Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čára Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856

Liběchovská příčka Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596

Lužické hory Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405

Jizerské hory Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12312
GPS: 520

Krkonoše Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347

Trutnovsko Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13238
GPS: 532

Náchodsko Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14604
GPS: 589

Orlické hory Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14070
GPS: 521

Podkrušnohoří Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 5764
GPS: 257

Ohře - Blšanka Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9145
GPS: 629

Plzeňská čáraNovinka Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 13840
GPS: 905

Šumava Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6456
GPS: 418

Jižní Čechy Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 4779
GPS: 728

Vltavská linie Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541

Jižní Morava Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15223
GPS: 1123

JeseníkyNovinka Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501

OpavskoNovinka Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5331
GPS: 562

Ostravsko Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2613
GPS: 293





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 87
Objektů: 4479
Fotografií: 47250
GPS: 3825

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65005
GPS: 2913

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12739
GPS: 889

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8653
GPS: 601

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11451
Fotografií: 149152
GPS: 9679



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11451
Fotografií: 149152
GPS: 9679

Těžké opevnění Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 17839
GPS: 661

Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea opevnění Technické údaje Překážky Diskuzní fórum GPS souřadnice ke stažení Literatura Osobnosti Návštěvní kniha Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Statistika webu Historie webu
Přístupy:

Celkově přístupů: 1470899

Přístupů dnes: 11566

Max.za den: 12234

a to: 3.4.2024

Online: 30

Odběr novinek:

Přihlásit se k odběru
novinek e-mailem:

Info

Anketa:

Jaké muzeum se Vám nejvíce líbí?

SazenáGraf 522
MlýnekGraf 279
DoksyGraf 247
BratroniceGraf 282
BerounGraf 243
KarlštejnGraf 257

Hlasů: 1832

Více anket

Rubriky:
Diskuzní forum:

26.2.2023 | Jan Vála

Vše se v dobré obrátilo a slavný objekt u zdi zámku ve ...

[více]

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Předválečné opevnění


Stavební úsek P3 - Medonosy

Seznam objektů úseku


Objekt 88/A-160

60 objektů stavebního úseku P3 Medonosy mělo palebně zamezovat případnému pokusu o průnik německých pěších jednotek lesnatými srázy údolí při útoku Wehrmachtu ze směru od České Lípy na Mělník ze silně bráněné tamní komunikace, která by se jistě stala hlavní tepnou po prolomení pohraničních postavení na severu a postupu armád na hlavní město.

První objekt úseku č.71 typu A-160 v normálním provedení stojí na zarůstající mýtině poblíž turistického rozcestníku Království. Palebně navazoval na poslední objekt sousedního úseku P2 - Tupadly. Rozdíl mezi nimi je na první pohled zjevný. Zatímco tupadelský bunkr se nachází ve stavu těsně po betonáži (bez omítky, neosazené mřížky ventilace, konzoly pro ventilátor, rám pancéřových dveří), jednasedmdesátka již tyto prvky krom zárubní dveří osazeny má a je na ní i dokončená omítka. K úplnému dokončení pak chyběl už jen zemní zához s kamennou rovnaninou u čelní stěny a několik maskovacích úprav. V roce 1996, tedy v době mého prvního průzkumu tamní oblasti, byly v okolí pevnůstky k vidění ještě částečně patrné střelecké i pozorovací úseky, které však zmizely při těžbě dřeva kolem roku 2004. Sousední pevnůstka č.72 stojí v zarostlém svahu na okraji menší rokle a je vybetonována v šikmém provedení vlevo. V roce 1996 stála ještě na okraji malého pole, nyní je utopena v nízkém hustém podrostu. Objekt č.73 byl prvním vybetonovaný bunkrem úseku a v současné době je asi nejhezčí pevnůstkou v oblasti, s krásně dochovanou a neporušenou omítkou. Na tyto tři první objekty úseku navazovaly ještě další tři ve druhém sledu, neboť zalesněný svah stoupající od Chudolaz nebyl oproti jiným tolik příkrý a menší údolí bylo celkem vhodné pro průnik větších pěších jednotek nepřítele. Odtud pak linie již v jediném sledu pokračovala severovýchodním směrem na Nové Osinalice. Polesí, ve kterém se nacházela, bylo ve velkém vytěženo v prvních letech druhého tisíciletí a tím zanikly i do té doby poměrně dobře viditelné palebné průseky. Před zmíněnou vsí linie klesla do hluboké rokle, kterou palebně přehrazovaly dva jednostranné objekty typu D. Na okraji louky nad nimi, při kraji vsi, měla stát pevnůstka č.80, která však nebyla z důvodu do té doby nevyjasněných majetkových vztahů s německými obyvateli blízkého stavení vybetonována. Objekt č.81 typu A-120 však na okraji obce již vybetonován byl. Donedávna byl z levé strany zvenčí přístupný po obecní louce, nyní se nachází zcela uprostřed soukromého pozemku a není vidět ani od hlavní cesty. Také sousední dvě pevnůstky typu B se nacházejí na soukromých pozemcích a jsou nepřístupné. Linie pak pokračuje jediným sledem od vsi lesem dále na sever. V těchto místech už objekty postrádají omítku a není v nich zabetonováno několik ocelových prvků. Nacházejí se tedy ve stavu těsně po dokončené betonáži, podobně jako poslední objekty sousedního úseku P2. U pevnůstky č. 86 je vlevo od ní k vidění ještě poměrně dobře dochovaný pozorovací průsek, zatímco palebný již zničila těžba dřeva. Pod ním se v údolí nachází jediná pevnůstka typu E, která byla v úseku navržena a vybetonována. Palebně vykrývala údolí stoupající od Medonos. Poslední vybetonovaný objekt č.88 úseku P3 stojí na vrcholu prudkého kopce nad cestou. Vzhledem k blízkému svahu před jeho čelní stěnou měl mít zemní zához pevnůstky strmější svažitost a zakončen měl být tarasem z vyskládaných kamenů.

Zde již linie vybetonovaných pevnůstek končí. Severním směrem v lese blízko cesty k Osinalickému sedlu bylo stavebně započato dalších devět objektů, z nichž u prvních pěti se podařilo vybetonovat alespoň základovou skořápku a pro zbylé čtyři objekty pak stavební firma dokončila pouze výkopy. Po všech zmíněných započatých objektech se v lesích dochovaly celkem dobře čitelné stopy. Poslední výkop se nachází vedle asfaltové cesty, stoupající od Osinalického sedla směrem na Rač, je však zarostlý v hustém křoví a zůstává tak dobře viditelný pouze v době vegetačního klidu.

Od Osinalického sedla měla linie pokračovat kolem vrchu Rač (394 n.m.), sestoupit měla do zalesněného údolí pod Panenský hřeben, odtud vystoupat na vrchol Kout (411 n.m.) a kolmo přes Vrabcovské údolí sklesat k obci Rozprechtice, kde poslední objekt úseku měl palebně navazovat na první pevnůstku sousedního úseku Q1 - Vrchovany. Dva nezapočaté objekty ve druhém sledu měly palebně přepažovat Osinalické sedlo ve druhém sledu a tři druhosledové pevnůstky měly krýt silnici Rozprechtice - Dražejov. Od Osinalického sedla až ke kótě Rač byly v roce 1938 v předstihu vykáceny palebné průseky. Ty se do dnešních dní nedochovaly, ale jsou dobře viditelné na kalibrovaných leteckých snímcích poválečných let a pomocí nich lze s velkou přesností určit plánované umístění pevnůstek v terénu. Severní část linie pak pro nás zůstává jen v hrubých obrysech.

Žádnou z pevnůstek úseku se stavební firmě nepodařilo zcela dokončit a vnitřní vybavení se do nich pravděpodobně nepovedlo nikde ani částečně namontovat. Palebné průseky byly v okolí pevnůstek dokončeny, překážkový systém však započat nebyl. Několik objektů je v současnosti uzamčeno, jiné jsou otevřené a prázdné. Kvůli rozsáhlé těžbě dřeva v nedávné minulosti jsou některé pevnůstky zcela zarostlé mladou náletovou dřevinou a jsou v době mimo vegetační klid téměř nepřístupné. To je příklad třeba objektu č. 85, v jehož okolním hustém podrostu se navíc nachází aktivní úkryt divokých prasat, na které se mi tam opakovaně podařilo narazit.

Zdroje a literatura:
BENEŠ Jaroslav a kol.: Liběchovská příčka, FortPrint Dvůr Králové n.L., 2000
Vlastní průzkum v letech 1994 - 1997
Vložil: Jan Vála 16.5.2022  |  Popis stavebního úseku  |  Přečteno: 413x
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz