Pražská čára - Vnější opevnění Prahy z let 1936 - 38

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čára Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856

Liběchovská příčka Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596

Lužické hory Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405

Jizerské hory Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12318
GPS: 520

Krkonoše Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347

Trutnovsko Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13358
GPS: 532

Náchodsko Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14603
GPS: 589

Orlické hory Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14395
GPS: 521

PodkrušnohoříNovinka Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 442
Fotografií: 5764
GPS: 402

Ohře - BlšankaNovinka Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9204
GPS: 629

Plzeňská čáraNovinka Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 14243
GPS: 905

Šumava Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6518
GPS: 418

Jižní Čechy Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 4867
GPS: 733

Vltavská linie Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541

Jižní Morava Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15223
GPS: 1123

JeseníkyNovinka Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501

Opavsko Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5331
GPS: 562

Ostravsko Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2613
GPS: 293





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 87
Objektů: 4478
Fotografií: 47717
GPS: 3864

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65209
GPS: 2981

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12739
GPS: 889

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8798
GPS: 644

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11450
Fotografií: 149972
GPS: 9829



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11450
Fotografií: 149972
GPS: 9829

Těžké opevnění Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 18085
GPS: 661

Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí



Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Úseky Pražské čáry: A1 A9 A2 A3 A4 A32 A5 B6 B7 B8 B29 111 112 116 118 IX.a IX.b
28/A-140/Z 29/A-160 30/A-140/Z 31/A-200 32/A-200/Z 33/A-220/Z 34/A-220/Z 35/A-200/Z 35a/A-180/Z

Mapy Mapy

Objekt lehkého opevnění vzor 37

A1/32/A-200/Z

Lokace: Chržín, Sazená, Bakovský potok Poslední úprava údajů proběhla 15.10.2023  
Základní údaje objektu:
Půdorys objektu:
Půdorys
Linie:Pražská čára (I.sbor)
Stavební úsek:A1 - Velvary
Číslo objektu:32
Typ objektu:A-200(2x boční střílna, úhel 200°)
Odolnost objektu:Zesílený (Odolnost vůči ráži 150mm)
Sklon objektu:Rovný(0 - 9%)
Inundační šachta:Ne
Přístupová chodba:Ne
Datum betonáže:16.09.1937
Situování objektu:1. sled
Krychelná pevnost betonu:505 kg/cm²(Norma: 450 kg/cm²)
Stav objektu v září 1938:Postaven
Současný stav:Zničen
Kresba objektu z týlu:
Pohled z týlu
Popis objektu:
Kresby objektu:

Betonový bunkr se dvěma střeleckými místnostmi a ocelovými střílnami pro vedení bočních kulometných paleb, určený pro posádku sedmi mužů.

Popis současného stavu:

Velké množství betonu v křoví u potoka, stanoviště zničeno

Pohled zprava Pohled z čela Pohled zleva

Zprava Z čela Zleva

GPS souřadnice objektu:
Lat N°Long E°M.n.m.PoznámkaVloženoVložil
50.3031214.26604179 Potvrzené umístěníPotvrzené umístění
Potvrzené umístění objektu v rámci přesnosti systému GPS
Odměřeno z map Cenia, Etrex Legend HCx
25.1.2016Jan Vála
Stáhnout GPX   Mapy   Mapy
Fotografie:

Stanoviště objektu v lesíku, foto pořízeno od potoka Pozůstatky objektu - terénní nerovnost a kusy betonu Přední okraj levého palebného vějíře Výstřel vpravo podél potoka Mělká prohlubeň zarostlá v křoví Kousky betonu na poli Zbytky betonu v křoví u Bakovského potoka Zbytky betonu v křoví u Bakovského potoka Zbytky betonu v křoví u Bakovského potoka Zbytky betonu v křoví u Bakovského potoka Kus betonu s omítkou a zbytkem maskovací barvy Zbytky betonu v křoví u Bakovského potoka Zbytky betonu v křoví u Bakovského potoka Stanoviště objektu v křoví - zahlazeno korytem potoka Stanoviště objektu těsně vedle potoka - pohled z mostu Pohled ve směru palby levé střílny Stanoviště objektu v křoví - zahlazeno korytem potoka Stanoviště objektu v křoví - zahlazeno korytem potoka Pohled ve směru palby pravé střílny Stanoviště objektu v křoví - zahlazeno korytem potoka Pohled na stanoviště objektu z čela, z polní cesty Foto z dronu Foto z dronu Foto z dronu Foto z dronu

Autor fotografií je: Jan Vála (25)

Poznámky k objektu:
Stanoviště bylo zahlazeno při přeložení Bakovského potoka při jeho rekultivaci v osmdesátých letech. Na jeho levém břehu se v křoví před mostem, necelých deset metrů od bývalého stanoviště, nachází velké množství betonu, dokonce i větších kusů.
Vložil: 15.10.2023 Jan Vála
Beton na poli na levém břehu potoka a v lesíku severně.
Vložil: 17.9.2006 Jiří Tomek
Časová osa:
Azimuty střílen:
Stavba objektu: 16.09.1937   (Architekt Zdeněk Lakomý, Praha 12)
Zničen: Červen - červenec 1939
Stav 2024: Velké množství betonu v křoví u potoka, stanoviště zničeno
Info Technické údaje:
Čelní stěna   Strop     Boční stěna se střílnou Týlová stěna Základová deska Kamenná předloha Odolnost vůči rážím
120 cm 100 cm 80 cm 80 cm 50 cm 150 cm 15-15,5 cm
Výkop pro objekt Výkop pro předlohu Armatura Betonová směs Betonový podklad Kamenná předloha
40,36 m² 6,87 m² 7050 kg 77,73 m³ 27,52 m² 7,94 m³
Levá osa Azimuty hlavních střílen
Levá střílna: 225° Pravá střílna: 65° Autor: Jan Vála
Pravá osa Azimuty hlavních střílen
Levá střílna: 225° Pravá střílna: 65° Autor: Jan Vála
Kompas Azimuty hlavních střílen
Levá střílna: 225° Pravá střílna: 65° Autor: Jan Vála
typ Azimuty hlavních střílen
Levá střílna: 225° Pravá střílna: 65° Autor: Jan Vála

L.stř.: 225° P.stř.: 65°

Související:

Založit

Článek:
Levá strana objektu 48/A-140 Z Stavební úsek A1 - Velvary
První dvě pevnůstky stavebního úseku A1 - Velvary, obě typu B, stály na pravém břehu řeky Vltavy poblíž obce Dušníky. První z bunkrů svou čelní střílnou postřeloval koryto řeky a zároveň navazoval na dva bunkry na levém břehu. Palbou boční střílny částečně přehrazoval koryto řeky proti proudu a palebný vějíř ...

Mapa:
Situování objektu 16.09.1937: Nepřehledný terén, kopce, údolí | Situování objektu v současnosti: Nepřehledný terén, kopce, údolí [Nezměněno]
Palebný plán:
A1/33/A-220/Z 40° 248m. 225° A1/32/A-200/Z 65° 397m. 250° A1/31/A-200
Vzdálenost objektu vlevo Vzdálenost objektu vpravo
Stoupání: 0.40° (0.81%) Klesání: -0.13° (-0.25%)
Objekt vlevo Koryto potoka - protitankový stupeň Aktuální objekt Koryto potoka - protitankový stupeň Objekt vpravo
181nmn. Protitankový stupeň, koryto potoka 179nmn. Protitankový stupeň, koryto potoka 178nmn.
Oboustranný objekt určený pro vedení bočních paleb vlevo i vpravo, odolávající zásahům dělostřeleckých granátů ráže 150mm. Jeho betonáž provedla 16.09.1937 v rámci stavebního úseku A1 - Velvary stavební firma Architekt Zdeněk Lakomý, Praha 12. Na jeho stavbu dohlížel velitel stavebního dozoru škpt. pěch. Ladislav Kotaška. Měřená odolnost jeho betonu činila 505kg/cm2, což bylo o 55kg/cm2 více, než byla požadovaná krychelná pevnost v tlaku 450kg/cm2. V období Červen - červenec 1939 byl bunkr odstřelen trhavinou.
V současnosti je stav: Velké množství betonu v křoví u potoka, stanoviště zničeno
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz