21. listopad -
10 výročí pro tento den
Více
Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši
Pražská čára
Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856
Liběchovská příčka
Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596
Lužické hory
Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405
Jizerské hory
Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12318
GPS: 520
Krkonoše
Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347
Trutnovsko
Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13375
GPS: 532
Náchodsko
Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14677
GPS: 589
Orlické hory
Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14395
GPS: 521
Podkrušnohoří
Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 442
Fotografií: 5764
GPS: 435
Ohře - Blšanka
Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9204
GPS: 629
Plzeňská čára
Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 14233
GPS: 905
Šumava
Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6518
GPS: 418
Jižní Čechy
Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 14
Objektů: 966
Fotografií: 4867
GPS: 860
Vltavská linie
Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541
Jižní Morava
Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15327
GPS: 1125
Jeseníky
Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501
Opavsko
Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5349
GPS: 562
Ostravsko
Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2658
GPS: 293
I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 83
Objektů: 4478
Fotografií: 47707
GPS: 3991
II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65230
GPS: 3014
III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12843
GPS: 891
IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270
ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8798
GPS: 644
ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181
Všechny sbory
Všechny sbory
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150091
GPS: 9991
Lehké opevnění
Lehké opevnění
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150091
GPS: 9991
Těžké opevnění
Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 18218
GPS: 661
Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí
Stavební úsek L1 - Jítrava
Seznam objektů úseku
Komunikaci z Jablonného v Podještědí na Rynoltice a hlavní silnici z Chrastavy na Jablonné v Podještědí měly za úkol palebně uzavírat pevnůstky důležitého úseku L1 lehkého opevnění. Sídlo stavebního dozoru bylo umístěno do obce Jítrava a podle ní úsek obdržel název.
Nejvýhodnější nabídku na výstavbu 34 pevnůstek lehkého opevnění podala stavební firma arch. Karel Jarolímek, Dvůr Králové nad Labem. 20. července 1937 jí byla vojenskou správou výstavba zadána. Na počátku dubna následujícího roku byla firmě dodatečně zadána výstavba dalších 14-ti pevnůstek, čímž se konečný počet zadaných objektů úseku ustálil na 51. Firma Karla Jarolímka svou finanční nabídku značně podhodnotila a v průběhu stavby se pokoušela ceny za jednu pevnůstku neúspěšně navýšit. Neodváděla totiž příliš dobrou práci, první objekt vybetonovala až na počátku října 1937, tedy přibližně 70 dní po zadání úseku do výstavby. Také betonáž dalších objektů postupovala pomalu a do konce roku 37 se podařilo vybetonovat pouhých 15 objektů. Práce se rozběhly po zimní přestávce až na počátku května. Také kvalita betonu v několika případech nevyhovovala normám, především pevnůstky betonované na podzim 37 vykazovaly velmi nízké hodnoty odolnosti v tlaku. Zkoušky pevnosti u zkušebních kostek pevnůstky č. 60/A-160N vykázaly hodnotu 177 kg/cm², což byla nejen nejhorší hodnota v úseku, ale i v celé republice. Kvalita betonu se výrazně zvýšila na jaře 1938, tempo výstavby však stále zůstávalo nižší. Do konce září se tak nepodařilo vybetonovat šest pevnůstek na svahu Jítravského vrchu, přičemž zmíněné objekty zůstaly ve vysokém stádiu rozpracovanosti a po všech se v lesích dochovaly základové skořápky.
První pevnůstka úseku se nachází ve svahu kóty 534 Hřebeny a palebně navazuje na poslední objekt úseku L2, který stojí u cesty od Vraní Skály. Pevnůstky úseku L1 pokračují na východ a klesají svahem kopce Hřebeny k Hornímu Sedlu. Zde palebně uzavíraly velmi důležitou komunikaci od Hrádku nad Nisou na Rynoltice, potažmo na jablonné v Podještědí. Od Horního sedla pak vede linie svahem kóty 511 Ostrý vrch a 545 Vysoká a klesá do Jítravského sedla. Zde uzavírala komunikaci od Chrastavy na Jablonné a silniční křižovatku zmíněné silnice a vedlejší komunikace vedoucí od Chotyně. Ze sedla pak pevnůstky stoupaly svahem Jítravského vrchu kolem skalisek s názvy Havraní skály a Havraního hnízda. Pod Jítravským vrchem se měly pevnůstky úseku palebně napojovat na sousední objekty úseku K3 - Dlouhá Hora. Protože posledních 6 pevnůstek úseku L1 a prvních 12 objektů úseku K3 nebylo v září 1938 vybetonováno, v kritických zářijových dnech zůstaly svahy Jítravské hory neopevněny a obrana zde byla výhradně v režii polních jednotek. Dochovalo se zdě několik pozůstatků po polním opevnění.
V září 1938 byly pevnůstky úseku L1 vybaveny základní výbavou pouze v prvním sledu, objekty ve druhém sledu vzhledem k teprve nedávné betonáži a neúplné stavební dokončenosti vnitřní vybavení postrádaly. Pouze v Horním Sedle se podařilo k obraně připravit i sled druhý. V lesních úsecích se místy dochovaly střelecké nebo pozorovací průseky, a v hojném množství lze v blízkosti pevnůstek nalézt zbytky prací polní armády, jako jsou přibližovací zákopy k pevnůstkám a zbytky zákopů mezilehlých.
V dnešní době je úsek L1 zajímavý především stavem dokončenosti a ukázkou tehdejších obranných priorit. Na důležitých místech se objekty nacházejí v plné stavební dokončenosti, zatímco v lesích i dříve betonované pevnůstky základní prvky postrádají. Příkladem toho může být několik pevnůstek v prvním sledu pod kótou Ostrý vrch, které i přesto, že byly betonovány ještě v roce 1937, postrádají zemní záhozy. Zajímavostí je také chybné zabetonování granátových skluzů víkem dolů u 14-ti objektů. Na počátku úseku má několik pevnůstek vypálenou výdřevu. Ty zapálily ustupující osádky pevnůstek na konci září 1938. Devět dochovaných objektů je v šikmém provedení, jeden lomený. Další dva lomené a dva šikmé objekty se již vybetonovat nepodařilo.
Zdroje a literatura:
Kniha: Lužické hory - Edice PEVNOSTI
Vojenský ústřední archiv - badatelna
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz