Pražská čára - Vnější opevnění Prahy z let 1936 - 38

Mapa Seznam linií Šipka

Pražská čáraPražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: 855
Fotografií: 9048
GPS: 852

Liběchovská příčkaLiběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: 562
Fotografií: 7402
GPS: 351

Lužické horyLužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 11813
GPS: 400

Jizerské horyJizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: 581
Fotografií: 9918
GPS: 409

KrkonošeKrkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 481
Fotografií: 3862
GPS: 144

TrutnovskoTrutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: 446
Fotografií: 9000
GPS: 434

NáchodskoNáchodsko
Linie lehkého opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: 568
Fotografií: 10148
GPS: 414

Orlické horyOrlické hory
Linie lehkého opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: 425
Fotografií: 5397
GPS: 341

PodkrušnohoříPodkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 0
GPS: 255

Ohře - BlšankaOhře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 634
Fotografií: 0
GPS: 583

Plzeňská čáraPlzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 0
GPS: 814

ŠumavaŠumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 11
Objektů: 573
Fotografií: 7
GPS: 368

Jižní ČechyJižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 357
Fotografií: 155
GPS: 243

Vltavská linieVltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 0
Fotografií: 0
GPS: 0

Jižní MoravaJižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: 188
Fotografií: 0
GPS: 188

JeseníkyJeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 6
Objektů: 144
Fotografií: 0
GPS: 112

OpavskoOpavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 0
Objektů: 0
Fotografií: 0
GPS: 0

OstravskoOstravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 0
Objektů: 0
Fotografií: 0
GPS: 0

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea VOP Technické údaje Překážky Diskuzní fórum Ke stažení Literatura Návštěvní kniha Ilustrační fotografie Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Historie webu Kontakt
Přístupy:

Celkově přístupů: 296318

Přístupů dnes: 154

Max.za den: 678

a to: 19.5.2020

Online: 1

Odběr novinek:

Email:

O odběru novinek

Anketa:

Jaké muzeum se Vám nejvíce líbí?

SazenáGraf 289
MlýnekGraf 109
DoksyGraf 96
BratroniceGraf 122
BerounGraf 101
KarlštejnGraf 100

Děkujeme za váš hlas !

Hlasů: 817

Více anket

Rubriky:
Diskuzní forum:

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

29.5.2016 | Michal Medelský

I já připojuji svůj podpis pod pochvalu muzea

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Pražská čára


Stavební úsek IXb - Kladno sever

Seznam objektů úseku


Objekt č.43 nad osadou Mlýnek

Severní ze dvou stavebních úseků, který společně s jižním vytvářel v roce 1936 široký opevněný oblouk před Prahou obdržel označení IXb a v rámci něj bylo vybetonováno 39 pevnůstek, které měly za úkol zachytit hlavní nápor nepřátelských armád na hlavní město.

Nedlouho poté, kdy hlavní obranný plán Československa byl zvolen jako statický a ústupový, hlavní obranné postavení se mělo skládat z betonových pevností. Ty nejtěžší byly přednostně stavěny na nejohroženějších místech našich hranic, ostatní oblasti byly z časových důvodů pod ochranu opevnění lehčího, finančně méně náročného. Podél hranic tak v roce 1936 začaly vyrůstat první linie lehkého opevnění. Po jejich prolomení útočícím nepřítelem měla Československá armáda ustupovat na východ a její řízený ústup měl za cíl podpořit opevněný vnitrozemský oblouk, složený z malých pevnůstek, který ve vojenském plánování dostal vysokou prioritu a název Opevněné předmostí Prahy. Protože plánovací armádní skupiny vytyčily na jaře v prostoru mezi Velvary, Slaným, Kladnem a Berounkou celkem 77 stanovišť budoucích betonových objektů, pro rychlejší realizaci stavby byly rozděleny do dvou stavebních úseků a svěřeny dvěma firmám. Zakázku na realizaci úseku IXb vyhrála stavební firma Architekt ing. Antonín Vopršal z Rakovníka. Velitelem stavebního dozoru byl jmenován major pěchoty Jaroslav Kukla a zadávací smlouva byla k rukám majitele stavební firmy předložena 30. července 1936.

První pevnůstky úseku stály nedaleko od posledních jižního úseku IXa, jižně od Slaného, v lesnatém svahu poblíž rychlostní komunikace na Louny. Po obou se dochovaly výrazné zbytky, v jednom případě i s kusem zdi. Pak se nám ovšem zaměřená "stopa" ztrácí. Nepravidelná linie tvořila oblouk za Slaným v prostoru Kvíček - dnešní Pražské předměstí - Drnov. Pozice zničených objektů pohltila novodobá zástavba a z leteckých map z poloviny padesátých let jejich trosky nelze s jistotou určit. Tamní objekty máme lokalizovány podle knihy Opevnění Předmostí Prahy od Jakuba Likovského a Zdeňka Bauera. Bez pozůstatků po opevnění nám zůstává úsek až po Blahotický rybník, kde se dochovaly pěkné pozůstatky po pevnůstce č.41. Stanoviště po zničených objektech v sadech kolem hlavní silnice od Prahy na Slaný byly zahlazeny.

Pod obcí Drnov a nad osadou Mlýnek zůstala do dnešních dní dochována pevnůstka č.43 typu A. "Přežila" díky blízkému stavení pod pevnůstkou. Do devadesátých let měla zabetonovaný interiér, ten byl členy vojenského skanzenu Smečno vyrubán a objekt dnes slouží jako muzeum.

Hned v sousedství se dochovaly pěkné trosky po objektu č.44 typu C. Bunkr byl situován do severozápadního svahu nad Červeným potokem a zůstal ve stavu po prvním odstřelu z roku 1939 se stěnami rozvalenými do stran. Také trosky dodatečně vloženého bunkru s č. 43a nad obcí Žižice lze bez problémů nalézt, neb i z něho nebylo ve válečných letech těženo železo a zůstaly zde do dnešních dní zbytky všech stěn.

Linie nepravidelně rozmístěných pevnůstek pokračovala od Drnova severovýchodním směrem k Ješínu a Velvarům, které obešla po polích jižně. Pevnůstky pak stály u obce Chržín a nad silnicí mezi zmíněnou obcí a Sazenou. Na polích se většinou nedochovaly výraznější zbytky, ojediněle lze v terénu vyčíst menší pozůstatky. Velké trosky se dochovaly po objektu 49a, v křoví jsou k vidění zbytky čelní stěny včetně ozubů střílen a velká část stropu. Menší trosky byly k nalezení po objektu č.51 u plotu areálu zemědělského družstva na okraji Velvar, ty však za několik let značně zarostly a dnes jsou téměř k nenalezení.

Od obce Sazená pak pevnůstky pokračovali k Nové Vsi k Vltavě. Poslední objekt úseku stál na stráni nad vsí Vepřek.

Stavba úseku proběhla bez výraznějších komplikací a firma obdržela po vyúčtování částku 277415 korun. Protože firma Antonína Vopršala obdržela od vojenské správy výborné hodnocení, v roce 1937 vyhrála konkurz na realizaci úseku A3 - Smečno a byl jí svěřen po reorganizacích i úsek A9.

Po odstřelech objektů v létě 1939 byla z trosek těžena ocel, které se ovšem v pevnůstkách vz.36 nenacházelo tolik jako v bunkrech typu 37, často unikly pozornosti "dobyvatelů železa". Trosky objektů tak v mnoha případech likvidovaly na polích v poválečných letech zemědělská družstva. V lesích lze nalézt charakteristické jámy s kusy betonu kolem, jinde pevnůstky zmizely docela. Celkově však úsek patří k těm méně zahlazeným a pro hledače opevnění zde čeká nejedno potěšení z nálezu pozůstatků.
Vložil: Jan Vála 9.10.2016  |  Popis stavebního úseku  |  Přečteno: 692x Facebook EmailTisk
© 2003 - 2020 Jan Vála - lahvic@seznam.cz