Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši
Pražská čára
Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 11597
GPS: 857
Liběchovská příčka
Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 8057
GPS: 591
Lužické hory
Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 12955
GPS: 405
Jizerské hory
Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 581 TO: 30
Fotografií: 10050
GPS: 519
Krkonoše
Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 4654
GPS: 347
Trutnovsko
Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 12511
GPS: 532
Náchodsko
Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 13804
GPS: 589
Orlické hory
Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 12552
GPS: 521
Podkrušnohoří
Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 5505
GPS: 257
Ohře - Blšanka
Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 634
Fotografií: 8346
GPS: 628
Plzeňská čára
Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 12964
GPS: 905
Šumava
Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 5839
GPS: 415
Jižní Čechy
Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 3715
GPS: 658
Vltavská linie
Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1667
GPS: 541
Jižní Morava
Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 10364
GPS: 1123
Jeseníky
Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 6983
GPS: 501
Opavsko
Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5138
GPS: 562
Ostravsko
Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 1459
GPS: 293
I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 87
Objektů: 4478
Fotografií: 42893
GPS: 3752
II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3391
Fotografií: 60307
GPS: 2907
III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 8214
GPS: 889
IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 12973
GPS: 1270
ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8299
GPS: 601
ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 1764
GPS: 181
Všechny sbory
Všechny sbory
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11449
Fotografií: 134455
GPS: 9600
Lehké opevnění
Lehké opevnění
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11449
Fotografií: 134455
GPS: 9600
Těžké opevnění
Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 711
Fotografií: 14099
GPS: 661
Jiné objekty
Místa událostí
Stavební úsek A32 - Rozdělov
Seznam objektů úseku
Objekty nejmenšího stavebního úseku Pražské čáry původně spadaly do sousedního a též stavitel, který se na jaře roku 1937 vyhrál soutěž o jejich vybudování byl jiný, než který šestnáct řopíků nakonec vyhotovil.
Stavební úsek A32 - Rozdělov vznikl odebráním posledních šestnácti objektů od sousedního úseku A4 - Družec, který stavěla firma Inženýra architekta Jaromíra Dajbycha z Kutné hory. Tato firma patřila mezi státně spolehlivé a pro potřeby opevňovacích prací velmi vhodné, přesto si její představitelé na jaře roku 1937 ukousli větší sousto, než ve skutečnosti mohli pojmout. Firma se zúčastnila hned několika soutěží na výběr opevňovacích prací a hned tři stavební úseky najednou vyhrála. 59 objektů lehkého opevnění úseku A4 - Družec, 57 úseku K1 - Mníšek a 69 bunkrů úseku K2 - Chrastava získala k firma výstavbě v podstatě najednou. Její kapacity však na takové množství nestačily a tempo výstavby se zpomalovalo. Na konci srpna bylo jasné, že přidělený stavební úsek firma nedokáže dokončit ve stanoveném termínu. Aby bylo dodrženo tempo prací, zástupci vojenské správy nakonec poslední objekty úseku firmě odebraly a předali staveniště jiné, která se právě velmi dobře osvědčila při výstavbě úseku A2 - Slaný. Staveniště bylo předáno firmě Ing. Dr. Ivan Fifka k 18.září 1938 a měsíc poté se začalo s betonáží, která pak postupovala od severu na jih velmi rychlým tempem.
První objekt úseku palebně navazoval na poslední sousedního smečenského úseku severně nad železniční tratí z Rakovníka do Kladna a západně od stanice Kamenné Žehrovice. Druhý bunkr společně se čtvrtým bočními palbami uzavíral zmíněnou železnici, kterou čelně postřeloval ještě jediný objekt typu E v úseku. Linie pak v jediném sledu pokračovala lesním masivem jižním směrem. Nejprve přehrazovala komunikaci od Kamenných Žehrovic do Rozdělova a o několik set metrů dále na jih pak poslední tři objekty úseku uzavíraly velmi důležitou Karlovarskou silnici. Její uzávěra byla ještě dokončena ve druhém sledu posledními objekty úseku A4 - Družec.
Protože celá linie úseku vedla lesním porostem, všechny jeho objekty krom posledního byly vybetonovány v normálním, nezesíleném provedení. Až na jedno "Éčko" u kolejí železnice od Rakovníka byly všechny bunkry typu A, tedy oboustranné objekty pro vedení paleb vlevo i vpravo. Číslo 8 byl vzhledem k mírnému sklonu terénu vyprojektován a vystavěn jako šikmý vpravo. Pro potřeby vedení účinných paleb byly mezi objekty celého úseku káceny střelecké i pozorovací průseky. Ty se oproti jiným lesnatým úsekům do dnešních dní bohužel nedochovaly.
Na konci listopadu roku 1937 byly všechny objekty v hrubé betonáži hotovy, poté se dokončovaly zemní práce i maskování objektů. Na konci roku byl úsek předán vojenské správě. Stav jeho vnitřního vybavení není znám.
V červnu roku 1939 dorazily od severu k Rozdělovu demoliční čety, které na rozkaz okupační správy ničily systematicky jeden bunkr za druhým. Pouze blízkost budov, nebo jiných důležitých staveb, uchránila objekty před odstřely. V lesnatém úseku však těžko takovou "obrannou" stavbu hledat a proto odstřelu nezůstal ušetřen ani jeden z bunkrů stavebního úseku. Během následujících let byla z trosek systematicky těžena kvalitní ocel a betonové kusy rozdrceny na menší, které postupem let stále více pohlcuje vegetace. Pozůstatky nebyly nijak dále zahlazovány, po většině bunkrů tak do dnešních dní stále zůstává dobře "čitelná stopa" v podobě jam, záhozů a relativně velkého množství betonu kolem bývalých stanovišť bunkrů.
Pouze pozůstatky po objektech 13 a 14 zmizely. Na stanovišti třináctky stojí chata, jejíž stavba zahladila zbytky po bunkru dokonale. Poslední bunkr s číslem čtrnáct stával na poli jižně od motorestu Plůtek a jeho pozůstatky se dají určit do několika kousků betonu roztroušenými v okolí, ne větší než dlaň dospělého člověka.
Docela hezké je umístění bunkru č. 9, u jehož bývalé týlové stěny se nachází menší starší lom, s leknínovým jezírkem uprostřed. Zajímavá je atraktivita pozůstatků bunkru č.10a, které se nacházejí u křižovatky silnic Žehrovice - Rozdělov - Doksy - Srby. Krom výrazného záhozu a větších kusů betonu v jámě po objektu si lze také povšimnout doslova vyšlapané cestičky od silnice přímo k objektu, neklamné známky časté návštěvnosti stanoviště zájemců o opevnění.
Asi nejlépe viditelným pozůstatkem po opevnění pro oko člověka nehledajícího bunkry a neznalého situace je větší kus betonového bloku v pravém příkopu silnice od Mrákav do Doks. Leží tam již roky a je div, že jej technika silničářova dosud neodstranila.
© 2003 - 2023 Jan Vála - lahvic@seznam.cz