13. říjen -
29 výročí pro tento den
Více
Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši
Pražská čára
Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856
Liběchovská příčka
Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596
Lužické hory
Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405
Jizerské hory
Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12318
GPS: 520
Krkonoše
Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347
Trutnovsko
Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13391
GPS: 532
Náchodsko
Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14677
GPS: 589
Orlické hory
Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14395
GPS: 521
Podkrušnohoří
Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 442
Fotografií: 5764
GPS: 435
Ohře - Blšanka
Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9204
GPS: 629
Plzeňská čára
Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 14243
GPS: 905
Šumava
Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6518
GPS: 418
Jižní Čechy
Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 14
Objektů: 966
Fotografií: 4867
GPS: 860
Vltavská linie
Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541
Jižní Morava
Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15327
GPS: 1125
Jeseníky
Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501
Opavsko
Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5331
GPS: 562
Ostravsko
Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2613
GPS: 293
I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 83
Objektů: 4478
Fotografií: 47717
GPS: 3991
II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65230
GPS: 3014
III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12843
GPS: 891
IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270
ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8798
GPS: 644
ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181
Všechny sbory
Všechny sbory
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150101
GPS: 9991
Lehké opevnění
Lehké opevnění
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150101
GPS: 9991
Těžké opevnění
Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 18171
GPS: 661
Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí
Stavební úsek 195 - Volary
Seznam objektů úseku
Přestože velká část pevnůstek úseku 195 stojí v 1. zóně národního parku se zakázaným přístupem, část z nich patří pro laickou veřejnost mezi nejznámější z celé Šumavy. Vděčí za to poloze u Soumarského mostu, kam ročně míří tisíce turistů. Přesto jde o pouhý zlomek toho, co se na do konce září podařilo vybudovat.
Na jaře roku 1938 zamířily vytyčovací skupiny Ředitelství opevňovacích prací do šumavského terénu, ve snaze připravit výstavbu souvislé linie pevnůstek lehkého opevnění, o kterou se v případě napadení republiky sousedním Německem měla opřít hlavní obrana polních jednotek. Zatímco o rok dříve spočívalo budování opěrných bodů ve formě uzávěr objektů lehkého opevnění, v osmatřicátém už měly Šumavu uzavřít nepřerušené linie pevnůstek. Jako nejvhodnější pro obranu bylo rozhodnuto co nejvíce využít toku řeky Vltavy, která sama o sobě tvořila významnou přírodní překážku. Tím došlo k vysunutí obranných pozic blíže k hranicím, čímž se objekty úseků H42 a H33 před Prachaticemi vybudované v roce 1937 ocitly v týlu HOP (hlavní obranné postavení) a vytvořily tak druhou obranou linii v případě prolomení té první. Objekty úseku 195 byly vytyčeny od Lenory podél koryta Teplé Vltavy až k Pěkné, kde byla linie odkloněna severním směrem z důvodu plánované přehradní nádrže u Želetavy. V prostoru východně od Záhvozdí pak objekty úseku navazovaly na plánované pevnůstky sousedního stavebního úseku s číslem 196.
K pochůzkám v terénu bylo pozváno několik zástupců státně spolehlivých stavebních firem. V nabídkovém řízení pak nejnižší cenu podala firma Ing. Jelínek a synové. Ta zvítězila ve výběrovém řízení i u sousedního úseku 191, čímž se zařadila mezi stavebníky s největším počtem betonovaných objektů lehkého opevnění. Na svém kontě měla také z předchozího roku úspěšně vystavěný úsek B6 na Berounsku. 30. května 1938 byla stavba úseku firmě zadána.
Dva týdny trvalo navážení materiálu a příprava staveniště, aby v polovině června mohly být betonovány první objekty mezi Lenorou a Soumarským Mostem. Betonáž objektů probíhala od západu na východ a i přes obtížný terén postupovala rychle. Také kvalita betonu přesahovala ve většině případů stanovenou normu. Zatímco se v západní části úseku podařilo pevnůstky do konce září stavebně zcela dokončit, od oblasti kolem Chlumu už rozpracovanost doplňovacích prací klesala. Do "Mnichova" se podařilo vybetonovat pevnůstky až východně od Záhvozdí, vystavět se nepodařilo pouhých 8 objektů. O objektu č. 2 byla dokonce zahájena betonáž a v polovině přerušena. Zatímco západní část úseku byla již vybavená vnitřním zařízením a připravená k obraně, ve východní části zůstaly pevnůstky pouze v hrubé betonáži, přičemž jejich obranná hodnota byla na konci září 1938 problematická.
V průběhu výstavby došlo ke změně u připravované pevnůstky poblíž Dobré na Šumavě. Ta měla být zastavěna do náspu železniční trati z Volar do Černého Kříže a prodloužena o několika metrovou místnost podobně jako objekt A4/51 na Pražské čáře u Bratronic. Kvůli vysokým stavebním nákladům a delší realizaci oproti standardním objektům došlo na rozdělení pevnůstky na dva objekty typu D. Ty měly být také zapuštěny přímo do náspu železniční trati. Nakonec i od tohoto řešení bylo upuštěno a dvě pevnůstky typu D byly vybetonovány v blízkosti železnice, aniž by svojí konstrukcí do trati nějak zasahovaly.
Po okupaci se německá armáda zaměřila na nedokončené pevnůstky úseku v prostoru Záhvozdí, kde je podrobila postřelovacím a trhacím zkouškám. Ostatní objekty přežily první roky okupace bez újmy. Paradoxně si některé pevnůstky úseku 195 jako jedny z mála v republice nakonec přeci jen "zabojovaly", neboť německá armáda připravovala v prostoru Soumarského Mostu obranu proti postupující americké armádě. K největším bojům došlo 5. května 1945. V měřítku druhé světové války šlo spíše o větší přestřelku, neboť v zájmu zbylých německých jednotek nebylo dlouhodobé odrážení amerických jednotek, nýbrž snaha o ústup před sovětskou armádou a cílené zajetí v západních liniích. V těchto bojích byla zdevastována levá střílna objektu č.65 a ostatní pevnůstky utrpěly jen drobné poškození.
Po válce byly objekty úseku reaktivovány, ke dvěma z nich byla přistavěna protiatomová úprava vchodu a velká část pevnůstek obdržela základní vybavení. Ve stavu "bojové připravenosti" vydržely pevnůstky do konce osmdesátých let. Od let devadesátých docházelo k rozšiřování zón národního parku Šumava a mnoho pevnůstek zůstalo v zónách pevní ochrany. V současné době je proto většina pevnůstek mezi Soumarským Mostem a Chlumem oficiálně nepřístupná. Zajímavá je vysoká koncentrace objektů vedle železniční trati mezi Soumarským Mostem a Lenorou, kdy mezery mezi nimi dosahovaly v některých případech jen 35 metrů. Pravděpodobně tím mělo být docíleno lepšího výstřelu na meandrující Vltavu. V těchto místech je přístup k pevnůstkám legální, ovšem pozor by si měl návštěvník dát především na zbytky poválečného maskování, kdy se v okolí nachází množství ostnatého drátu.
V kempu u Soumarského Mostu bylo v nedávné době zřízeno muzeum opevnění ve dvou objektech. Místní nadšenci zde vytvořili jedno z nejlepších muzeí u nás a vysoká návštěvnost v letních měsících je toho jen důkazem. Pokud máte cestu na "Soumarák", rozhodně si návštěvu tamních pevnůstek nenechte ujít.
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz