Pražská čára - Vnější opevnění Prahy z let 1936 - 38

Mapa Seznam linií Šipka

Pražská čáraPražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: 855
Fotografií: 9198
GPS: 852

Liběchovská příčkaLiběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: 562
Fotografií: 7469
GPS: 351

Lužické horyLužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 12020
GPS: 400

Jizerské horyJizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: 581
Fotografií: 9918
GPS: 409

KrkonošeKrkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 481
Fotografií: 3862
GPS: 144

TrutnovskoTrutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: 446
Fotografií: 9000
GPS: 434

NáchodskoNáchodsko
Linie lehkého opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: 568
Fotografií: 10160
GPS: 414

Orlické horyOrlické hory
Linie lehkého opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: 425
Fotografií: 5816
GPS: 341

PodkrušnohoříPodkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 1318
GPS: 257

Ohře - BlšankaOhře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 634
Fotografií: 34
GPS: 583

Plzeňská čáraPlzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 0
GPS: 814

ŠumavaŠumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 11
Objektů: 573
Fotografií: 424
GPS: 368

Jižní ČechyJižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 475
GPS: 650

Vltavská linieVltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 6
GPS: 489

Jižní MoravaJižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: 245
Fotografií: 0
GPS: 245

JeseníkyJeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: 519
Fotografií: 959
GPS: 342

OpavskoOpavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: 262
Fotografií: 0
GPS: 252

OstravskoOstravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: 0
Fotografií: 0
GPS: 0

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea VOP Technické údaje Překážky Diskuzní fórum Ke stažení Literatura Návštěvní kniha Ilustrační fotografie Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Historie webu Kontakt
Přístupy:

Celkově přístupů: 332902

Přístupů dnes: 254

Max.za den: 678

a to: 19.5.2020

Online: 6

Odběr novinek:

Email:

O odběru novinek

Anketa:

Jaké muzeum se Vám nejvíce líbí?

SazenáGraf 315
MlýnekGraf 121
DoksyGraf 107
BratroniceGraf 136
BerounGraf 115
KarlštejnGraf 112

Hlasů: 906

Více anket

Rubriky:
Diskuzní forum:

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

29.5.2016 | Michal Medelský

I já připojuji svůj podpis pod pochvalu muzea

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Pražská čára


Stavební úsek B7 - Budňany

Seznam objektů úseku


Objekt č. 5 na okraji obce Srbsko

První polovina úseku B7 palebně přehrazovala jednu z dnes nejnavštěvovanějších a nejoblíbenějších turistických lokalit ve Středních Čechách. Po zaniklém pevnostním pásmu se zde dochovalo poměrně hodně stop.

První objekt stavebního úseku, který v některých pramenech bývá uváděn jako B7 - Budňany a v jiných jako B7 - Karlštejn, stál na levém břehu řeky Berounky, přímo naproti hradu Tetínu. Pravou střílnou palebně navazoval na poslední bunkr sousedního úseku B6 a zároveň předním okrajem palebného vějíře pokrýval hladinu řeky. V roce 1937, tedy v době budování prvních pevnůstek v tomto prostoru Pražské čáry zůstal tento objekt bez palebné návaznosti souseda po levém křídle. Tento prostor, který byl sice pro útok nepřítele poměrně nevhodný, byl o rok později eliminován vloženým řopíkem stavebního úseku 116. Další dva objekty Bé-sedmičky pak stály proti sobě v palebné uzávěře širokého oblouku řeky blízko lomu Alkazar. Kolem zmíněného lomu byla ponechána v linii mezera, jejíž zacelení nebylo plánováno ani následující rok. Pouze údolí k Hostimi bylo o rok později pokryto čelní palbou bunkru, který byl vybetonován pod silnicí z Hostimi do Srbska. Další objekty stavebního úseku B7 pak vytvářely uzávěru skrze ves Srbsko. Zde se nacházel důležitý brod na komunikaci klesající od Tetína. Na ní bylo možno vzhledem k jejímu umístění v prudkém svahu zastavit provoz pomocí trhaviny, stejně tak by byla na několika místech přerušena železniční trať v okolí. Poměrně silná obrana blízko u sebe postavených bunkrů byla o rok později doplněna ještě dvěma objekty vysoko nad Srbskem.

Souvislá linie objektů začínala až u Petzoldova lomu naproti části obce Krupná. Hned první objekt zůstal do dnešních dní dochován. Původně zabetonovaný bunkr se dočkal nedávno částečného vyrubání interiéru při pokusu místních nadšenců o rekonstrukci, z ní však vlivem záplav sešlo a dnes je objekt otevřený. Odtud linie pokračovala po levém břehu Berounky ke Karlštejnu, kde se do dnešních dní dochovaly další dva objekty úseku. Bunkr s evidenčním číslem 12 byl donedávna taktéž zabetonován, pod záštitou obecního úřadu byl kjeho interiér vyčištěn a vzniklo zde muzeum. Smutný osud potkal sousední bunkr typu D, který byl vybaven dlouhou přístupovou chodbou. V zabetonovaném stavu se dochoval až přes přelom tisíciletí, poté byl jeho interiér vyrubán nadšenci a zřízeno v něm jedno z nejhezčích muzeí opevnění. Kvůli turistické industrializaci v okolí však majitel pozemku změnil plány a muzejníky z jejich objektu "vyštípal". Oficiálně tak muzeum ukončilo činnost a objekt samotný brzy téměř zmizel pod novodobou zástavbou. Dnes je za stěnou restaurace téměř neviditelný.

Od Karlštejna mířila linie pevnůstek podél levého břehu Berounky na jih. Velký oblouk řeky byl pod Karlštejnským jezem ponechán bez krytí, linie zde byla zkrácena z důvodu předpokládané brzké civilní výstavby. Původně zde měly otevřený prostor přehrazovat dva sledy pevnůstek, z výše uvedených důvodů však došlo k velkému redukování počtu objektů ve druhém sledu a fakticky došlo k výstavbě pouhých dvou druhosledových. První sled přetnul uprostřed oblouk řeky a přiblížil se k ní v prostoru Hlásné Třebaně. Vlivem blízké civilní zástavby zde zůstaly dochovány hned dvě sousední pevnůstky. Obě mají zabetonované interiéry a nacházejí se na soukromých pozemcích.

V prostorech dnešní lávky pro pěší mezi Zadní a Hlásnou Třebání linie překračovala řeku na pravý břeh, který však vzápětí opustila a vydala se vzhůru po úbočích údolí Bělečského potoka. První sled kopíroval údolí na straně odvrácené od předpokládaného směru nepřítele, zatímco druhý stál na vzdálenějším přivráceném úbočí. Vzhledem k exponovanosti místa byl vůbec poprvé v úseku vložen do obrany i třetí sled pevnůstek, který dvěma objekty vykrýval návrší Na Kaplanci.

Ještě v prostoru Zadní Třebáně linie opustila údolí Bělečského potoka a zamířila na jih, směrem k Brdskému hřebeni. Stoupání prvního sledu si vyžádalo umístění výškově lomeného bunkru do svahu pod Vrážkami. Dvěma, poměrně blízko sebe umístěnými sledy pevnůstek, linie pokračovala polnostmi a loukami k lesnímu masivu Brd. Toho dosáhla klesnutím do údolí Nezabudického potoka, kde stály poslední objekty úseku. Ten vůbec poslední byl vystavěn na skále nad místním malým lomem. Výstavba tohoto výhodně umístěného objektu se prodražila, neboť bylo nutno na staveniště vybudovat přístupovou dřevěnou lávku. V roce 1937 levá střílna posledního bunkru mířila do lesního prostoru Brd bez dalšího krytí, neboť zde byla ponechána velká mezera. Stoupání na Hřeben vykryly pevnůstky až v roce následujícím.

V létě roku 1939 postihla i úsek B7 vlna demolic, která se však vzhledem k blízkosti budov vyhnula poměrně velkému počtu objektů. První vlnu odstřelů přečkalo 17 pevnůstek, jejichž interiéry byly z obav před možným využitím při případném povstání odbojových organizací vyplněny lomovým kamenem a zabetonovány. Postupem následujících měsíců byly trosky bunkrů odklízeny a ocel využita pro válečný průmysl. Kvůli zvyšující se potřebě kvalitní oceli pro válečné potřeby německá okupační správa nařídila na přelomu roku 1942 - 43 další vlnu odstřelů "přeživších" pevnůstek a jejich následnému vytěžení. Vlně demolic padlo za oběť dalších deset objektů.

Pro civilizačně poměrně exponovaný prostor je "stopa" po opevnění v oblasti poměrně špatně čitelná. Krom sedmi dochovaných objektů lze nalézt viditelnější pozůstatky po šesti bunkrech, zpravidla v podobě dochovaných zbytků zemních záhozů a betonové drti v okolí. Hezké jsou výrazné pozůstatky po výškově lomeném objektu č. 34 na úbočí Vrážek. Po zbytku bunkrů se nedochovaly vůbec žádné, nebo jen velmi minimální stopy, obtížně nalezitelné i pro oko zkušených hledačů bunkrů.
Vložil: Jan Vála 19.7.2016  |  Popis stavebního úseku  |  Přečteno: 684x Facebook EmailTisk
© 2003 - 2020 Jan Vála - lahvic@seznam.cz