13. říjen -
29 výročí pro tento den
Více
Pražská čára - Vnější opevnění Prahy z let 1936 - 38
•Pražská čára
Pražská čára
←
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856
Liběchovská příčka
Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596
Lužické hory
Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405
Jizerské hory
Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12318
GPS: 520
Krkonoše
Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347
Trutnovsko
Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13391
GPS: 532
Náchodsko
Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14677
GPS: 589
Orlické hory
Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14395
GPS: 521
Podkrušnohoří
Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 442
Fotografií: 5764
GPS: 435
Ohře - Blšanka
Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9204
GPS: 629
Plzeňská čára
Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 14243
GPS: 905
Šumava
Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6518
GPS: 418
Jižní Čechy
Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 14
Objektů: 966
Fotografií: 4867
GPS: 860
Vltavská linie
Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541
Jižní Morava
Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15327
GPS: 1125
Jeseníky
Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501
Opavsko
Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5331
GPS: 562
Ostravsko
Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2613
GPS: 293
•I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
←
Stavebních úseků: 83
Objektů: 4478
Fotografií: 47717
GPS: 3991
II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65230
GPS: 3014
III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12843
GPS: 891
IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270
ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8798
GPS: 644
ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181
Všechny sbory
Všechny sbory
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150101
GPS: 9991
•Lehké opevnění
Lehké opevnění
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150101
GPS: 9991
Těžké opevnění
Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 18171
GPS: 661
Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí
Objekt lehkého opevnění vzor 37
A3/26/A-200/Z
Lokace:
Přelíc, úzkorozchodná dráha Slaný – Kačice
Poslední úprava údajů proběhla
3.2.2016 [Historie úprav]
Změna popisu: Původní údaj: Neuvedený stav Změněný údaj: Stanoviště nezřetelné, drob ... Datum: 23.12.2005 Přepsáno: 3.2.2016
Základní údaje objektu:
Půdorys objektu:
Linie: | Pražská čára (I.sbor) |
Stavební úsek: | A3 - Smečno |
Číslo objektu: | 26 |
Typ objektu: | A-200(2x boční střílna, úhel 200°) |
Odolnost objektu: | Zesílený (Odolnost vůči ráži 150mm) |
Sklon objektu: | Rovný(0 - 9%)
|
Inundační šachta: | Ne |
Přístupová chodba: | Ne |
Datum betonáže: | 21.09.1937 |
Situování objektu: | 1. sled |
Krychelná pevnost betonu: | 506 kg/cm²(Norma: 450 kg/cm²) |
Stav objektu v září 1938: | Postaven |
Současný stav: | Zničen
|
Kresba objektu z týlu:
Popis objektu:
Kresby objektu:
Betonový bunkr se dvěma střeleckými místnostmi a ocelovými střílnami pro vedení bočních kulometných paleb, určený pro posádku sedmi mužů.
Popis současného stavu:
Stanoviště nezřetelné, drobné kousky betonu v okolí |
Zprava Z čela Zleva
|
GPS souřadnice objektu:
Lat N°Long E°M.n.m.PoznámkaVloženoVložil
Fotografie:
Poznámky k objektu:
Palbou levé střílny ovládal zářez bývalé úzkorozchodné dráhy Slaný - Studeněves - Smečno - Kačice. Pro eliminování tohoto pro nepřítele vhodného krytého prostoru byl objekt posunut mírně před hlavní obrannou linii.
Technické údaje:
|
Azimuty střílen:
|
Čelní stěna |
Strop |
Boční stěna se střílnou | Týlová stěna |
Základová deska |
Kamenná předloha |
Odolnost vůči rážím |
120 cm |
100 cm |
80 cm | 80 cm |
50 cm |
150 cm |
15-15,5 cm |
Výkop pro objekt |
Výkop pro předlohu |
Armatura |
Betonová směs |
Betonový podklad |
Kamenná předloha |
40,36 m² |
6,87 m² |
7050 kg |
77,73 m³ |
27,52 m² |
7,94 m³ |
Levá střílna: |
Čelní střílna: |
Pravá střílna: |
Vchodová střílna: |
Normální deprese -20° elevace 60° |
|
Normální deprese -20° elevace 60° |
Neznámý typ |
Typ ventilace: |
Mřížky ventilace: |
Omítka: |
Zához: |
S |
Osazeny |
Provedena |
Proveden |
Granátový skluz: |
Kabelový vstup: |
Konzoly ventilátoru: |
Žlábky chlazení: |
Osazen |
Neosazen |
Osazeny |
Nevybetonovány |
Časová osa:
Stavba objektu: |
21.09.1937 (Architekt ing. Antonín Vopršal, Rakovník) |
Zničen: |
Červen - červenec 1939 |
Stav 2024: |
Stanoviště nezřetelné, drobné kousky betonu v okolí |
Související:
Článek:
Stavební úsek A3 - Smečno
Výstavba tohoto v počtu objektů největšího stavebního úseku Pražské čáry byla svěřena firmě Architekta inženýra Antonína Vopršala z Rakovníka. Tato stavební firma se v minulém roce osvědčila při budování starších pevnůstek úseku IXb - Kladno sever. 24. června roku 1937 byla stavba se všemi náležitostmi firmě
...
Mapa:
Situování objektu 21.09.1937:
Otevřený terén, pole nebo louky |
Situování objektu v současnosti:
Okraj zástavby
[Změněno]
Palebný plán:
←A3/27/A-180/Z
→20°
|
|
141m. |
195°
←A3/26/A-200/Z
→35°
|
|
149m. |
|
210°
←A3/26a/A-180/Z
→ |
|
|
|
|
|
|
Klesání: -1.42° (-2.84%) |
|
Klesání: -4.36° (-8.72%) |
|
|
|
|
|
|
299nmn. |
Protitanková překážka |
303nmn. |
Protitanková překážka |
290nmn. |
Oboustranný objekt určený pro vedení bočních paleb vlevo i vpravo,
odolávající zásahům dělostřeleckých granátů ráže 150mm.
Jeho betonáž provedla 21.09.1937 v rámci stavebního úseku A3 - Smečno stavební firma Architekt ing. Antonín Vopršal, Rakovník. Na jeho stavbu dohlížel velitel stavebního dozoru škpt. pěch. Petr Lokvenc, od 29.9.1937 škpt. pěch. František Frimmel.
Měřená odolnost jeho betonu činila 506kg/cm2, což bylo
o 56kg/cm2 více, než byla požadovaná krychelná pevnost v tlaku 450kg/cm2.
V období Červen - červenec 1939 byl bunkr odstřelen trhavinou.
V současnosti je stav: Stanoviště nezřetelné, drobné kousky betonu v okolí
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz