Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čáraNovinka Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 9826
GPS: 857

Liběchovská příčkaNovinka Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 7685
GPS: 399

Lužické hory Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 12130
GPS: 401

Jizerské hory Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 581 TO: 30
Fotografií: 9987
GPS: 475

Krkonoše Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 481
Fotografií: 3882
GPS: 321

Trutnovsko Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 12477
GPS: 487

Náchodsko Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 13397
GPS: 490

Orlické horyNovinka Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 12254
GPS: 457

Podkrušnohoří Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 5188
GPS: 257

Ohře - BlšankaNovinka Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 634
Fotografií: 5272
GPS: 583

Plzeňská čáraNovinka Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 8138
GPS: 814

Šumava Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 11
Objektů: 573
Fotografií: 925
GPS: 375

Jižní ČechyNovinka Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 2278
GPS: 650

Vltavská linie Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1353
GPS: 489

Jižní Morava Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 5753
GPS: 1080

JeseníkyNovinka Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 6316
GPS: 423

Opavsko Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 973
GPS: 509

Ostravsko Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 254 TO: 47
Fotografií: 1337
GPS: 284





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 88
Objektů: 4473
Fotografií: 26460
GPS: 3516

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3390
Fotografií: 58099
GPS: 2611

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 3751
GPS: 889

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1387
Fotografií: 8049
GPS: 1200

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 7804
GPS: 601

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 1616
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 228
Objektů: 11397
Fotografií: 105836
GPS: 8998



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 228
Objektů: 11397
Fotografií: 105836
GPS: 8998

Těžké opevnění Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 711
Fotografií: 13526
GPS: 370

Jiné objekty
Místa událostí

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea opevnění Technické údaje Překážky Diskuzní fórum GPS souřadnice ke stažení Literatura Návštěvní kniha Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Historie webu Kontakt
Přístupy:

Celkově přístupů: 499106

Přístupů dnes: 365

Max.za den: 678

a to: 19.5.2020

Online: 1

Odběr novinek:

Přihlásit se k odběru
novinek e-mailem:

Info

Anketa:

Jaké muzeum se Vám nejvíce líbí?

SazenáGraf 395
MlýnekGraf 175
DoksyGraf 156
BratroniceGraf 184
BerounGraf 155
KarlštejnGraf 158

Děkujeme za váš hlas !

Hlasů: 1224

Více anket

Rubriky:
Diskuzní forum:

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

29.5.2016 | Michal Medelský

I já připojuji svůj podpis pod pochvalu muzea

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Předválečné opevnění


Stavební úsek IXb - Kladno sever

Seznam objektů úseku


Objekt č.43 nad osadou Mlýnek

Severní ze dvou stavebních úseků, který společně s jižním vytvářel v roce 1936 široký opevněný oblouk před Prahou obdržel označení IXb a v rámci něj bylo vybetonováno 39 pevnůstek, které měly za úkol zachytit hlavní nápor nepřátelských armád na hlavní město.

Nedlouho poté, kdy hlavní obranný plán Československa byl zvolen jako statický a ústupový, hlavní obranné postavení se mělo skládat z betonových pevností. Ty nejtěžší byly přednostně stavěny na nejohroženějších místech našich hranic, ostatní oblasti byly z časových důvodů pod ochranu opevnění lehčího, finančně méně náročného. Podél hranic tak v roce 1936 začaly vyrůstat první linie lehkého opevnění. Po jejich prolomení útočícím nepřítelem měla Československá armáda ustupovat na východ a její řízený ústup měl za cíl podpořit opevněný vnitrozemský oblouk, složený z malých pevnůstek, který ve vojenském plánování dostal vysokou prioritu a název Opevněné předmostí Prahy. Protože plánovací armádní skupiny vytyčily na jaře v prostoru mezi Velvary, Slaným, Kladnem a Berounkou celkem 77 stanovišť budoucích betonových objektů, pro rychlejší realizaci stavby byly rozděleny do dvou stavebních úseků a svěřeny dvěma firmám. Zakázku na realizaci úseku IXb vyhrála stavební firma Architekt ing. Antonín Vopršal z Rakovníka. Velitelem stavebního dozoru byl jmenován major pěchoty Jaroslav Kukla a zadávací smlouva byla k rukám majitele stavební firmy předložena 30. července 1936.

První pevnůstky úseku stály nedaleko od posledních jižního úseku IXa, jižně od Slaného, v lesnatém svahu poblíž rychlostní komunikace na Louny. Po obou se dochovaly výrazné zbytky, v jednom případě i s kusem zdi. Pak se nám ovšem zaměřená "stopa" ztrácí. Nepravidelná linie tvořila oblouk za Slaným v prostoru Kvíček - dnešní Pražské předměstí - Drnov. Pozice zničených objektů pohltila novodobá zástavba a z leteckých map z poloviny padesátých let jejich trosky nelze s jistotou určit. Tamní objekty máme lokalizovány podle knihy Opevnění Předmostí Prahy od Jakuba Likovského a Zdeňka Bauera. Bez pozůstatků po opevnění nám zůstává úsek až po Blahotický rybník, kde se dochovaly pěkné pozůstatky po pevnůstce č.41. Stanoviště po zničených objektech v sadech kolem hlavní silnice od Prahy na Slaný byly zahlazeny.

Pod obcí Drnov a nad osadou Mlýnek zůstala do dnešních dní dochována pevnůstka č.43 typu A. "Přežila" díky blízkému stavení pod pevnůstkou. Do devadesátých let měla zabetonovaný interiér, ten byl členy vojenského skanzenu Smečno vyrubán a objekt dnes slouží jako muzeum.

Hned v sousedství se dochovaly pěkné trosky po objektu č.44 typu C. Bunkr byl situován do severozápadního svahu nad Červeným potokem a zůstal ve stavu po prvním odstřelu z roku 1939 se stěnami rozvalenými do stran. Také trosky dodatečně vloženého bunkru s č. 43a nad obcí Žižice lze bez problémů nalézt, neb i z něho nebylo ve válečných letech těženo železo a zůstaly zde do dnešních dní zbytky všech stěn.

Linie nepravidelně rozmístěných pevnůstek pokračovala od Drnova severovýchodním směrem k Ješínu a Velvarům, které obešla po polích jižně. Pevnůstky pak stály u obce Chržín a nad silnicí mezi zmíněnou obcí a Sazenou. Na polích se většinou nedochovaly výraznější zbytky, ojediněle lze v terénu vyčíst menší pozůstatky. Velké trosky se dochovaly po objektu 49a, v křoví jsou k vidění zbytky čelní stěny včetně ozubů střílen a velká část stropu. Menší trosky byly k nalezení po objektu č.51 u plotu areálu zemědělského družstva na okraji Velvar, ty však za několik let značně zarostly a dnes jsou téměř k nenalezení.

Od obce Sazená pak pevnůstky pokračovali k Nové Vsi k Vltavě. Poslední objekt úseku stál na stráni nad vsí Vepřek.

Stavba úseku proběhla bez výraznějších komplikací a firma obdržela po vyúčtování částku 277415 korun. Protože firma Antonína Vopršala obdržela od vojenské správy výborné hodnocení, v roce 1937 vyhrála konkurz na realizaci úseku A3 - Smečno a byl jí svěřen po reorganizacích i úsek A9.

Po odstřelech objektů v létě 1939 byla z trosek těžena ocel, které se ovšem v pevnůstkách vz.36 nenacházelo tolik jako v bunkrech typu 37, často unikly pozornosti "dobyvatelů železa". Trosky objektů tak v mnoha případech likvidovaly na polích v poválečných letech zemědělská družstva. V lesích lze nalézt charakteristické jámy s kusy betonu kolem, jinde pevnůstky zmizely docela. Celkově však úsek patří k těm méně zahlazeným a pro hledače opevnění zde čeká nejedno potěšení z nálezu pozůstatků.
Vložil: Jan Vála 9.10.2016  |  Popis stavebního úseku  |  Přečteno: 1150x
© 2003 - 2022 Jan Vála - lahvic@seznam.cz