21. listopad -
10 výročí pro tento den
Více
Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši
Pražská čára
Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856
Liběchovská příčka
Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596
Lužické hory
Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405
Jizerské hory
Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12318
GPS: 520
Krkonoše
Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347
Trutnovsko
Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13375
GPS: 532
Náchodsko
Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14677
GPS: 589
Orlické hory
Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14395
GPS: 521
Podkrušnohoří
Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 442
Fotografií: 5764
GPS: 435
Ohře - Blšanka
Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9204
GPS: 629
Plzeňská čára
Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 14233
GPS: 905
Šumava
Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6518
GPS: 418
Jižní Čechy
Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 14
Objektů: 966
Fotografií: 4867
GPS: 860
Vltavská linie
Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541
Jižní Morava
Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15327
GPS: 1125
Jeseníky
Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501
Opavsko
Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5349
GPS: 562
Ostravsko
Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2658
GPS: 293
I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 83
Objektů: 4478
Fotografií: 47707
GPS: 3991
II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65230
GPS: 3014
III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12843
GPS: 891
IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270
ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8798
GPS: 644
ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181
Všechny sbory
Všechny sbory
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150091
GPS: 9991
Lehké opevnění
Lehké opevnění
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150091
GPS: 9991
Těžké opevnění
Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 18218
GPS: 661
Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí
Stavební úsek L2 - Petrovice
Seznam objektů úseku
Důležitou komunikaci od Lückendorfu do Jablonného v Podještědí a kompaktní lesní masiv mezi Petrovicemi a sedlem mezi kótou 500 Vraní skály a Pískovcový vrch (547m) palebně zajišťovaly objekty stavebního úseku L2 - Petrovice.
Výstavba objektů úseku L2 byla 23. srpna 1937 zadána stavební firmě Silsta a.s., Praha VII. Ta podala nejnižší cenovou kalkulaci i na sousedním úseku L3 a v obou případech zvítězila ve výběrovém řízení. Velitelem stavebního dozoru byl jmenován poručík pěchoty Pavel Nerer, od března 1938 pak poručík pěchoty Ladislav Zelenka. Nejprve bylo zadáno 49 objektů v obou úsecích a v říjnu roku 1937 bylo zadáno dalších 15 pevnůstek v proluce mezi oběma stavebními úseky. V dubnu následujícího roku pak byly zadány další pevnůstky a konečný jejich počet se ustálil na 60-ti v úseku L2 a 38-mi v úseku L3. Protože kancelář vojenského stavebního dozoru byla umístěna v Petrovicích, obdržel stavební úsek L2 doplňkový název po zmíněné vsi. Zkušená a zavedená stavební firma zahájila přípravné práce brzy po obdržení zadávací listiny a počátkem října toho roku dokončila betonáž prvních pevnůstek úseku. Do konce roku 1937 vybetonovala 14 objektů, neboť větší priorita výstavby byla kladena na sousední úsek L3, kde firma stihla do konce roku vybetonovat všechny pevnůstky prvního sledu. Po zimou vynucené pauze se stavební práce rozběhly naplno v květnu 1938 a do konce září toho roku firma stihla vybetonovat všechny pevnůstky obou stavebních úseků.
První objekt úseku s číslem 19 stojí v zalesněném svahu vrchu Sokol (593) a palebně navazuje na poslední objekt úseku L3. Asi 50 metrů před ním směrem k nepříteli, stojí vedle lesní cesty dodatečně vložená pevnůstka č.18a, která je v lomeném provedení. Účelem vysunutí této pevnůstky před hlavní obranné pásmo byla potřeba krytí hluchých prostor v nástupním prostoru nepřítele, který vytvářel svah kopce. Odtud linie o dvou sledech překračuje údolí obce Petrovice, přičemž oba sledy jsou od sebe vzdáleny přes 300 metrů. Obrana tohoto údolí mělo být v blízké budoucnosti dvěma objekty typu K, určené pro kanón proti útočné vozbě. Protože v září 38 tyto objekty ještě neměly dokončenou projektovou dokumentaci, nebyly roto ani zadány k výstavbě a tak byla protitanková obrana údolí u Petrovic ponechána polním jednotkám a dělostřelectvu. V prostoru od kóty 431 po Liščí horu (536) se oba sledy pevnůstek k sobě přibližují na běžnou vzdálenost, aby se poté v prostoru Černé Hory (535) od sebe opět vzdálily. První sled předcházel Černou horu po svahu přivráceném od nepřítele okolím Pekarova Kříže, druhý sled probíhal po svahu odvráceném. U cesty od Horního Sedla na Vraní skály pak stojí poslední pevnůstky úseku a jejich sousedé vpravo jsou první objekty úseku L1.
14 objektů úseku bylo vystavěno v šikmém provedení, dva ve výškově lomeném. Čtyři objekty byly vybaveny zeslabenými střílnami, tři objekty typu D a jeden typu A, který byl zeslabenou střílnou vybaven vlevo. Většina pevnůstek je vystavěna v normální odolnosti a pouze 7 objektů v odolnosti zesílené. V úseku nebyla vystavěna žádná pevnůstka určená pro čelní palbu (typ B, E) a krom třech objektů typu D byly všechny pevnůstky oboustranné typy A, určené pro boční palbu. Některé pevnůstky mají vypálenou výdřevu, což je následkem frustrace posádek objektů, které byly na konci září nuceny opevnění opustit a vydat bez boje. V lesních prostorech se v okolí pevnůstek vyskytují četné zbytky prací polních jednotek obsazujících opevněné pásmo, jako jsou přibližovací a mezilehlé střelecké zákopy. K vidění je zde i několik izolovaných střeleckých okopů. Občas lze mezi pevnůstkami vysledovat zbytky střeleckých a pozorovacích průseků, které však rok od roku víc zarůstají, nebo padají za oběť těžbě dřeva v okolí.
Úsek patří k těm lépe dochovaným, objekty jsou z velké části ve velmi dobrém stavu a mnoho z nich jsou fotogenické.
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz