21. listopad -
10 výročí pro tento den
Více
Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši
Pražská čára
Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856
Liběchovská příčka
Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596
Lužické hory
Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405
Jizerské hory
Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12318
GPS: 520
Krkonoše
Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347
Trutnovsko
Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13375
GPS: 532
Náchodsko
Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14677
GPS: 589
Orlické hory
Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14395
GPS: 521
Podkrušnohoří
Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 442
Fotografií: 5764
GPS: 435
Ohře - Blšanka
Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9204
GPS: 629
Plzeňská čára
Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 14233
GPS: 905
Šumava
Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6518
GPS: 418
Jižní Čechy
Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 14
Objektů: 966
Fotografií: 4867
GPS: 860
Vltavská linie
Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541
Jižní Morava
Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15327
GPS: 1125
Jeseníky
Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501
Opavsko
Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5349
GPS: 562
Ostravsko
Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2658
GPS: 293
I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 83
Objektů: 4478
Fotografií: 47707
GPS: 3991
II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65230
GPS: 3014
III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12843
GPS: 891
IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270
ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8798
GPS: 644
ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181
Všechny sbory
Všechny sbory
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150091
GPS: 9991
Lehké opevnění
Lehké opevnění
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150091
GPS: 9991
Těžké opevnění
Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 18218
GPS: 661
Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí
Stavební úsek P3 - Medonosy
Seznam objektů úseku
60 objektů stavebního úseku P3 Medonosy mělo palebně zamezovat případnému pokusu o průnik německých pěších jednotek lesnatými srázy údolí při útoku Wehrmachtu ze směru od České Lípy na Mělník ze silně bráněné tamní komunikace, která by se jistě stala hlavní tepnou po prolomení pohraničních postavení na severu a postupu armád na hlavní město.
První objekt úseku č.71 typu A-160 v normálním provedení stojí na zarůstající mýtině poblíž turistického rozcestníku Království. Palebně navazoval na poslední objekt sousedního úseku P2 - Tupadly. Rozdíl mezi nimi je na první pohled zjevný. Zatímco tupadelský bunkr se nachází ve stavu těsně po betonáži (bez omítky, neosazené mřížky ventilace, konzoly pro ventilátor, rám pancéřových dveří), jednasedmdesátka již tyto prvky krom zárubní dveří osazeny má a je na ní i dokončená omítka. K úplnému dokončení pak chyběl už jen zemní zához s kamennou rovnaninou u čelní stěny a několik maskovacích úprav. V roce 1996, tedy v době mého prvního průzkumu tamní oblasti, byly v okolí pevnůstky k vidění ještě částečně patrné střelecké i pozorovací úseky, které však zmizely při těžbě dřeva kolem roku 2004. Sousední pevnůstka č.72 stojí v zarostlém svahu na okraji menší rokle a je vybetonována v šikmém provedení vlevo. V roce 1996 stála ještě na okraji malého pole, nyní je utopena v nízkém hustém podrostu. Objekt č.73 byl prvním vybetonovaný bunkrem úseku a v současné době je asi nejhezčí pevnůstkou v oblasti, s krásně dochovanou a neporušenou omítkou. Na tyto tři první objekty úseku navazovaly ještě další tři ve druhém sledu, neboť zalesněný svah stoupající od Chudolaz nebyl oproti jiným tolik příkrý a menší údolí bylo celkem vhodné pro průnik větších pěších jednotek nepřítele. Odtud pak linie již v jediném sledu pokračovala severovýchodním směrem na Nové Osinalice. Polesí, ve kterém se nacházela, bylo ve velkém vytěženo v prvních letech druhého tisíciletí a tím zanikly i do té doby poměrně dobře viditelné palebné průseky. Před zmíněnou vsí linie klesla do hluboké rokle, kterou palebně přehrazovaly dva jednostranné objekty typu D. Na okraji louky nad nimi, při kraji vsi, měla stát pevnůstka č.80, která však nebyla z důvodu do té doby nevyjasněných majetkových vztahů s německými obyvateli blízkého stavení vybetonována. Objekt č.81 typu A-120 však na okraji obce již vybetonován byl. Donedávna byl z levé strany zvenčí přístupný po obecní louce, nyní se nachází zcela uprostřed soukromého pozemku a není vidět ani od hlavní cesty. Také sousední dvě pevnůstky typu B se nacházejí na soukromých pozemcích a jsou nepřístupné. Linie pak pokračuje jediným sledem od vsi lesem dále na sever. V těchto místech už objekty postrádají omítku a není v nich zabetonováno několik ocelových prvků. Nacházejí se tedy ve stavu těsně po dokončené betonáži, podobně jako poslední objekty sousedního úseku P2. U pevnůstky č. 86 je vlevo od ní k vidění ještě poměrně dobře dochovaný pozorovací průsek, zatímco palebný již zničila těžba dřeva. Pod ním se v údolí nachází jediná pevnůstka typu E, která byla v úseku navržena a vybetonována. Palebně vykrývala údolí stoupající od Medonos. Poslední vybetonovaný objekt č.88 úseku P3 stojí na vrcholu prudkého kopce nad cestou. Vzhledem k blízkému svahu před jeho čelní stěnou měl mít zemní zához pevnůstky strmější svažitost a zakončen měl být tarasem z vyskládaných kamenů.
Zde již linie vybetonovaných pevnůstek končí. Severním směrem v lese blízko cesty k Osinalickému sedlu bylo stavebně započato dalších devět objektů, z nichž u prvních pěti se podařilo vybetonovat alespoň základovou skořápku a pro zbylé čtyři objekty pak stavební firma dokončila pouze výkopy. Po všech zmíněných započatých objektech se v lesích dochovaly celkem dobře čitelné stopy. Poslední výkop se nachází vedle asfaltové cesty, stoupající od Osinalického sedla směrem na Rač, je však zarostlý v hustém křoví a zůstává tak dobře viditelný pouze v době vegetačního klidu.
Od Osinalického sedla měla linie pokračovat kolem vrchu Rač (394 n.m.), sestoupit měla do zalesněného údolí pod Panenský hřeben, odtud vystoupat na vrchol Kout (411 n.m.) a kolmo přes Vrabcovské údolí sklesat k obci Rozprechtice, kde poslední objekt úseku měl palebně navazovat na první pevnůstku sousedního úseku Q1 - Vrchovany. Dva nezapočaté objekty ve druhém sledu měly palebně přepažovat Osinalické sedlo ve druhém sledu a tři druhosledové pevnůstky měly krýt silnici Rozprechtice - Dražejov. Od Osinalického sedla až ke kótě Rač byly v roce 1938 v předstihu vykáceny palebné průseky. Ty se do dnešních dní nedochovaly, ale jsou dobře viditelné na kalibrovaných leteckých snímcích poválečných let a pomocí nich lze s velkou přesností určit plánované umístění pevnůstek v terénu. Severní část linie pak pro nás zůstává jen v hrubých obrysech.
Žádnou z pevnůstek úseku se stavební firmě nepodařilo zcela dokončit a vnitřní vybavení se do nich pravděpodobně nepovedlo nikde ani částečně namontovat. Palebné průseky byly v okolí pevnůstek dokončeny, překážkový systém však započat nebyl. Několik objektů je v současnosti uzamčeno, jiné jsou otevřené a prázdné. Kvůli rozsáhlé těžbě dřeva v nedávné minulosti jsou některé pevnůstky zcela zarostlé mladou náletovou dřevinou a jsou v době mimo vegetační klid téměř nepřístupné. To je příklad třeba objektu č. 85, v jehož okolním hustém podrostu se navíc nachází aktivní úkryt divokých prasat, na které se mi tam opakovaně podařilo narazit.
Zdroje a literatura:
BENEŠ Jaroslav a kol.: Liběchovská příčka, FortPrint Dvůr Králové n.L., 2000
Vlastní průzkum v letech 1994 - 1997
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz