Pražská čára - Vnější opevnění Prahy z let 1936 - 38

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čáraPražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: 855
Fotografií: 9451
GPS: 851

Liběchovská příčkaLiběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: 562
Fotografií: 7491
GPS: 363

Lužické horyLužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 12048
GPS: 400

Jizerské horyJizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: 581
Fotografií: 9924
GPS: 409

KrkonošeKrkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 481
Fotografií: 3862
GPS: 144

TrutnovskoTrutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: 446
Fotografií: 10255
GPS: 434

NáchodskoNáchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: 568
Fotografií: 10160
GPS: 414

Orlické horyOrlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: 425
Fotografií: 5850
GPS: 341

PodkrušnohoříPodkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 5052
GPS: 257

Ohře - BlšankaOhře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 634
Fotografií: 3275
GPS: 583

Plzeňská čáraPlzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 547
GPS: 814

ŠumavaŠumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 11
Objektů: 573
Fotografií: 726
GPS: 368

Jižní ČechyJižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 675
GPS: 650

Vltavská linieVltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1353
GPS: 489

Jižní MoravaJižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: 1471
Fotografií: 445
GPS: 1065

JeseníkyJeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: 519
Fotografií: 1017
GPS: 342

OpavskoOpavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: 486
Fotografií: 23
GPS: 473

OstravskoOstravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: 254
Fotografií: 0
GPS: 243





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 88
Objektů: 4473
Fotografií: 15849
GPS: 3509

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3390
Fotografií: 57209
GPS: 2325

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 383
GPS: 889

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1387
Fotografií: 2107
GPS: 1150

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 6540
GPS: 601

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 62
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 228
Objektů: 11397
Fotografií: 82201
GPS: 8655



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 228
Objektů: 11397
Fotografií: 82201
GPS: 8655

Těžké opevnění
Polní opevnění
Jiné objekty

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea VOP Technické údaje Překážky Diskuzní fórum GPS souřadnice ke stažení Literatura Návštěvní kniha Ilustrační fotografie Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Historie webu Kontakt
Přístupy:

Celkově přístupů: 419930

Přístupů dnes: 273

Max.za den: 678

a to: 19.5.2020

Online: 7

Odběr novinek:

Email:

O odběru novinek

Anketa:

Jaké muzeum se Vám nejvíce líbí?

SazenáGraf 364
MlýnekGraf 154
DoksyGraf 130
BratroniceGraf 156
BerounGraf 138
KarlštejnGraf 136

Děkujeme za váš hlas !

Hlasů: 1079

Více anket

Rubriky:
Diskuzní forum:

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

29.5.2016 | Michal Medelský

I já připojuji svůj podpis pod pochvalu muzea

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Pražská čára


Stavební úsek A32 - Rozdělov

Seznam objektů úseku


Zához bunkru č.10a - jeden z největších pozůstatků po objektech úseku

Objekty nejmenšího stavebního úseku Pražské čáry původně spadaly do sousedního a též stavitel, který se na jaře roku 1937 vyhrál soutěž o jejich vybudování byl jiný, než který šestnáct řopíků nakonec vyhotovil.

Stavební úsek A32 - Rozdělov vznikl odebráním posledních šestnácti objektů od sousedního úseku A4 - Družec, který stavěla firma Inženýra architekta Jaromíra Dajbycha z Kutné hory. Tato firma patřila mezi státně spolehlivé a pro potřeby opevňovacích prací velmi vhodné, přesto si její představitelé na jaře roku 1937 ukousli větší sousto, než ve skutečnosti mohli pojmout. Firma se zúčastnila hned několika soutěží na výběr opevňovacích prací a hned tři stavební úseky najednou vyhrála. 59 objektů lehkého opevnění úseku A4 - Družec, 57 úseku K1 - Mníšek a 69 bunkrů úseku K2 - Chrastava získala k firma výstavbě v podstatě najednou. Její kapacity však na takové množství nestačily a tempo výstavby se zpomalovalo. Na konci srpna bylo jasné, že přidělený stavební úsek firma nedokáže dokončit ve stanoveném termínu. Aby bylo dodrženo tempo prací, zástupci vojenské správy nakonec poslední objekty úseku firmě odebraly a předali staveniště jiné, která se právě velmi dobře osvědčila při výstavbě úseku A2 - Slaný. Staveniště bylo předáno firmě Ing. Dr. Ivan Fifka k 18.září 1938 a měsíc poté se začalo s betonáží, která pak postupovala od severu na jih velmi rychlým tempem.

První objekt úseku palebně navazoval na poslední sousedního smečenského úseku severně nad železniční tratí z Rakovníka do Kladna a západně od stanice Kamenné Žehrovice. Druhý bunkr společně se čtvrtým bočními palbami uzavíral zmíněnou železnici, kterou čelně postřeloval ještě jediný objekt typu E v úseku. Linie pak v jediném sledu pokračovala lesním masivem jižním směrem. Nejprve přehrazovala komunikaci od Kamenných Žehrovic do Rozdělova a o několik set metrů dále na jih pak poslední tři objekty úseku uzavíraly velmi důležitou Karlovarskou silnici. Její uzávěra byla ještě dokončena ve druhém sledu posledními objekty úseku A4 - Družec.

Protože celá linie úseku vedla lesním porostem, všechny jeho objekty krom posledního byly vybetonovány v normálním, nezesíleném provedení. Až na jedno "Éčko" u kolejí železnice od Rakovníka byly všechny bunkry typu A, tedy oboustranné objekty pro vedení paleb vlevo i vpravo. Číslo 8 byl vzhledem k mírnému sklonu terénu vyprojektován a vystavěn jako šikmý vpravo. Pro potřeby vedení účinných paleb byly mezi objekty celého úseku káceny střelecké i pozorovací průseky. Ty se oproti jiným lesnatým úsekům do dnešních dní bohužel nedochovaly.

Na konci listopadu roku 1937 byly všechny objekty v hrubé betonáži hotovy, poté se dokončovaly zemní práce i maskování objektů. Na konci roku byl úsek předán vojenské správě. Stav jeho vnitřního vybavení není znám.

V červnu roku 1939 dorazily od severu k Rozdělovu demoliční čety, které na rozkaz okupační správy ničily systematicky jeden bunkr za druhým. Pouze blízkost budov, nebo jiných důležitých staveb, uchránila objekty před odstřely. V lesnatém úseku však těžko takovou "obrannou" stavbu hledat a proto odstřelu nezůstal ušetřen ani jeden z bunkrů stavebního úseku. Během následujících let byla z trosek systematicky těžena kvalitní ocel a betonové kusy rozdrceny na menší, které postupem let stále více pohlcuje vegetace. Pozůstatky nebyly nijak dále zahlazovány, po většině bunkrů tak do dnešních dní stále zůstává dobře "čitelná stopa" v podobě jam, záhozů a relativně velkého množství betonu kolem bývalých stanovišť bunkrů.

Pouze pozůstatky po objektech 13 a 14 zmizely. Na stanovišti třináctky stojí chata, jejíž stavba zahladila zbytky po bunkru dokonale. Poslední bunkr s číslem čtrnáct stával na poli jižně od motorestu Plůtek a jeho pozůstatky se dají určit do několika kousků betonu roztroušenými v okolí, ne větší než dlaň dospělého člověka.

Docela hezké je umístění bunkru č. 9, u jehož bývalé týlové stěny se nachází menší starší lom, s leknínovým jezírkem uprostřed. Zajímavá je atraktivita pozůstatků bunkru č.10a, které se nacházejí u křižovatky silnic Žehrovice - Rozdělov - Doksy - Srby. Krom výrazného záhozu a větších kusů betonu v jámě po objektu si lze také povšimnout doslova vyšlapané cestičky od silnice přímo k objektu, neklamné známky časté návštěvnosti stanoviště zájemců o opevnění.

Asi nejlépe viditelným pozůstatkem po opevnění pro oko člověka nehledajícího bunkry a neznalého situace je větší kus betonového bloku v pravém příkopu silnice od Mrákav do Doks. Leží tam již roky a je div, že jej technika silničářova dosud neodstranila.
Vložil: Jan Vála 31.3.2016  |  Popis stavebního úseku  |  Přečteno: 663x Facebook EmailTisk
© 2003 - 2021 Jan Vála - lahvic@seznam.cz