09. listopad -
28 výročí pro tento den
Více
Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši
Pražská čára
Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856
Liběchovská příčka
Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596
Lužické hory
Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405
Jizerské hory
Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12318
GPS: 520
Krkonoše
Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347
Trutnovsko
Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13391
GPS: 532
Náchodsko
Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14677
GPS: 589
Orlické hory
Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14395
GPS: 521
Podkrušnohoří
Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 442
Fotografií: 5764
GPS: 435
Ohře - Blšanka
Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9204
GPS: 629
Plzeňská čára
Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 14243
GPS: 905
Šumava
Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6518
GPS: 418
Jižní Čechy
Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 14
Objektů: 966
Fotografií: 4867
GPS: 860
Vltavská linie
Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541
Jižní Morava
Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15327
GPS: 1125
Jeseníky
Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501
Opavsko
Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5349
GPS: 562
Ostravsko
Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2658
GPS: 293
I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 83
Objektů: 4478
Fotografií: 47717
GPS: 3991
II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65230
GPS: 3014
III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12843
GPS: 891
IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270
ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8798
GPS: 644
ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181
Všechny sbory
Všechny sbory
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150101
GPS: 9991
Lehké opevnění
Lehké opevnění
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150101
GPS: 9991
Těžké opevnění
Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 18234
GPS: 661
Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí
Stavební úsek 118 - Mníšek
Seznam objektů úseku
V roce 1937 byla v obranné linii poblíž Slap ponechána mezera, kterou o rok později vyplnily pevnůstky úseku 118, jehož krycí název byl odvozen od sídla velitele stavebního dozoru - Mníšek.
Přestože si vojenští projektanti v roce 1937 uvědomovali důležitost celistvosti obranných linií, na předpolí hlavního města bylo rozhodnuto ušetřit finanční prostředky, které měly vypomoci ve výstavbě opevnění v ohroženějších oblastech. Mezi Malou Lečicí a městysem Slapy se rozprostíralo pásmo hustých lesů, které v případě ohrožení nepřítelem bylo možno improvizovaně bránit pomocí pěších jednotek. Proniknutí obrněných útočných formací tímto prostorem by pro nepřítele bylo velmi problematické. Naopak rychlý nástup obrněných klínů nepřátelské armády přes neopevněné četné komunikace skrze Šumavské pohoří by připravilo obráncům nejeden problém. Uspořené finanční prostředky tedy v roce 1937 putovaly k vystavění několika uzávěr komunikací a doplnění opevněného oblouku před městem Klatovy. Na Pražské čáře tak byla ponechána 3,5 kilometru široká mezera, kterou měly vyplnit v roce 1938 právě objekty úseku 118.
K výběrovému řízení bylo přizváno několik státně spolehlivých firem, z nichž nejvýhodnější nabídku předložila stavební firma Ing. Jindřich Raynal a Otto Balcar, Praha 19. 5. května 1938 obdržela zadávací listinu a mohla začít s přípravnými pracemi.
Číslování "sto osmnáctky" probíhalo na rozdíl od úseků z předchozího roku od východu na západ. První objekty úseku palebně navazovaly poblíž kóty Chlum nedaleko obce Slapy na první objekty druhé části úseku B29. Odtud linie sestupovala lesem k osadě Královky, před níž na několik stovek metrů opustila kryt lesního porostu a vstoupila do polí. V otevřeném terénu od Porostlin zde bylo využito koryta potoku Královka jako protitankového stupně. U osady Královky stály dvě pevnůstky typu B ve druhém sledu, přičemž čelními střílnami působily proti cestě stoupající od vsi Nové Dvory. U kóty 382 Královka se linie opět v jednom sledu zanořila do lesa a klesala k údolí Kocáby. Objekty stavěné ve svahu od Královky měly prodlouženou čelní stěnu pod základovou desku z důvodu možného podstřelení kvůli poměrně strmému klesání. I přes vysoký úhel klesání však objekty nebyly stavěny v šikmém provedení. Nad Malou Lečicí byl ve svahu vystavěn objekt v lomeném provedení s vynikající možností výstřelu do údolí Kocáby. Jednostřílnový objekt typu E byl vhodně umístěn do údolí za opevněnou linii, kterou postřeloval mírně kosou palbou.
Na skálu v Malé Lečici byla umístěna pevnůstka 75/A-160Z. Vybudována byla přesně na místě, kde byla z finančních úspor o rok dříve zrušena pevnůstka úseku B29. Výstřel oběma směry byl z vysoko umístěného postavení velmi dlouhý, za tuto taktickou výhodu zaplatila vojenská správa o jistou částku více, neboť stavební firma musela lože pro objekt vylámat ve skále a ke staveništi vybudovat pomocnou lávku, po níž se vozil materiál k jeho betonáži. Protože tato pevnůstka stála blízko nad střechami okolních domů, jako jediná přežila vlnu likvidací v létě 1939 jen se zabetonovaným interiérem. Vlnu dalších odstřelů v zimě 1942 - 43 však již "nepřežila".
Dotykem se západní částí úseku B29 však "sto osmnáctka" ještě nekončila. Ještě před začátkem výstavby úseku byly zadány další tři objekty, které měly posílit obranu severně obce Nová Ves pod Pleší. Všechny tři pevnůstky byly ještě vybudovány, přestože stavební firma vznesla vůči vojenské správě vícenáklady v podobě vzdáleného staveniště od hlavních skladů firmy.Ty byly zaúčtovány do výsledné částky za úsek a všechny tři pevnůstky mohly být vybetonovány.
Dodatečně zadaný objekt s číslem 79, který měl posílit obranu silniční křižovatky Štěchovice - Slapy - Nový Knín již firma kvůli zářijovým událostem nestihla vybetonovat. Na podzim byly provedeny dokončovací správě, objekty byly zamčeny a předány vojenské správě. Náklady si stavební firma vyčíslila na 977904,- korun československých. Srážky z částky nebyly žádné, firma stavbu provedla k úplné spokojenosti stavebního dozoru.
V roce 1939 byla na území Protektorátu nařízena likvidace opevnění z období První republiky a vlna demolic brzy poté postihla i úsek 118. Krom výše zmíněné pevnůstky zde nezůstal jiný stojící objekt, všechny skončily v rozvalinách, ze kterých pak civilní firmy během následujících let odtěžily ocelové prvky a beton využily ke správkám cest v okolí.
Zbytky po úseku 118 jsou v současné době většinou velmi dobře čitelné. V lesnatém terénu se dochovaly charakteristické pozůstatky záhozů spolu s jámami a betonem v okolí zničených objektů. Pouze tři objekty mezi osadou Královky a obcí Porostliny a jeden na polích nad Novou Vsí zmizely téměř beze stopy. Osud je zřejmě zpečetěn nad pozůstatky po objektu 77/B1-80Z nad serpentinami silnice od Nové Vsi na Mníšek. Po objektu se zde dochoval zbytek záhozu s několika kusy betonu, novodobá zástavba se však velmi rychle blíží ...
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz