled pevností navazuje druhý, pak doplňuje palby řopíků u vody až k obci Kozárovice. V exponovaných místech pak byly budovány ještě pevnosti třetího sledu, které dalekými kosými palbami pokrývaly místa, na kterých by útočící nepřítel mohl snadno rozvinout po překonání řeky předmostí. Silné dvou sledové uspořádání opevněné linie končilo před obcí Kozárovice, odkud pokračovala linie pouze v jediném sledu, s palbami opřenými o koryto řeky. Jednosledové uspořádání je v těchto místech poněkud zvláštní, vzhledem k otevřenému terénu na levém břehu Vltavy a tudíž vhodnému nástupnímu prostoru k útoku přes řeku. Nepochybně by útok nepřátelských armád citelně zpomalily destrukční práce na mostech laterálního kanálu, jehož překonání by pak obrněným jednotkám zabralo mnoho času a obráncům tak poskytlo možnost ostřelování v nechráněném terénu nedostatečně rozvinutých jednotek nepřítele. Ovšem o pravém důvodu oslabení opevněného pásma se můžeme jen dohadovat.
První sled kopíruje pravý břeh Vltavy v otevřeném terénu i po vstupu do lužního lesa, který se táhl od Zálezlic po soutok Vltavy s Labem. U zmíněného setkání řek stál poslední bunkr úseku, který palebně přehrazoval koryto Labe a navazoval na levostrannou palbu prvního objektu úseku P1-Mlazice, patřícího do druhého stavebního sboru. Soutok obou řek byl kryt palbou i jediného druhosledového objektu na konci úseku, který stával při levém břehu Labe asi 150 metrů proti proudu od soutoku.
Všechny objekty úseku byly naplánovány a vystavěny v typu A v zesíleném stupni odolnosti, odolávajícím zásahům dělostřeleckých projektilů ráže 150-155 milimetrů. Vzhledem k oblasti často ohrožené stoupající vodou Vltavy bylo jedenáct řopíků v nejnižších polohách nad hladinou normální vody vybaveno u vchodů inundačními šachtami velkého typu. Betonáž úseku prováděla firma Architekt Zdeněk Lakomý, Praha 12, která se v minulých dvou letech velmi dobře osvědčila při výstavbě úseků IXa Kladno-jih a A1-Velvary. Velitelem stavebního dozoru se stal stejně jako v minulém roce na sousedním Velvarském úseku štábní kapitán pěchoty Ladislav Kotaška. Stavba probíhala podél proudu, první objekty byly betonovány nedlouho po zadání úseku (3.května 1938) a poslední na konci září. Vyúčtovaná částka za stavbu bez prvků, které dodávala vojenská správa, činila 2 140 749 korun československých. Většina objektů byla kompletně stavebně dokončena, stěny byly omítnuty a kamenné rovnaniny včetně zemních násypů upraveny do finální podoby. Pouze několik posledních objektů úseku zemní krytí postrádalo. Vnitřní vybavení většinou zcela chybělo, bunkry tak při zářijové mobilizaci byly připravovány na obranu velmi improvizovaně.
Z úseku se nedochoval žádný objekt, všechny byly odstřeleny v červnu i červenci roku 1939 a v následujících válečných letech bylo z trosek systematicky těženo železo i betonová drť. Beton někde vypomohl k vyspravení cest v okolí bývalé linie, ve větší míře byl však odvážen neznámo kam. Po velké části bunkrů se tak nedochovaly žádné pozůstatky, nebo jen zcela minimální. Drobné kousky betonu jsou v polích a na loukách těžko k nalezení i pro oko zkušeného bunkrologického nadšence. Výraznější pozůstatky se dochovaly pouze po objektech č. 5, 14, 16 a 42. Zpravidla se jedná o hromadu betonu a v případech posledních třech zmiňovaných i zbytky záhozu čelní stěny. Dobře "čitelná", avšak těžko hledatelná stopa, zůstala v lužním lese Úpor, kde trosky v podobě mělkých jam a zbytků záhozů každým rokem stále více pohlcuje vegetace. I pozůstatky z polí stále hlouběji mizí v oraništi a pouze drobné kousky betonové drti, sporadicky roztroušené po pravém břehu Vltavy, tak asi ještě dlouho budou jedinou připomínkou kdysi mohutného opevněného pásma, majícího za úkol znemožnit nepřátelským armádám překročení řeky Vltavy.
© 2003 - 2023 Jan Vála - lahvic@seznam.cz