Pražská čára - Vnější opevnění Prahy z let 1936 - 38

Mapa Seznam linií Šipka

Pražská čáraPražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: 855
Fotografií: 9198
GPS: 852

Liběchovská příčkaLiběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: 562
Fotografií: 7469
GPS: 351

Lužické horyLužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 12020
GPS: 400

Jizerské horyJizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: 581
Fotografií: 9918
GPS: 409

KrkonošeKrkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 481
Fotografií: 3862
GPS: 144

TrutnovskoTrutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: 446
Fotografií: 9000
GPS: 434

NáchodskoNáchodsko
Linie lehkého opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: 568
Fotografií: 10160
GPS: 414

Orlické horyOrlické hory
Linie lehkého opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: 425
Fotografií: 5816
GPS: 341

PodkrušnohoříPodkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 1318
GPS: 257

Ohře - BlšankaOhře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 634
Fotografií: 34
GPS: 583

Plzeňská čáraPlzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 0
GPS: 814

ŠumavaŠumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 11
Objektů: 573
Fotografií: 424
GPS: 368

Jižní ČechyJižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 475
GPS: 650

Vltavská linieVltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 6
GPS: 489

Jižní MoravaJižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: 245
Fotografií: 0
GPS: 245

JeseníkyJeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: 519
Fotografií: 959
GPS: 342

OpavskoOpavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: 262
Fotografií: 0
GPS: 252

OstravskoOstravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: 0
Fotografií: 0
GPS: 0

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea VOP Technické údaje Překážky Diskuzní fórum Ke stažení Literatura Návštěvní kniha Ilustrační fotografie Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Historie webu Kontakt
Přístupy:

Celkově přístupů: 332905

Přístupů dnes: 257

Max.za den: 678

a to: 19.5.2020

Online: 11

Odběr novinek:

Email:

O odběru novinek

Anketa:

Jaké muzeum se Vám nejvíce líbí?

SazenáGraf 315
MlýnekGraf 121
DoksyGraf 107
BratroniceGraf 136
BerounGraf 115
KarlštejnGraf 112

Hlasů: 906

Více anket

Rubriky:
Diskuzní forum:

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

29.5.2016 | Michal Medelský

I já připojuji svůj podpis pod pochvalu muzea

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Pražská čára


Stavební úsek A1 - Velvary

Seznam objektů úseku


Levá strana objektu 48/A-140 Z

Firma Architekt Zdeněk Lakomý z Prahy 12 vybetonovala za několik měsíců 76 objektů lehkého opevnění mezi obcemi Vepřek a Ješín. Do dnešních dní se dochovaly tři bunkry a po několika dalších zbyly v terénu čitelné trosky. Mnoho objektů zmizelo beze stopy.

První dvě pevnůstky stavebního úseku A1 - Velvary, obě typu B, stály na pravém břehu řeky Vltavy poblíž obce Dušníky. První z bunkrů svou čelní střílnou postřeloval koryto řeky a zároveň navazoval na dva bunkry na levém břehu. Palbou boční střílny částečně přehrazoval koryto řeky proti proudu a palebný vějíř kryl svého souseda ve druhém sledu, který taktéž čelní střílnou zamezoval volnému pohybu nepřítele po hladině řeky Vltavy. Hned zkraje se opevněná linie rozdělila do dvou sledů. První využíval terénní vlny a postupoval od obce Vepřek pod úbočím kopce v oblouku k Nové Vsi. Druhý sled měl za úkol palebně přehrazovat železniční trať. Do druhého sledu bylo plánováno též vybudování objektu pro protitankový kanón, leč do září 1938 nebyla hotova projektová dokumentace a ke stavbě již nedošlo. K postřelování železniční trati od Lovosic bylo netradičně využito také čelní palby pravé střílny řopíku č.10. Dole pod tratí se dva sledy vzájemně protínaly, přičemž ten druhý bedlivě sledoval železnici a první obratně využíval koryta Bakovského potoka jako přirozené protitankové překážky.

Zvláštností počátku úseku A1 je poměrně řídké krytí důležité komunikace od Lovosic na Prahu. Obrana byla sice posílena o čelní palbu prvosledového bunkru typu B, ale bočně na zmíněnou silnici mířily tři, možná čtyři střílny. Poměrně řídké opevnění by nasvědčovalo tomu, že v zájmu obrany by proběhla destrukce mostu přes Bakovský potok, čímž by vznikla v podstatě dokonalá protitanková překážka. Proti pěchotě zde v exponovaném úseku bylo i tak málo střílen.

Linie se dovedně opírala jedním sledem o koryto Bakovského potoka a druhý jej odzadu podporoval. Ostrý zákrut linie jihozápadně od Nové Vsi byl ponechán pod palbami jednoho sledu, ale v místě největšího zlomu se zde vzhledem o otevřenosti terénu překřižovalo několik palebných vějířů. Dvěma sledy pak linie dosáhla obce Sazená.

Zde byla na náměstí vybudovaná atypická dvou střílnová pevnůstka, maskovaná jako obecní váha. Likvidaci odstřelem zůstal objekt ušetřen, jeho interiér byl ale zabetonován. V nedávné době byl vyčištěn a vzniklo zde jedno z nejhezčích pevnostních muzeí u nás.

O kus dále byla další atypická pevnůstka zabudovaná do budovy barokního mlýna. I ona se dochovala, její interiér byl zabetonován a v současné době je nepřístupná.

Obě zmíněné pevnosti uprostřed obce Sazená by při útoku na opevněné pásmo byly zřejmě pro německou armádu velkým a nepříjemným překvapením. Obě dokonale splynuly s civilní zástavbou a jejich střílny by se odkrývaly až těsně před samotným bojem.

Linie opevnění odtud zamířila k obci Chržín a opírala se o koryto Bakovského potoka, v exponovaných místech posílená objekty druhého sledu. Na okraji zmíněné obce došlo k dodatečnému zadání dalšího objektu, zřejmě po přeměření palebných vějířů stávajících stavenišť bylo zjištěno hluché místo v linii. Dva bunkry, 35 a 35a, stály proto velmi blízko sebe, téměř v řadě za sebou. V údolí mezi Chržínem a Sazenou se dochovalo několik záhozů a jasných stanovišť. Odtud jsou již zbytky linie mnohem méně čitelné. Vstupuje totiž do polí.

Od Chržína pokračují směrem na Velvary dva jasně od sebe oddělené sledy. První opět sleduje koryto Bakovského potoka a druhý ze vzdálenosti dvou až tří set metrů doplňuje přehradnou palbu na mírném návrší. Na okraji Velvar, u železniční vlečky, dosud stojí poslední dochovaný objekt úseku. Zabetonovaný 48/A-140Z mířil pravou střílnou více do předpolí a protože byl umístěn ještě trochu více za sledem druhým, vyvstala domněnka, že se jedná o vložený objekt sledu třetího.

Linie procházela před severním a západním okrajem města, přičemž dvousledové uspořádání pokračovalo. Rozrůstající zástavba Velvar většinu stanovišť bunkrů pohltila a zbytky opevněné linie jsou jen velmi těžko k nalezení. Celý terén se navíc výrazně změnil. Kupodivu nejvíce pozůstatků zůstalo po objektu uprostřed louky uvnitř starší zástavby. Při likvidaci tohoto objektu došlo v roce 1939 k smrtelnému úrazu mladé dívky.

Západně od Velvar linie definitivně opustila tok Bakovského potoka a přiklonila se k potoku Červenému. Bunkry prvního ani druhého sledu se přímo o jeho koryto neopíraly, potok protékal zhruba v polovině vzdálenosti mezi oběma sledy.

Poblíž obce Ješín poslední objekty úseku A1 navazovaly na první bunkry stavebního úseku A9 - Vítov.

Po velké části bunkrů úseku A1 se dochovala poměrně čitelná "stopa" v podobě záhozů a jam plných betonu. První polovina je na trosky bohatší.
Vložil: Jan Vála 26.12.2015  |  Popis stavebního úseku  |  Přečteno: 632x Facebook EmailTisk
© 2003 - 2020 Jan Vála - lahvic@seznam.cz