Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši
Pražská čára
Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12005
GPS: 856
Liběchovská příčka
Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 8684
GPS: 591
Lužické hory
Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13001
GPS: 405
Jizerské hory
Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 581 TO: 30
Fotografií: 11491
GPS: 519
Krkonoše
Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 4690
GPS: 347
Trutnovsko
Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 12511
GPS: 532
Náchodsko
Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14141
GPS: 589
Orlické hory
Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 12780
GPS: 521
Podkrušnohoří
Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 5630
GPS: 257
Ohře - Blšanka
Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 634
Fotografií: 8905
GPS: 628
Plzeňská čára
Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 13429
GPS: 905
Šumava
Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6384
GPS: 417
Jižní Čechy
Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 4468
GPS: 658
Vltavská linie
Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1667
GPS: 541
Jižní Morava
Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 14909
GPS: 1123
Jeseníky
Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 6983
GPS: 501
Opavsko
Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5138
GPS: 562
Ostravsko
Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 1459
GPS: 293
I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 87
Objektů: 4478
Fotografií: 45627
GPS: 3753
II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3391
Fotografií: 62445
GPS: 2907
III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12441
GPS: 889
IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13001
GPS: 1270
ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8449
GPS: 601
ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2082
GPS: 181
Všechny sbory
Všechny sbory
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11449
Fotografií: 144063
GPS: 9601
Lehké opevnění
Lehké opevnění
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11449
Fotografií: 144063
GPS: 9601
Těžké opevnění
Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 14648
GPS: 661
Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí
Stavební úsek B8 - Mníšek
Seznam objektů úseku
Pevnůstky stavebního úseku B8 - Mníšek palebně přehrazovaly velmi důležitý přístup k hlavnímu městu od Strakonic. Z 56 vybetonovaných bunkrů zde nezůstal dochován žádný, ale po mnohých z nich lze pozůstatky přeci jen nalézt.
Když na jaře roku 1937 stanuli vojenští plánovači na temeni brdských Hřebenů, shodli se na názoru, že bezprostřední nebezpečí průniku nepřátelských pěších vojsk skrze poměrně neschůdné svahy Brd nehrozí a případné lokální postupy hustým lesním porostem menších německých jednotek může být prozatím eliminováno pomocí záložních jednotek českých. Prvotní plán s opevněním svahů Brd tedy prozatím nepočítal. Ušetřené peníze putovaly k výstavbě několika důležitějších a exponovanějších uzávěr na Šumavě. Samotná hřebenová cesta však poskytovala prostory pro pohyb větších nepřátelských skupin, bylo rozhodnuto vršek pohoří opevnit krátkou uzávěrou několika objektů. Okolní svahy tedy v roce 1937 zůstaly bez stálého krytí a opevněny byly objekty stavebního úseku 116 až v roce následujícím. Také hrozba na temeni hřebene byla o rok později uznána větší než bylo původně předpokládáno a stávající opevnění v prostoru zesílily ještě dodatečně vložené čtyři další pevnůstky. Obrana lesního masivu byla v oblasti koncem září roku 1938 poměrně nad dimenzována.
Prvních pět objektů úseku B8, který byl dle sídla stavebního dozoru nazván Mníšek, stály v jednosledové linii napříč brdským Hřebenem západně od kóty "U červeného kříže". Následující, už souvislá linie, začínala až dole pod svahem, nad silnicí od Rovin na Stříbrnou Lhotu. Poté, co opustila lesní porost, otevřela se do dvou sledového uspořádání a skrze pole "Na pastvišti" a "U obrázku" pak mířila od Stříbrné Lhoty jihovýchodním směrem k Bojovskému potoku. Údolí Bojovského potoka překračovala linie napříč a samotné koryto bylo kryto jedním objektem typu E, určeným pro čelní palbu. Odtud se linie, dodatečně krytá jedním druhosledovým objektem stočila v jediném sledu na jih a vstoupila do lesního porostu, zvaného jako "Přírodní park Hřebeny". Lesem stoupala až k Malé Svaté Hoře, kde se stočila východním směrem a rozdělila na dva sledy pevnůstek. Ty pak palebně uzavíraly důležitou komunikaci od Dobříše a Strakonic na Prahu. Oba sledy pevnůstek pak sestupovaly dolů k Porostlinám. Železniční trať od Dobříše postřelovaly dva objekty prvního a tři bunkry druhého sledu, přičemž v tom druhém byly ve dvou případech využity čelní palby jednostřílnového Éčka a dvěma střílnami vybaveného bunkru typu B. Samotná trať měla být v případě válečného konfliktu samozřejmě přerušena destrukcí. Nakrátko se u Porostlin oba sledy pevnůstek slily v jediný, aby vzápětí východně se opět rozdělily. První sled klesal údolím Novoveského potoka k Nové Vsi pod Pleší, zatímco druhý postupoval po po loukách a polích na návrší nad údolím. Kus od vsi druhý sled končil a doplněn byl až o rok později třemi pevnůstkami úseku 118. První sled se zanořil přímo do centra obce. Odtud pak neopustil koryto potoka, který využíval jako přirozenou přírodní protitankovou překážku a nadále pokračoval východním směrem. Zhruba v polovině toku mezi Novou Vsí a Senešnicí stály poslední objekty úseku a palebně navazovaly na první pevnůstky sousedního úseku B29 - Slapy.
Stejně jako ostatní, i úsek B8 postihla na počátku léta vlna nařízených destrukcí. Okupační správa se oprávněně obávala využití pevnůstek na území Protektorátu při případném využití místními odbojovými organizacemi vůči přesunům německých vojsk a logistiky u připravovaného útoku na Polsko. Likvidace opevnění tedy proběhla velmi rychle. Pouze u objektů, při jejichž odstřelu hrozilo poškození blízkých budov, bylo nařízeno znehodnocení bunkru jiným způsobem. Zpravidla pak byl interiér výbuchem neničené pevnůstky vyplněn lomovým kamenem a prolit betonovou směsí. Tak se první vlně odstřelů vyhnuly objekty s č. 49, 50 a 51. Všechny stály v Nové Vsi pod Pleší.
Všechny tři bunkry však postihla druhá vlna odstřelů v zimě roku 1942-43. Likvidovat objekt č. 49 pomáhala i rodina majitele pozemku, kterému zabetonovaný a nepotřebný bunkr na zahradě překážel.
Během válečných let bylo z trosek pevnůstek vytěžena kvalitní ocel a betonová drť využita v okolí k opravám cest. Bunkry na polích a loukách tak většinou zmizely beze stop, stanoviště bylo rekultivovány a zcela zahlazeny zemědělskou činností. V lesních úsecích však po objektech zůstala poměrně výrazná stopa v podobě dochovaných zemních záhozů a jam s větším či menším množstvím betonových kusů. Po pevnůstce s číslem 40, která byla vsazena do svahu nad osadou Porostliny se do dnešních dní dochovala opěrná zídka, která měla za úkol bránit sesuvu zeminu ke vchodu do bunkru při případném dělostřeleckém ostřelování. Na vrcholku brdských Hřebenů se v mezerách mezi pevnůstkami dochovaly dosud více či méně patrné pozorovací i střelecké průseky.
© 2003 - 2023 Jan Vála - lahvic@seznam.cz