Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čára Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856

Liběchovská příčka Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596

Lužické hory Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405

Jizerské hory Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12312
GPS: 520

Krkonoše Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347

Trutnovsko Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13238
GPS: 532

Náchodsko Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14604
GPS: 589

Orlické hory Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14070
GPS: 521

Podkrušnohoří Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 5764
GPS: 257

Ohře - Blšanka Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9145
GPS: 629

Plzeňská čára Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 13840
GPS: 905

Šumava Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6456
GPS: 418

Jižní Čechy Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 4867
GPS: 728

Vltavská linie Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541

Jižní Morava Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15223
GPS: 1123

Jeseníky Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501

Opavsko Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5331
GPS: 562

OstravskoNovinka Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2613
GPS: 293





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 87
Objektů: 4479
Fotografií: 47309
GPS: 3825

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65005
GPS: 2913

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12739
GPS: 889

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8682
GPS: 601

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11451
Fotografií: 149240
GPS: 9679



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11451
Fotografií: 149240
GPS: 9679

Těžké opevnění Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 17839
GPS: 661

Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea opevnění Technické údaje Překážky Diskuzní fórum GPS souřadnice ke stažení Literatura Osobnosti Návštěvní kniha Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Statistika webu Historie webu
Přístupy:

Celkově přístupů: 1799560

Přístupů dnes: 1942

Max.za den: 12234

a to: 3.4.2024

Online: 4

Odběr novinek:

Přihlásit se k odběru
novinek e-mailem:

Info

Anketa:

Vaše oblíbené opevnění

ŘopíkyGraf 567
ŠestatřicítkyGraf 319
Těžké srubyGraf 318
Dělostřelecké tvrzeGraf 330

Hlasů: 1534

Více anket

Rubriky:
Diskuzní forum:

26.2.2023 | Jan Vála

Vše se v dobré obrátilo a slavný objekt u zdi zámku ve ...

[více]

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Předválečné opevnění


Stavební úsek A32 - Rozdělov

Seznam objektů úseku


Zához bunkru č.10a - jeden z největších pozůstatků po objektech úseku

Objekty nejmenšího stavebního úseku Pražské čáry původně spadaly do sousedního a též stavitel, který se na jaře roku 1937 vyhrál soutěž o jejich vybudování byl jiný, než který šestnáct řopíků nakonec vyhotovil.

Stavební úsek A32 - Rozdělov vznikl odebráním posledních šestnácti objektů od sousedního úseku A4 - Družec, který stavěla firma Inženýra architekta Jaromíra Dajbycha z Kutné hory. Tato firma patřila mezi státně spolehlivé a pro potřeby opevňovacích prací velmi vhodné, přesto si její představitelé na jaře roku 1937 ukousli větší sousto, než ve skutečnosti mohli pojmout. Firma se zúčastnila hned několika soutěží na výběr opevňovacích prací a hned tři stavební úseky najednou vyhrála. 59 objektů lehkého opevnění úseku A4 - Družec, 57 úseku K1 - Mníšek a 69 bunkrů úseku K2 - Chrastava získala k firma výstavbě v podstatě najednou. Její kapacity však na takové množství nestačily a tempo výstavby se zpomalovalo. Na konci srpna bylo jasné, že přidělený stavební úsek firma nedokáže dokončit ve stanoveném termínu. Aby bylo dodrženo tempo prací, zástupci vojenské správy nakonec poslední objekty úseku firmě odebraly a předali staveniště jiné, která se právě velmi dobře osvědčila při výstavbě úseku A2 - Slaný. Staveniště bylo předáno firmě Ing. Dr. Ivan Fifka k 18.září 1938 a měsíc poté se začalo s betonáží, která pak postupovala od severu na jih velmi rychlým tempem.

První objekt úseku palebně navazoval na poslední sousedního smečenského úseku severně nad železniční tratí z Rakovníka do Kladna a západně od stanice Kamenné Žehrovice. Druhý bunkr společně se čtvrtým bočními palbami uzavíral zmíněnou železnici, kterou čelně postřeloval ještě jediný objekt typu E v úseku. Linie pak v jediném sledu pokračovala lesním masivem jižním směrem. Nejprve přehrazovala komunikaci od Kamenných Žehrovic do Rozdělova a o několik set metrů dále na jih pak poslední tři objekty úseku uzavíraly velmi důležitou Karlovarskou silnici. Její uzávěra byla ještě dokončena ve druhém sledu posledními objekty úseku A4 - Družec.

Protože celá linie úseku vedla lesním porostem, všechny jeho objekty krom posledního byly vybetonovány v normálním, nezesíleném provedení. Až na jedno "Éčko" u kolejí železnice od Rakovníka byly všechny bunkry typu A, tedy oboustranné objekty pro vedení paleb vlevo i vpravo. Číslo 8 byl vzhledem k mírnému sklonu terénu vyprojektován a vystavěn jako šikmý vpravo. Pro potřeby vedení účinných paleb byly mezi objekty celého úseku káceny střelecké i pozorovací průseky. Ty se oproti jiným lesnatým úsekům do dnešních dní bohužel nedochovaly.

Na konci listopadu roku 1937 byly všechny objekty v hrubé betonáži hotovy, poté se dokončovaly zemní práce i maskování objektů. Na konci roku byl úsek předán vojenské správě. Stav jeho vnitřního vybavení není znám.

V červnu roku 1939 dorazily od severu k Rozdělovu demoliční čety, které na rozkaz okupační správy ničily systematicky jeden bunkr za druhým. Pouze blízkost budov, nebo jiných důležitých staveb, uchránila objekty před odstřely. V lesnatém úseku však těžko takovou "obrannou" stavbu hledat a proto odstřelu nezůstal ušetřen ani jeden z bunkrů stavebního úseku. Během následujících let byla z trosek systematicky těžena kvalitní ocel a betonové kusy rozdrceny na menší, které postupem let stále více pohlcuje vegetace. Pozůstatky nebyly nijak dále zahlazovány, po většině bunkrů tak do dnešních dní stále zůstává dobře "čitelná stopa" v podobě jam, záhozů a relativně velkého množství betonu kolem bývalých stanovišť bunkrů.

Pouze pozůstatky po objektech 13 a 14 zmizely. Na stanovišti třináctky stojí chata, jejíž stavba zahladila zbytky po bunkru dokonale. Poslední bunkr s číslem čtrnáct stával na poli jižně od motorestu Plůtek a jeho pozůstatky se dají určit do několika kousků betonu roztroušenými v okolí, ne větší než dlaň dospělého člověka.

Docela hezké je umístění bunkru č. 9, u jehož bývalé týlové stěny se nachází menší starší lom, s leknínovým jezírkem uprostřed. Zajímavá je atraktivita pozůstatků bunkru č.10a, které se nacházejí u křižovatky silnic Žehrovice - Rozdělov - Doksy - Srby. Krom výrazného záhozu a větších kusů betonu v jámě po objektu si lze také povšimnout doslova vyšlapané cestičky od silnice přímo k objektu, neklamné známky časté návštěvnosti stanoviště zájemců o opevnění.

Asi nejlépe viditelným pozůstatkem po opevnění pro oko člověka nehledajícího bunkry a neznalého situace je větší kus betonového bloku v pravém příkopu silnice od Mrákav do Doks. Leží tam již roky a je div, že jej technika silničářova dosud neodstranila.
Vložil: Jan Vála 31.3.2016  |  Popis stavebního úseku  |  Přečteno: 995x
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz