Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čára Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856

Liběchovská příčka Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596

Lužické hory Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405

Jizerské hory Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12318
GPS: 520

Krkonoše Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347

Trutnovsko Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13358
GPS: 532

Náchodsko Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14603
GPS: 589

Orlické hory Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14395
GPS: 521

PodkrušnohoříNovinka Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 442
Fotografií: 5764
GPS: 435

Ohře - Blšanka Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9204
GPS: 629

Plzeňská čáraNovinka Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 14243
GPS: 905

Šumava Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6518
GPS: 418

Jižní Čechy Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 16
Objektů: 966
Fotografií: 4867
GPS: 733

Vltavská linie Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541

Jižní Morava Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15223
GPS: 1123

Jeseníky Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501

Opavsko Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5331
GPS: 562

Ostravsko Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2613
GPS: 293





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 85
Objektů: 4478
Fotografií: 47717
GPS: 3864

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65209
GPS: 3014

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12739
GPS: 889

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8798
GPS: 644

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 225
Objektů: 11450
Fotografií: 149972
GPS: 9862



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 225
Objektů: 11450
Fotografií: 149972
GPS: 9862

Těžké opevnění Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 18085
GPS: 661

Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea opevnění Technické údaje Překážky Diskuzní fórum GPS souřadnice ke stažení Literatura Osobnosti Návštěvní kniha Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Statistika webu Historie webu
Přístupy:

Celkově přístupů: 2176169

Přístupů dnes: 5423

Max.za den: 12234

a to: 3.4.2024

Online: 60

Odběr novinek:

Přihlásit se k odběru
novinek e-mailem:

Info

Anketa:

Jaké muzeum se Vám nejvíce líbí?

SazenáGraf 561
MlýnekGraf 311
DoksyGraf 281
BratroniceGraf 318
BerounGraf 282
KarlštejnGraf 295

Hlasů: 2050

Více anket

Rubriky:
Diskuzní forum:

26.2.2023 | Jan Vála

Vše se v dobré obrátilo a slavný objekt u zdi zámku ve ...

[více]

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Předválečné opevnění


Stavební úsek A3 - Smečno

Seznam objektů úseku


Levá strana bunkru ve Smečnu, součást Vojenského skanzenu

V počtu zadaných a vybetonovaných objektů byl tento stavební úsek největší na Pražské čáře. Místy až tři sledy pevnůstek přehrazovaly jeden z nejpravděpodobnějších útočných směrů nepřítele.

Výstavba tohoto v počtu objektů největšího stavebního úseku Pražské čáry byla svěřena firmě Architekta inženýra Antonína Vopršala z Rakovníka. Tato stavební firma se v minulém roce osvědčila při budování starších pevnůstek úseku IXb - Kladno sever. 24. června roku 1937 byla stavba se všemi náležitostmi firmě předána. Práce započaly velmi brzy, ale na ty betonářské se muselo nějakou dobu počkat. Důvodem zdržení byla pravděpodobně váznoucí dodávka materiálu ze strany armády, především armovacích drátů a vysoce kvalitního cementu. Zaměstnanci firmy tedy prozatím prováděli výkopy pro budoucí objekty. Téměř celý červenec ale jinak stavba úseku stála. Betonáž prvního objektu proběhla 8 srpna a brzy následovaly další. Betonování bunkrů probíhalo od severu na jih a postupovalo celkem rychle. Přesto nebylo možné dodržet stanovený termín a tak poslední bunkr úseku byl betonován ve svahu nad tratí od Rakovníka do Kladna v posledních listopadových dnech roku 1937. Dokončovací práce probíhaly ještě na počátku následujícího roku.

První objekty úseku navazovaly na poslední sousedního A2 - Slaný severně od obce Studeněves a jižně od silnice z Tuřan na Slaný. Hned na počátku úseku bylo navržen a realizován celkem netradiční průběh opevněného pásma, kdy první sled byl svěřen bočním palbám pevnůstek typu A, podporovanými z druhého sledu čelními palbami druhosledových "béček". Toto řešení se jinde na Pražské čáře v širším rozsahu neuplatňovalo, čelní palby byly téměř výhradně uplatňovány k postřelu terénních nerovností v místech, kde boční palby linie ztrácely svou účinnost. Objekty typu B tak mířily čelními střílnami do polí až k Přelíci. Severně od Studeněvse jeden bunkr typu B pak doplňoval palby ze třetího sledu. Zatímco druhý sled postupoval jižním směrem východně od obce Studeněves, první sled jí obcházel západně. Jižně od vsi se oba sledy opět setkaly na polích vlevo od silnice na Přelíc, zvaných Na rovinách. Nad Přelící dvousledové uspořádání linie končilo a jižním směrem pokračoval sled pouze jeden, příležitostně v ohrožených směrech podporovaný vloženými objekty za hlavní linií. Opevnění využívalo přirozené terénní vlny a jako ideální protitankovou překážku zde využívalo koryto Šternberského potoka a vzápětí Muclavského potoka. Západně od Smečna se od zmíněného vodního toku linie odpoutala a vystoupala lesem k polím před Smečnem. Zde začínal nepřítelem silně ohrožený prostor, který zde byl krytý třemi sledy pevnůstek a ještě několika objekty staršího typu vz.36.

U Smečna utvářel druhý v kombinaci s třetím sledem zvláštní smyčku. Objekty tam směřovaly hluboko do týlu linie, kde špička onoho výběžku se opírala o zeď zámku ve Smečnu. Zde objekt typu B čelně postřeloval údolí a cestu od Šternberku. Odtud se opět objekty vracely zpět k hlavní části linie. Silnici od Stochova již uzavíraly standardní dva souvislé sledy pevnůstek, podporované vpravo od zmíněné komunikace ještě objektem typ B ve třetím sledu.

Na konci polí pak linie vstupovala bočně do Smečenské rokle, na jejímž pravém temeni byl do svahu zapuštěn bunkr v lomeném provedení. Souvislým lesním porostem pak linie v jediném sledu pokračovala dále jižním směrem, východně obcházela samotu Skalka a rozcestí Na kopaninách. Západním okrajem minula bývalý důl Libušín a pokračovala lesem až nad železniční trať od Lužné u Rakovníka do Kladna, kde končila dotykem se sousedními prvními objekty úseku A32 - Rozdělov. Poslední objekt úseku byl vzhledem k velkému sklonu terénu vystavěn jako lomený vlevo.

Přesný stav vybavenosti objektů při květnové částečné a zářijové mobilizaci v roce 1938 neznáme, z dobových snímků lze však vyčíst důkladná příprava obsazující armádou na konflikt. Bunkry tak byly kvalitně maskovány pýrem i okolní dřevinou.

V červnu roku 1939 nařídila německá okupační správa likvidaci veškerého opevnění z období první republiky na území nově vzniklého Protektorátu. Bunkry úseku A3 do likvidačních plánů spadaly také. Od Slaného postupovaly demoliční čety po obou stranách linie a A-trojku "navštívily" velmi brzy. Demolice postupovala tak, jak výstavba. Tedy od severu na jih. O týden později byly téměř všechny objekty v troskách a detonace duněly po linii dále směrem k Berounce.

Odstřelům unikly tři objekty, při jejichž ničení hrozilo vážné poškození okolních budov. Jako první zachránila budova statku ve Studeněvsi bunkr s evidenčním číslem 9 a typu A-200 v zesíleném provedení. Z obav před možným využitím objektu při případném protiněmeckém povstání byl proto jeho interiér zabetonován. Díky blízké budově "přežil" vlnu odstřelů i sousední bunkr č.10 stejného typu i odolnosti. Se zabetonovaným interiérem se dochoval vedle silnice za jižním okrajem obce v nezměněném stavu, zatímco jeho soused se na přelomu tisíciletí dočkal při rekonstrukci vyčištění interiéru a obnovení maskovacího nátěru. Objekt však stojí na soukromém pozemku a je pro veřejnost nepřístupný.

Třetím a posledním dochovaným objektem je bunkr s evidenčním číslem 41 typu B2-80 u zdi zámku ve Smečnu. Jeho zemní zához byl v roce 1939 odstraněn, lomový kmen z rovnaniny přenesen do interiéru objektu a prolit betonovou směsí. Střílny a vchod byly zabetonovány. V takovém stavu zůstal až do roku 1992, kdy se do jeho náročné rekonstrukce s plánovaným muzejním využitím pustila rodina pana Krinkeho. Vzniklo zde první muzeum opevnění v republice a dodnes je součástí Vojenského skanzenu Smečno.

První část úseku vlna demolic vymazala úplně. Krom č.5 v lesíku uprostřed pole se až po Studeněves nedochovaly po objektech žádné stopy. Zmíněné dva dochované bunkry lze nalézt na západním okraji obce, v tom východném se dochovaly výrazné pozůstatky po objektu č.11. Typický objekt v šikmém a zesíleném provedení, s úhlem střílen svírajícím 140 stupňů byl však velmi netypicky umístěn. Zastavěn byl do tělesa náspu bývalé železniční vlečky, v době výstavby bunkru již svému účelu nesloužící a fungující jako nedůležitá místní komunikace. Protože vysoké těleso náspu překáželo vedení paleb druhého sledu, bylo rozhodnuto pevnůstku č. 11 zabodovat do něj. Aby nebyly při případném dělostřeleckém odstřelování zasypány střílny a vchod zeminou, okolní svah byl zpevněn několika zídkami. Přístup do objektu byl krátkou chodbičkou, zda-li vedla na obě strany objektu není zcela objasněno. Po objektu se na blízké zahradě dochovala celá stropní deska, stanoviště však bylo zavezeno do tělesa nové silnice a okolí se zásadně změnilo. Stropní deska zarůstá, je však stále dobře viditelná.

Výrazné rozvaliny zůstaly po objektech č.12 a 13 v polích jižně od obce Studeněves. Po obou objektech zde lze nalézt většinu stěn, tak, jak se dochovaly po prvním odstřelu. Následující objekty v linii až po obec Přelíc přežily válku ve stejném stavu jako zmíněné dva nad Studeněvsí. Je s podivem, že z mnoha trosek nebyla v průběhu válečných let těžena kvalitní ocel. Osud pozůstatků však byl zpečetěn v šedesátých letech, kdy trosky stále více překážely zvyšujícím se nárokům na zemědělskou činnost. Místní JZD trosky začalo odklízet, pravděpodobně za pomoci ženijních útvarů armády. Stanoviště byla rekultivována a zahlazena. Sporadický kousek betonu v okolí je tak jediným důkazem, že se tu kdysi nacházelo předválečné opevnění.

Dalším výrazným pozůstatkem jsou trosky bunkru č. 25, ležící na poli na západním okraji Přelíce. Jejich dny jsou ale také sečteny, nemilosrdná novodobá výstavba se rychle blíží.

Odtud až po Smečno pak pracovní čety ve válečných letech rozebraly trosky objektů mnohem lépe a linie je tak krom několika stanovišť téměř zahlazena. Pouze po objektech 34, 37 a 38 se dochovaly výraznější pozůstatky v podobě záhozů. Drobné trosky po objektech jsou k vidění v předpolí Smečna i na jeho západním okraji. Na polích vpravo od silnice na Stochov pozůstatky po bunkrech zmizely docela, vlevo pak po objektech č.49, 49a a 50 zůstaly křovím obrostlé záhozy s jámami plnými betonu.

Dobře "čitelná" stopa pak začíná na horním okraji Smečenské rokle. Odtud, až po konec úseku nad nádražím v Žehrovicím se po většině objektů dochovaly charakteristické záhozy s jámami a betonem v lesním masivu. Pouze po jednostřílnovém bunkru typu E se nedochovaly žádné pozůstatky. Stanoviště zahladila důlní činnost v údolí potůčku, který objekt postřeloval, spolu s vývozem hlušiny do odtěžených míst.

Konec úseku v lesích u Libušína je dobré navštívit v brzkém jarním, nebo pozdně podzimním či zimním období. Tamní lesy jsou více zarostlé náletovou dřevinou, ztěžující postup a velmi znesnadňující nalezení pozůstatků po objektech. Místy v lese lze vysledovat zbytky palebných i pozorovacích průseků.
Pozůstatky objektu č.25 u Přelíce. Stav 2005. Vzhledem k blížící se výstavbě jsou dny trosek sečteny Dochovaný objekt č. 10 na okraji obce Studeněves Rekonstruovaný bunkr u statku ve Studeněvsi. Veřejnosti nepřístupný Stropní deska po bunkru č.11 v zahradě ve Studeněvsi
Vložil: Jan Vála 31.3.2016  |  Popis stavebního úseku  |  Přečteno: 1331x
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz