Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čára Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856

Liběchovská příčka Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596

Lužické hory Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405

Jizerské hory Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12312
GPS: 520

Krkonoše Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347

Trutnovsko Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13238
GPS: 532

Náchodsko Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14604
GPS: 589

Orlické hory Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14070
GPS: 521

Podkrušnohoří Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 5764
GPS: 257

Ohře - Blšanka Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9145
GPS: 629

Plzeňská čára Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 13840
GPS: 905

Šumava Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6456
GPS: 418

Jižní Čechy Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 4867
GPS: 728

Vltavská linie Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541

Jižní Morava Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15223
GPS: 1123

Jeseníky Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501

Opavsko Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5331
GPS: 562

OstravskoNovinka Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2613
GPS: 293





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 87
Objektů: 4479
Fotografií: 47309
GPS: 3825

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65005
GPS: 2913

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12739
GPS: 889

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8682
GPS: 601

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11451
Fotografií: 149240
GPS: 9679



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11451
Fotografií: 149240
GPS: 9679

Těžké opevnění Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 17839
GPS: 661

Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea opevnění Technické údaje Překážky Diskuzní fórum GPS souřadnice ke stažení Literatura Osobnosti Návštěvní kniha Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Statistika webu Historie webu
Přístupy:

Celkově přístupů: 1799488

Přístupů dnes: 1870

Max.za den: 12234

a to: 3.4.2024

Online: 22

Odběr novinek:

Přihlásit se k odběru
novinek e-mailem:

Info

Anketa:

Jaké muzeum se Vám nejvíce líbí?

SazenáGraf 539
MlýnekGraf 296
DoksyGraf 265
BratroniceGraf 298
BerounGraf 258
KarlštejnGraf 275

Hlasů: 1933

Více anket

Rubriky:
Diskuzní forum:

26.2.2023 | Jan Vála

Vše se v dobré obrátilo a slavný objekt u zdi zámku ve ...

[více]

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Předválečné opevnění


Stavební úsek B8 - Mníšek

Seznam objektů úseku


Opěrná zídka ve svahu nad Porostlinami. Pozůstatek po objektu č. 40

Pevnůstky stavebního úseku B8 - Mníšek palebně přehrazovaly velmi důležitý přístup k hlavnímu městu od Strakonic. Z 56 vybetonovaných bunkrů zde nezůstal dochován žádný, ale po mnohých z nich lze pozůstatky přeci jen nalézt.

Když na jaře roku 1937 stanuli vojenští plánovači na temeni brdských Hřebenů, shodli se na názoru, že bezprostřední nebezpečí průniku nepřátelských pěších vojsk skrze poměrně neschůdné svahy Brd nehrozí a případné lokální postupy hustým lesním porostem menších německých jednotek může být prozatím eliminováno pomocí záložních jednotek českých. Prvotní plán s opevněním svahů Brd tedy prozatím nepočítal. Ušetřené peníze putovaly k výstavbě několika důležitějších a exponovanějších uzávěr na Šumavě. Samotná hřebenová cesta však poskytovala prostory pro pohyb větších nepřátelských skupin, bylo rozhodnuto vršek pohoří opevnit krátkou uzávěrou několika objektů. Okolní svahy tedy v roce 1937 zůstaly bez stálého krytí a opevněny byly objekty stavebního úseku 116 až v roce následujícím. Také hrozba na temeni hřebene byla o rok později uznána větší než bylo původně předpokládáno a stávající opevnění v prostoru zesílily ještě dodatečně vložené čtyři další pevnůstky. Obrana lesního masivu byla v oblasti koncem září roku 1938 poměrně nad dimenzována.

Prvních pět objektů úseku B8, který byl dle sídla stavebního dozoru nazván Mníšek, stály v jednosledové linii napříč brdským Hřebenem západně od kóty "U červeného kříže". Následující, už souvislá linie, začínala až dole pod svahem, nad silnicí od Rovin na Stříbrnou Lhotu. Poté, co opustila lesní porost, otevřela se do dvou sledového uspořádání a skrze pole "Na pastvišti" a "U obrázku" pak mířila od Stříbrné Lhoty jihovýchodním směrem k Bojovskému potoku. Údolí Bojovského potoka překračovala linie napříč a samotné koryto bylo kryto jedním objektem typu E, určeným pro čelní palbu. Odtud se linie, dodatečně krytá jedním druhosledovým objektem stočila v jediném sledu na jih a vstoupila do lesního porostu, zvaného jako "Přírodní park Hřebeny". Lesem stoupala až k Malé Svaté Hoře, kde se stočila východním směrem a rozdělila na dva sledy pevnůstek. Ty pak palebně uzavíraly důležitou komunikaci od Dobříše a Strakonic na Prahu. Oba sledy pevnůstek pak sestupovaly dolů k Porostlinám. Železniční trať od Dobříše postřelovaly dva objekty prvního a tři bunkry druhého sledu, přičemž v tom druhém byly ve dvou případech využity čelní palby jednostřílnového Éčka a dvěma střílnami vybaveného bunkru typu B. Samotná trať měla být v případě válečného konfliktu samozřejmě přerušena destrukcí. Nakrátko se u Porostlin oba sledy pevnůstek slily v jediný, aby vzápětí východně se opět rozdělily. První sled klesal údolím Novoveského potoka k Nové Vsi pod Pleší, zatímco druhý postupoval po po loukách a polích na návrší nad údolím. Kus od vsi druhý sled končil a doplněn byl až o rok později třemi pevnůstkami úseku 118. První sled se zanořil přímo do centra obce. Odtud pak neopustil koryto potoka, který využíval jako přirozenou přírodní protitankovou překážku a nadále pokračoval východním směrem. Zhruba v polovině toku mezi Novou Vsí a Senešnicí stály poslední objekty úseku a palebně navazovaly na první pevnůstky sousedního úseku B29 - Slapy.

Stejně jako ostatní, i úsek B8 postihla na počátku léta vlna nařízených destrukcí. Okupační správa se oprávněně obávala využití pevnůstek na území Protektorátu při případném využití místními odbojovými organizacemi vůči přesunům německých vojsk a logistiky u připravovaného útoku na Polsko. Likvidace opevnění tedy proběhla velmi rychle. Pouze u objektů, při jejichž odstřelu hrozilo poškození blízkých budov, bylo nařízeno znehodnocení bunkru jiným způsobem. Zpravidla pak byl interiér výbuchem neničené pevnůstky vyplněn lomovým kamenem a prolit betonovou směsí. Tak se první vlně odstřelů vyhnuly objekty s č. 49, 50 a 51. Všechny stály v Nové Vsi pod Pleší.

Všechny tři bunkry však postihla druhá vlna odstřelů v zimě roku 1942-43. Likvidovat objekt č. 49 pomáhala i rodina majitele pozemku, kterému zabetonovaný a nepotřebný bunkr na zahradě překážel.

Během válečných let bylo z trosek pevnůstek vytěžena kvalitní ocel a betonová drť využita v okolí k opravám cest. Bunkry na polích a loukách tak většinou zmizely beze stop, stanoviště bylo rekultivovány a zcela zahlazeny zemědělskou činností. V lesních úsecích však po objektech zůstala poměrně výrazná stopa v podobě dochovaných zemních záhozů a jam s větším či menším množstvím betonových kusů. Po pevnůstce s číslem 40, která byla vsazena do svahu nad osadou Porostliny se do dnešních dní dochovala opěrná zídka, která měla za úkol bránit sesuvu zeminu ke vchodu do bunkru při případném dělostřeleckém ostřelování. Na vrcholku brdských Hřebenů se v mezerách mezi pevnůstkami dochovaly dosud více či méně patrné pozorovací i střelecké průseky.
Vložil: Jan Vála 19.7.2016  |  Popis stavebního úseku  |  Přečteno: 1276x
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz