Pražská čára - Vnější opevnění Prahy z let 1936 - 38

Mapa Seznam linií Šipka

Pražská čáraPražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: 855
Fotografií: 9198
GPS: 852

Liběchovská příčkaLiběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: 562
Fotografií: 7469
GPS: 351

Lužické horyLužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 12020
GPS: 400

Jizerské horyJizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: 581
Fotografií: 9918
GPS: 409

KrkonošeKrkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 481
Fotografií: 3862
GPS: 144

TrutnovskoTrutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: 446
Fotografií: 9000
GPS: 434

NáchodskoNáchodsko
Linie lehkého opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: 568
Fotografií: 10160
GPS: 414

Orlické horyOrlické hory
Linie lehkého opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: 425
Fotografií: 5816
GPS: 341

PodkrušnohoříPodkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 1318
GPS: 257

Ohře - BlšankaOhře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 634
Fotografií: 34
GPS: 583

Plzeňská čáraPlzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 0
GPS: 814

ŠumavaŠumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 11
Objektů: 573
Fotografií: 424
GPS: 368

Jižní ČechyJižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 475
GPS: 650

Vltavská linieVltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 6
GPS: 489

Jižní MoravaJižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: 245
Fotografií: 0
GPS: 245

JeseníkyJeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: 519
Fotografií: 959
GPS: 342

OpavskoOpavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: 262
Fotografií: 0
GPS: 252

OstravskoOstravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: 0
Fotografií: 0
GPS: 0

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea VOP Technické údaje Překážky Diskuzní fórum Ke stažení Literatura Návštěvní kniha Ilustrační fotografie Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Historie webu Kontakt
Přístupy:

Celkově přístupů: 332907

Přístupů dnes: 259

Max.za den: 678

a to: 19.5.2020

Online: 6

Odběr novinek:

Email:

O odběru novinek

Anketa:

Vaše oblíbené opevnění

ŘopíkyGraf 314
ŠestatřicítkyGraf 140
Těžké srubyGraf 132
Dělostřelecké tvrzeGraf 140

Hlasů: 726

Více anket

Rubriky:
Diskuzní forum:

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

29.5.2016 | Michal Medelský

I já připojuji svůj podpis pod pochvalu muzea

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Pražská čára


Stavební úsek 112 - Slaný

Seznam objektů úseku


Bunkr č. 13 nad Dolním Bezděkovem. Stav v r.2005

Úsek, který byl plánován v počtu objektů jako druhým nejpočetnějším z celé Pražské čáry byl nakonec redukován na několik posilových pevnůstek. Z těch se dno dnešních dní dochovaly četné pozůstatky ...

Když vojenští plánovači vyrazili brzy z jara roku 1938 na obchůzku v předchozím roce dokončené obranné linie do okolí města Slaného, vyhodnotili otevřenou krajinu jako druhý nejohroženější prostor z celé Pražské čáry. Široké možnosti rozvinutí útočných formací nepřítele i pravděpodobnost rychlých přesunů v záložních jednotek do případných průlomů v linii po pohodlných cestách i rovných polích byly vážným ohrožením celkové obranyschopnosti pevnostního pásma. Velitel stavebního dozoru si těchto nedostatků v obraně byl vědom a navrhl vystavět od Ješína po Studeněves 68 objektů v zesíleném provedení. Realizací by vznikla velmi silná obranná linie, táhnoucí se ve čtyřech a možná i v pěti sledech. Protože však vedení armády předpokládalo v tomto prostoru v následujících letech výstavbu těžkého opevnění, návrh velitele stavebního dozoru nebyl schválen a skupinky plánovačů dostaly za úkol v rámci budoucího stavebního úseku 112 navrhnout pouze doplňkové objekty do zjištěných hluchých prostor ve stávající linii a ještě pouze jižně od původně navrhovaného konce úseku. Od Studeněvsi po Nižbor tak bylo v následujících týdnech navrženo 21 pevnůstek, z nichž tři byly vyhodnoceny velením jako neopodstatněné a v zadávací listině pro soutěž stavebních firem o zakázku tak figurovalo pouhých 18 objektů.

Vítězná firma Vilibalda Hiekeho neměla mít při realizaci stavby na růžích ustláno. Jednotlivé objekty úseku byly od sebe značně vzdáleny, což vyvolávalo velké logistické problémy. Přesto se se ztíženými podmínkami firma vypořádala a vybetonovala nejkvalitnější objekty celé Pražské čáry. U většiny objektů odolnost betonu vysoce přesahovala stanovené limity a pět jejích bunkrů dokonce bezkonkurenčně obsazuje přední místa ve statistice pevnosti betonů.

První objekt úseku typu B1 zesiloval obranu polí Na Rovinách zhruba v polovině vzdušné vzdálenosti mezi obcemi Studeněves a Kvíc. Na počátku léta 1939 podlehl bunkr destrukci, která však na tomto i na okolních objektech za války nadále nepokračovala a velké trosky pevnůstek zde zůstaly až do šedesátých let, kdy je na popud místního zemědělského družstva odstranila armáda. Dnes lze po objektu nalézt pouze nepatrné odštěpky betonu v okolním poli. V pořadí druhý objekt úseku stával jižně nad obcí Přelíc, kde se jako druhosledová pevnůstka zapojila do obrany Šternberského potoka. V perimetru její čelní střílny se ocitl okraj zmíněné obce, v případě válečného konfliktu se daly očekávat mírné destrukční práce na civilní zástavbě.

Jednou střílnou vybavený a pro čelní palbu určený objekt typu E a eviděnčního čísla 3 vykrýval hlubokou Smečenskou rokli z týlu stávající linie a o kus výše a zhruba kilometr jižněji pak dva sousední bunkry typu B prováděly uzávěru cesty ve Vlčích jámách, klesající od samoty Skalka ke Svinařovu.

Další dva objekty, opět oba typu B, čelně i bočně palebně pokrývaly důležitou silnici od Kačic na Kladno. Pevnůstka s číslem 7 vzhledem k blízkosti elektrického vedení přežila první vlnu odstřelů a zničena byla až při druhé, v zimě 1942-43. Pozůstatky po objektu pak dlouho po válce pohltila novodobá zástavba a mělo se za to, že jeho stanoviště bylo kompletně zahlazeno. Při nedávných pracích majitele pozemku na zahradě však bylo odkryto množství betonové drti a vyvezeno vedle zahrady, takže se dnes větší hromádka betonu nachází asi 40 metrů od stanoviště, vedle lesní cesty. (Stav 2016)

Opět dva protilehlé řopíky typu B uzavíraly cestu poblíž samoty U Ručiček, jeden bunkr typu D pak doplňoval obranu silniční křižovatky v týlu stávající linie u nádraží Kamenné Žehrovice. Objekty s čísly 11 a 12 pak tvořily druhosledovou uzávěru hlavní silnice od Nového Strašecí na Kladno.

Zajímavostí je umístění pevnůstky s číslem 13 na skálu nad obcí Dolní Bezděkov. Protože byl bunkr zcela schován za skalkou, projektanti zde netradičně rozhodli o umístění bunkru typu D2, s čelní stěnou obrácenou do týlu linie. Také objekt samotný nebyl zcela šablonový, neboť jeho umístění si vyžádalo posunutí granátového skluzu více ke vchodu a vyskládání kamenné předlohy i k týlové stěně. Objekt se dochoval až dnešních dní a i jeho novodobá historie nebyla úplně nepohnutá. Po přelomu tisíciletí byl její interiér vyrubán členy vojenského skanzenu Smečno a pevnůstka byla přeměněna na vojenské muzeum. Pro neutuchající komplikace s majitelem přilehlého pozemku však musel být provoz muzea ukončen. Někdo pak zbytek interiéru vypálil. Dnes je bunkr otevřený.

Jednostřílnové "éčko" zesilovalo obranu údolí v lesích východně od Pohodnice, jeden dvoustřínový objekt pak blokoval dopravu na silnici od Bělče na Chyňavu a křižovatku silnic i údolí potoka Benešák pod kótou Pelechovka pak palbou pokrýval bunkr typu B, vložený za stávající linii opevnění.

Dlouhou proluku mezi bunkry z předcházejícího roku pak vyplnily poslední dva objekty úseku ve svahu Šňárové hory západně od Nižbora. Po obou se dochovaly velké rozvaliny. Za výhodnou pozici bunkru s číslem 18 zaplatilo ředitelství opevňovacích prací o jistou částku více, neboť staveniště muselo být zásobováno pomocí pro tento účel vybudované dřevěné lávky.

Výstavbu třech dodatečně zadaných objektů v oblouku říčky Loděnice na periferii Dolního Bezděkova pak ŘOP zrušilo s dodatkem, že obranu prostoru dostatečně bude zajišťovat postavení kulometů v místním mlýně a statku. Je to škoda, neboť vzhledem k blízkosti plánovaných stanovišť by minimálně dvě vybetonované pevnůstky velmi pravděpodobně přežily válku a možná by se dochovaly do dnešních dní.

Z většiny bunkrů stavebního úseku 112 se dochovaly velké pozůstatky v podobě zemních násypů a jam plných betonu. Zahlazeny jsou v současné době pouze stanoviště pevnůstek č. 1 a 11.
Vložil: Jan Vála 22.7.2016  |  Popis stavebního úseku  |  Přečteno: 692x Facebook EmailTisk
© 2003 - 2020 Jan Vála - lahvic@seznam.cz