06. prosinec - 7 výročí pro tento den   Více

Pražská čára - Vnější opevnění Prahy z let 1936 - 38

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čára Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856

Liběchovská příčka Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596

Lužické hory Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405

Jizerské hory Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12318
GPS: 520

Krkonoše Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347

Trutnovsko Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13375
GPS: 532

Náchodsko Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14677
GPS: 589

Orlické horyNovinka Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14395
GPS: 521

Podkrušnohoří Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 442
Fotografií: 5764
GPS: 435

Ohře - Blšanka Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9204
GPS: 629

Plzeňská čára Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 14233
GPS: 905

Šumava Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6518
GPS: 418

Jižní Čechy Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 14
Objektů: 966
Fotografií: 4867
GPS: 860

Vltavská linie Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541

Jižní Morava Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15327
GPS: 1125

Jeseníky Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501

Opavsko Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5349
GPS: 562

Ostravsko Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2658
GPS: 293





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 83
Objektů: 4478
Fotografií: 47707
GPS: 3991

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65230
GPS: 3014

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12843
GPS: 891

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8798
GPS: 644

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150091
GPS: 9991



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150091
GPS: 9991

Těžké opevnění Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 18218
GPS: 661

Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí



Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Úseky Pražské čáry: A1 A9 A2 A3 A4 A32 A5 B6 B7 B8 B29 111 112 116 118 IX.a IX.b
4/G/Z 5/A-220 6/A-160/Z 7/A-220 8/A-220/Z 9/A-140/Z 10/A-140/Z 11/D1 12/B2-80/Z
A1/10/A-140Z Objekt vlevo Objekt vpravo A1/6/A-160Z

Mapy Mapy

Objekt lehkého opevnění vzor 37

A1/8/A-220/Z

Lokace: Vepřek Poslední úprava údajů proběhla 23.12.2005  
Základní údaje objektu:
Půdorys objektu:
Půdorys
Linie:Pražská čára (I.sbor)
Stavební úsek:A1 - Velvary
Číslo objektu:8
Typ objektu:A-220(2x boční střílna, úhel 220°)
Odolnost objektu:Zesílený (Odolnost vůči ráži 150mm)
Sklon objektu:Rovný(0 - 9%)
Inundační šachta:Ne
Přístupová chodba:Ne
Datum betonáže:29.10.1937
Situování objektu:2. sled
Krychelná pevnost betonu:479 kg/cm²(Norma: 450 kg/cm²)
Stav objektu v září 1938:Postaven
Současný stav:Zničen
Kresba objektu z týlu:
Pohled z týlu
Popis objektu:
Kresby objektu:

Betonový bunkr se dvěma střeleckými místnostmi a ocelovými střílnami pro vedení bočních kulometných paleb, určený pro posádku sedmi mužů.

Popis současného stavu:

Nepatrné úlomky betonu na poli, stanoviště nezřetelné

Pohled zprava Pohled z čela Pohled zleva

Zprava Z čela Zleva

Historie souřadnic GPS souřadnice objektu:
Lat N°Long E°M.n.m.PoznámkaVloženoVložil
50.3091114.31913168 Potvrzené umístěníPotvrzené umístění
Potvrzené umístění objektu v rámci přesnosti systému GPS
Výzkum Vladimíra Sýkory
25.1.2016Jan Vála
Stáhnout GPX   Mapy   Mapy
 Historie souřadnic:   50.30837   14.31874   Výška: 168   Vloženo: 2.3.2016    Zobrazit na Mapy.cz (Přesun o 60 m.)
Fotografie:

Stanoviště objektu při pohledu od silnice do Vepřeku Stanoviště objektu na kraji pole, v poli zbytky betonu Pohled od stanoviště objektu směrem k číslu 10. Směr palby vpravo Výstřel vpravo, pod vysokým stromem je stanoviště č.6 Jiný pohled ve směru palby vpravo Stanoviště objektu, pohled z týlu Pohled ve směru palby levé střílny, vyznačen sousední č.6 Větší koncentrace betonu je i kolem nádrže Pravděpodobné stanoviště pod mostem Autor: Jiří Tomek Beton na hromadě suti pod tratí Beton na hromadě suti pod tratí Autor: Jiří Tomek Autor: Jiří Tomek Autor: Jiří Tomek Stanoviště objektu zleva Pohled ve směru palby levé střílny Pohled ve směru palby pravé střílny Stanoviště objektu na pohledu zprava Stanoviště objektu z čela Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Pohled ve směru palby pravé střílny Pohled ve směru palby levé střílny Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Pohled na stanoviště od železniční trati

Autoři fotografií jsou: Jan Vála (26) Jiří Tomek (8)

Poznámky k objektu:
Dnes v místě dálniční most. Stav před stavbou zatím nezjištěn. Místo přesně neurčeno, ale betonu v okolí plno.
Vložil: 16.9.2006 Jiří Tomek
Stál mezi objekty č. 7 a 9, patřil však do druhého sledu - levou střílnou mířil přes trať na č.10, pravou k č.6
Vložil: 25.12.2005 Jan Vála
Technické údaje: Azimuty střílen:
Čelní stěna   Strop     Boční stěna se střílnou Týlová stěna Základová deska Kamenná předloha Odolnost vůči rážím
120 cm 100 cm 80 cm 80 cm 50 cm 150 cm 15-15,5 cm
Výkop pro objekt Výkop pro předlohu Armatura Betonová směs Betonový podklad Kamenná předloha
42,80 m² 10,84 m² 7350 kg 78,50 m³ 30,40 m² 8,31 m³
Levá střílna: Čelní střílna: Pravá střílna: Vchodová střílna:
Normální
deprese -20°   elevace 60°
Normální
deprese -20°   elevace 60°
Neznámý typ
Typ ventilace: Mřížky ventilace: Omítka: Zához:
S Osazeny Provedena Proveden
Granátový skluz: Kabelový vstup: Konzoly ventilátoru: Žlábky chlazení:
Osazen Neosazen Osazeny Nevybetonovány
Levá osa Azimuty hlavních střílen
Levá střílna: 210° Pravá střílna: 70° Autor: Jan Vála
Pravá osa Azimuty hlavních střílen
Levá střílna: 210° Pravá střílna: 70° Autor: Jan Vála
Kompas Azimuty hlavních střílen
Levá střílna: 210° Pravá střílna: 70° Autor: Jan Vála
typ Azimuty hlavních střílen
Levá střílna: 210° Pravá střílna: 70° Autor: Jan Vála

L.stř.: 210° P.stř.: 70°

Časová osa:
Stavba objektu: 29.10.1937   (Architekt Zdeněk Lakomý, Praha 12)
Zničen: Červen - červenec 1939
Stav 2024: Nepatrné úlomky betonu na poli, stanoviště nezřetelné
Související:

Založit

Článek:
Levá strana objektu 48/A-140 Z Stavební úsek A1 - Velvary
První dvě pevnůstky stavebního úseku A1 - Velvary, obě typu B, stály na pravém břehu řeky Vltavy poblíž obce Dušníky. První z bunkrů svou čelní střílnou postřeloval koryto řeky a zároveň navazoval na dva bunkry na levém břehu. Palbou boční střílny částečně přehrazoval koryto řeky proti proudu a palebný vějíř ...

Mapa:
Situování objektu 29.10.1937: Otevřený terén, pole nebo louky | Situování objektu v současnosti: Otevřený terén, pole nebo louky [Nezměněno]
Palebný plán:
A1/10/A-140/Z 20° 271m. 210° A1/8/A-220/Z 70° 256m. 290° A1/6/A-160/Z
Vzdálenost objektu vlevo Vzdálenost objektu vpravo
Stoupání: 2.21° (4.43%) Stoupání: 0.20° (0.39%)
Objekt vlevo Aktuální objekt Objekt vpravo
180nmn. 168nmn. 169nmn.
Oboustranný objekt určený pro vedení bočních paleb vlevo i vpravo, odolávající zásahům dělostřeleckých granátů ráže 150mm. Jeho betonáž provedla 29.10.1937 v rámci stavebního úseku A1 - Velvary stavební firma Architekt Zdeněk Lakomý, Praha 12. Na jeho stavbu dohlížel velitel stavebního dozoru škpt. pěch. Ladislav Kotaška. Měřená odolnost jeho betonu činila 479kg/cm2, což bylo o 29kg/cm2 více, než byla požadovaná krychelná pevnost v tlaku 450kg/cm2. V období Červen - červenec 1939 byl bunkr odstřelen trhavinou.
V současnosti je stav: Nepatrné úlomky betonu na poli, stanoviště nezřetelné
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz