21. listopad - 10 výročí pro tento den   Více

Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čára Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856

Liběchovská příčka Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596

Lužické hory Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405

Jizerské hory Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12318
GPS: 520

Krkonoše Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347

TrutnovskoNovinka Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13375
GPS: 532

Náchodsko Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14677
GPS: 589

Orlické hory Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14395
GPS: 521

Podkrušnohoří Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 442
Fotografií: 5764
GPS: 435

Ohře - Blšanka Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9204
GPS: 629

Plzeňská čáraNovinka Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 14233
GPS: 905

Šumava Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6518
GPS: 418

Jižní Čechy Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 14
Objektů: 966
Fotografií: 4867
GPS: 860

Vltavská linie Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541

Jižní Morava Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15327
GPS: 1125

Jeseníky Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501

Opavsko Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5349
GPS: 562

Ostravsko Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2658
GPS: 293





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 83
Objektů: 4478
Fotografií: 47707
GPS: 3991

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65230
GPS: 3014

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12843
GPS: 891

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8798
GPS: 644

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150091
GPS: 9991



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150091
GPS: 9991

Těžké opevnění Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 18218
GPS: 661

Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea opevnění Technické údaje Překážky Diskuzní fórum GPS souřadnice ke stažení Literatura Osobnosti Návštěvní kniha Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Statistika webu Historie webu
Přístupy:

Celkově přístupů: 3190806

Přístupů dnes: 946

Max.za den: 12397

a to: 8.9.2024

Online: 12

Odběr novinek:

Přihlásit se k odběru
novinek e-mailem:

Info

Anketa:

Vaše oblíbené opevnění

ŘopíkyGraf 630
ŠestatřicítkyGraf 376
Těžké srubyGraf 373
Dělostřelecké tvrzeGraf 390

Hlasů: 1769

Více anket

Články:
Diskuzní forum:

26.2.2023 | Jan Vála

Vše se v dobré obrátilo a slavný objekt u zdi zámku ve ...

[více]

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Předválečné opevnění


Stavební úsek 191 - Lenora

Seznam objektů úseku


Pevnůstka 191/46/A-140 - Autor: Miloš Doležal

70 objektů lehkého opevnění úseku 191 mělo palebně přehradit prostor mezi šumavskou Lenorou, Zátoní, Kubovou Hutí a Lipkou. Do konce září 1938 se nepovedlo vybetonovat všechny pevnůstky, přesto nedokončená linie významným způsobem ovlivnila německé plány pro útok v daném prostoru.

Pro rok 1938 vydalo Ředitelství opevňovacích prací (ŘOP) zcela jinou směrnici pro obranné stavby v prostoru Šumava oproti roku loňskému. Zatímco uplynulého léta probíhala horečnatě výstavba pevnůstek v nejdůležitějších směrech a formou uzávěr měly jejich palby blokovat prostory pro vhodné přesuny větších armádních uskupení, na rok 38 byla již koncepce obrany zcela jiná. Od západu po východ Šumavy měly pevnůstky uzavřít pohoří v souvislých, ani těžko prostupnými oblastmi nepřerušených liniích. Mělo se tak stát v šesti stavebních úsecích, z nichž jeden obdržel označení 191. Pevnůstky navrhovaného úseku měly být vystavěny od Lenory severně k Zátoni, kolem Horní Vltavice pak měla linie vystoupak ke Kubově Huti, kde měla navázat na objekty úseku H41, vybudované v uplynulém roce. Poslední objekty úseku 191 měly vyplňovat mezeru mezi uzávěrou na Kubově Huti a na Lipce. Na jaře roku 1938 byly objekty úseku vytyčeny a na počátku května bylo vyzváno několik stavebních firem k pochůzce v terénu za účelem stanovení cenových kalkulací na výstavbu. Pochůzky se zúčastnili zástupci pouze tří stavebních firem. Nejnižší cenovou nabídku podala zavedená firma Ing. Jelínek a synové. Tato firma se v roce 37 osvědčila při výstavbě úseku B6 u Berouna a spolu s Lenorským úsekem vyhrála také zakázku na sousední Volarský s číslem 195. Firmě byla stavba zadána 30. května 38 a lhůta k dokončení prací byla stanovena na 100 dní.

Firma zahájila práce v jižní části úseku u Lenory a s betonáží objektů pokračovala směrem severním. Krátce po zahájení prací bylo v prostoru mezi Horní Vltavicí a Kubovou Hutí změněno vedení linie pevnůstek, čímž se opevněné pásmo zkrátilo a bylo ušetřeno několik pevnůstek. Nevýhodou nového vedení linie byla větší obtížnost výstavby pevnůstek. K některým objektům musely být budovány svážnice pro dopravu materiálu od železniční trati. Zvýšená obtížnost terénu, nepřízeň počasí a pozdní dodávky základních pancéřových prvků vojenskou správou způsobily, že se stavba oproti plánu začínala zpožďovat. Přesto však firma inženýra Jelínka dokázala udržet vysoké tempo výstavby v obou vysoutěžených úsecích. Zatímco na počátku úseku se do září 38 podařilo pevnůstky zcela dokončit po stavební stránce, od Zátoně už jejich dokončenost začínala klesat a ve svahu ke Kubově Huti zůstaly objekty na konci září ve stavu po hrubé betonáži bez dokončovacích prací. Posledním vybetonovaným objektem se stala pevnůstka s číslem 50 jižně od nádraží v Kubově Huti, do "Mnichova" byly vybetonovány ještě dvě základové skořápky severně od zmíněné vsi a zahájeno několik výkopových prací. 18 objektů majících za úkol střežit prostor mezi Kubovou Hutí a Lipkou nebylo vůbec zahájeno. V Lenoře zůstal nevybudován objekt 12/A-200/Z, který měl stát vedle náhonu v zámecké zahradě. Bylo vyhověno námitkám továrníka a majitele zámku Alfonse Kralika o zničení sklizně zeleniny v zahradě, neboť k vytyčení objektu došlo až po výsadbě. Aby nebylo nutno finančně ušlou újmu nahrazovat, byla stavba objektu odložena. Na konci září byly práce na její výstavbě zahájeny, ale do mnichovských událostí byl proveden pouze výkop a betonování základové skořápky. Celkově tedy bylo vybetonováno 47 objektů, přičemž započato jich zůstalo pět.

O skvělém fungování linií lehkého opevnění po psychologické stránce se můžeme přesvědčit právě v sektoru lenorského úseku. V plánech německé armády v útoku proti Československu prostor mezi Lenorou a Kubovou Hutí figuroval jako místo pokusu o proražení obrany ve směru na Vimperk a dále na Strakonice. Samotný útok měla vést 7. pěší divize. Vzhledem k výstavbě mohutného opevněného pásma nad Lenorou byly útočné plány přehodnoceny a těžiště útoku se v září 38 mělo přesunout do prostoru Záhvozdí východně od Volar, kde v tu dobu pevnůstky vybudovány ještě nebyly. 7. pěší divize měla v případě vojenského střetnutí u Lenory pouze vázat československé jednotky a k postupu zde mělo dojít pouze v případě dobrovolného vyklizení pozic obránci.

Po okupaci zůstaly všechny pevnůstky úseku 191 na území Sudet a nebyly proto ničeny jako ty, které se ocitly na území Protektorátu. V tomto prostoru nebyly objekty ani nijak zkoušeny v odolnosti a válku přečkaly bez větší újmy. Výjimku tvořil objekt č. 2 ve svahu nad Lenorou, který byl na konci války využit americkou armádou k zničení kořistní nepotřebné munice. Ta byla napěchována do interiéru a na dálku odpálena. Obrovský výbuch rozmetal pevnůstku do okolí.

Po válce došlo v celém úseku k reaktivaci pevnůstek. Stavebně nedokončené pevnůstky nechala armáda podle původní dokumentace dokončit, interiéry objektů v jižní části úseku obdržely základní vybavení, v lesích mezi Horní Vltavicí a Kubovkou se vybavování omezilo jen na montáž dveří. U jedenácti objektů byla v pozdějších letech vybudována protiatomová úprava vchodu (PAO). Některé objekty byly nově maskovány jako seníky, pevnůstka 13/A-140/Z byla maskována jako domek, docházelo k zakrývání objektů křovím a kamennými tarasy. Všechny pevnůstky pak armáda udržovala až do konce osmdesátých let.

Přestože se jedná o jeden z nejmohutnějších stavebních úseků Šumavy, v současné době to není vůbec znát. Pevnůstky zmizely v hustých porostech a zvláště kolem Lenory v letních měsících nejsou vidět ani na několik metrů. Některé objekty pohltila zástavba, jiné mizí v hustých lesích mimo turistické cesty.

Zdroje a literatura:

Kniha: Edice PEVNOSTI sv.č.8 (Karel Hřídel a Radan Lášek)
Vložil: Jan Vála 12.7.2024  |  Popis stavebního úseku  |  Přečteno: 99x
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz