Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čára Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856

Liběchovská příčka Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596

Lužické hory Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405

Jizerské hory Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12312
GPS: 520

Krkonoše Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347

Trutnovsko Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13238
GPS: 532

Náchodsko Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14604
GPS: 589

Orlické hory Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14070
GPS: 521

Podkrušnohoří Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 5764
GPS: 257

Ohře - Blšanka Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9145
GPS: 629

Plzeňská čáraNovinka Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 13840
GPS: 905

Šumava Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6456
GPS: 418

Jižní Čechy Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 4779
GPS: 728

Vltavská linie Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541

Jižní Morava Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15223
GPS: 1123

JeseníkyNovinka Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501

Opavsko Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5331
GPS: 562

Ostravsko Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2613
GPS: 293





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 87
Objektů: 4479
Fotografií: 47250
GPS: 3825

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65005
GPS: 2913

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12739
GPS: 889

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8653
GPS: 601

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11451
Fotografií: 149152
GPS: 9679



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11451
Fotografií: 149152
GPS: 9679

Těžké opevnění Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 17839
GPS: 661

Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea opevnění Technické údaje Překážky Diskuzní fórum GPS souřadnice ke stažení Literatura Osobnosti Návštěvní kniha Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Statistika webu Historie webu
Přístupy:

Celkově přístupů: 1434594

Přístupů dnes: 5710

Max.za den: 12234

a to: 3.4.2024

Online: 72

Odběr novinek:

Přihlásit se k odběru
novinek e-mailem:

Info

Anketa:

Jaké muzeum se Vám nejvíce líbí?

SazenáGraf 521
MlýnekGraf 278
DoksyGraf 244
BratroniceGraf 282
BerounGraf 241
KarlštejnGraf 257

Hlasů: 1825

Více anket

Rubriky:
Diskuzní forum:

26.2.2023 | Jan Vála

Vše se v dobré obrátilo a slavný objekt u zdi zámku ve ...

[více]

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Předválečné opevnění


Stavební úsek IXa - Kladno jih

Seznam objektů úseku


Rekonstrukce objektu pod tratí v Nižboru

První ze dvou stavebních úseků, čítající 38 pevnůstek starého typu, byl v roce 1936 vybudován na linii mezi Berounkou, Kladnem, Smečnem a městem Slaný.

První opevňovací plány nově vzniklého Ředitelství opevňovacích prací spočívaly ve výstavbě opěrných linií kolem hranic republiky spolu s vnitrozemskými záchytnými příčkami, které měly vypomoci se zformováním obrany po prolomení pohraničních postavení. Než bude vybudováno opevnění těžké, na jehož výstavbu přicházely peníze jen postupně a pro velký rozsah prací v krátkém termínu nebyly kapacity lidské ani materiální. Obrana větší části republiky byla proto svěřena pod ochranu menších kulometných pevnůstek. Ty bývaly stavěny v nesouvislých liniích v rámci stavebních úseků, spadajících pod příslušné stavební sbory. Pražský sbor měl pod kontrolou výstavbu jednadvaceti stavebních úseků a jednoho zkušebního. Dva stavební úseky připadly na Pražskou čáru, v širokém oblouku od Vltavy u Veltrus přes Velvary, Slaný a Kladno k Berounce, kde obranná linie končila. V roce 1936 byly pevnůstky, které dostaly označení vz.36 na Pražské čáře, vybetonovány. V roce následujícím měly pevnůstky přehradit směr ku Praze od jihozápadu prodloužením linie k Berounu a Slapům, kde se pásmo pevnůstek mělo opřít o hluboké koryto řeky Vltavy. Zavedením nového typu pevnůstek tyto plány padly a proto na Pražské čáře zůstalo vybetonováno 77 pevnůstek typu 36.

Pod stavební úsek IXa Kladno - jih připadlo 38 objektů. První pevnůstka stála pod železniční tratí západně od Nižboru a všemi svými třemi střílnami měla čelní palbou eliminovat důležitý silniční uzel a přístupové cesty ve svahu na pravém toku Berounky. Protitankovou obranu prostoru měly podpořit destrukce silničního mostu v Nižboru a na železniční trati západně od pevnůstky. Po objektu se do dnešních dní nedochovaly žádné pozůstatky.

V lesním masivu Vůznice byla ponechána 5 kilometrů široká mezera, neboť zde terén neumožňoval vedení dalekých čelních paleb, pro které byly pevnůstky koncipovány. Zmíněný prostor měly bránit pěší polní jednotky, neboť zde pro tankové přesuny nebyl vhodný terén. Obrana se měla opírat o hluboké údolí potoka Vůznice.

Druhá pevnůstka měla stát v blízkosti křižovatky turistických cest severně od hrádku Jenčov a východně Skalky. Dodatečně zadaný objekt byl nakonec uznán nepotřebným a jeho výstavba byla zrušena.

Další, tentokrát vybetonovaná pevnůstka, stála v prudkém svahu jižně od obce Běleč s výstřelem k severu. Pro tento objekt musela stavební firma ve skalním podloží vylámat plošinu. Dochoval se ve stavu po prvním odstřelu, se stěnami vyvalenými do stran.

Odtud již pokračovala linie vybetonovaných pevnůstek jižně od Bělče na Bratronice. Přes velmi vysoký stupeň zaměřenosti stanovišť zahlazených objektů máme v okolí Bělče jisté mezery, neboť o dvou objektech nemáme přesné, ale pouze odhadované umístění. Bohužel ani staré letecké snímky tajemství umístění pevnůstek č.3 a 5a dosud nevydaly.

Po ostatních bunkrech zůstaly stopy výraznější, nebo alespoň dobře nalezitelné na historických leteckých snímcích. Nad Bratronicemi pak začíná série dobře viditelných pozůstatků. Linie odtud vedla na Dolní Bezděkov a nad údolím Loděnice pak směřovala k Družci. Velmi vhodně od Dolního Bezděkova doplňovala pevnostní pásmo z následujícího roku, které probíhalo v předpolí "šestatřicítkám" a ty tak mohly pod dobrou ochranou toto pásmo postřelovat a rušit přípravy nepřítele k útoku na linii.

Nad Družcem stály tři objekty v linii směřující na sever, překročením staré Karlovarské silnice pak víceméně souvislá linie skončila. Poslední objekt stál ve svahu vlevo od zmíněné důležité komunikace. Odtud pak linie jakoby poskočila o 1600 metrů do předpolí a další pevnůstka pak třemi svými střílnami pokrývala údolí Loděnice, klesající k rybníku Nohavice. Další pevnůstky pak stály severozápadním směrem a přístup ke Kladnu chránily na linii Doksy - Kamenné Žehrovice - Srby - Kačice.

Donedávna špatně dohledatelné pozůstatky po objektu č.14 se staly jedněmi z nejlépe dochovaných v úseku. Postarala se o to parta místních nadšenců, která odkryla kompletní základovou desku včetně částí všech stěn. Výrazné pozůstatky se dochovaly po dvou objektech nad obcí Srby a poté zase dobře čitelná "stopa" opět na dva kilometry mizí. Jedna pevnůstka stála na okraji svahu nad Kačicemi a dvě na polích poblíž začátku Smečenské rokle.

Hezké zbytky se dochovaly po objektu č. 20 na poli v trojúhelníku silnic Kladno - Smečno - Kačice.

Linie pevnůstek uhnula před Smečnem na severovýchod a zamířila k Přelíci, před kterou ovšem uhnula ještě více na východ, kde před Slaným poslední pevnůstka palebně navazovala na první objekt sousedního Kladenského severního úseku.

Všechny objekty byly za okupace zničeny. Od léta 1939 pak ze zničených pevnůstek najaté firmy vytěžily ocelové prvky a beton rozvezly do okolí. Velká část pevnůstek tak zmizela téměř beze stopy. O další zahlazování se pak postarala rostoucí novodobá zástavba, těžba kamene i výstavba dálnice. V lesním porostu pak lze často nalézt pro oko zkušeného lovce opevnění charakteristické zbytky. Nejisté umístění pak zůstává u čtyřech pevnůstek.
Pozůstatky po objektu č.20
Vložil: Jan Vála 4.10.2016  |  Popis stavebního úseku  |  Přečteno: 1297x
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz