30. říjen -
28 výročí pro tento den
Více
Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši
Pražská čára
Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856
Liběchovská příčka
Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596
Lužické hory
Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405
Jizerské hory
Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12318
GPS: 520
Krkonoše
Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347
Trutnovsko
Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13391
GPS: 532
Náchodsko
Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14677
GPS: 589
Orlické hory
Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14395
GPS: 521
Podkrušnohoří
Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 442
Fotografií: 5764
GPS: 435
Ohře - Blšanka
Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9204
GPS: 629
Plzeňská čára
Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 14243
GPS: 905
Šumava
Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6518
GPS: 418
Jižní Čechy
Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 14
Objektů: 966
Fotografií: 4867
GPS: 860
Vltavská linie
Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541
Jižní Morava
Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15327
GPS: 1125
Jeseníky
Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501
Opavsko
Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5349
GPS: 562
Ostravsko
Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2658
GPS: 293
I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 83
Objektů: 4478
Fotografií: 47717
GPS: 3991
II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65230
GPS: 3014
III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12843
GPS: 891
IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270
ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8798
GPS: 644
ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181
Všechny sbory
Všechny sbory
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150101
GPS: 9991
Lehké opevnění
Lehké opevnění
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150101
GPS: 9991
Těžké opevnění
Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 18234
GPS: 661
Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
•Místa událostí
Výsadek SILVER A
29.12.1942
Místo, kde byla v noci z 28. na 29. prosince roku 1941 vysazena paravýsadková skupina SILVER A. Započala tak éra jednoho z nejúspěšnějších výsadků 2.svetove války. Výsadek proběhl úspěšně, přestože byl jeden parašutista zanesen dále a skupina se tak na místě celá nesešla. Povedlo se jim však ukrýt a následně odnosit operační materiál a úspěšně tak zahájit svoji činnost v Protektorátu.
Výsadek paraskupiny SILVER A:
Po osmé hodině večerní vládne na letišti Tangmere v hrabství Sussex klid. Píše se 28. prosinec roku 1942. Německé bombardovací svazy se již několik dnů díky nepříliš dobrému počasí nad Anglií neobjevily. Posádky britských letadel i obsluhující personál si tak užívají zaslouženého odpočinku. Tedy, až na posádku letounu Handley-Page Halifax Mk.II/srs.1a, na jehož trupu a křídlech se kromě výsostných znaků pyšní také kódy NF-V, a symboly označující příslušnost ke 138.peruti. Jeho osádka má napilno, připravuje svůj letoun na dalekou a nebezpečnou cestu nad Evropou. Mechanik kontroluje motory i ovládaní letadla, hlavní pilot, Kanaďan kpt. Ronald C. Hockey prověřuje funkci palubních přístrojů. V letištních hangárech se odděleně připravují tři výsadkové skupiny ke svému nelehkému úkolu. Jsou vybavováni obleky pro přelet, výzbrojí a materiálem určeným pro svou činnost na území nepřítele. Jednou z nich je i SILVER A. Na vše dohlíží škpt.gšt. Jaroslav Šustr, letový dispečer, který má za úkol koordinovat výsadky nad územím Protektorátu.
Blíží se desátá hodina večerní. Lehký jihozápadní vítr pomalu trhá těžké sněhové mraky a místy zem osvítí matný svit měsíce. Kapitán Šustr si zálibně prohlíží oblohu a pomyslí si, ze tentokrát by to mohlo vyjit. Má za sebou již dva lety nad Československo, při kterých počasí znemožnilo vysazení parašutistů. Nyní to vypadá lépe. Sedm členů tří výsadkových skupin stojí poslušně na letištní dráze a čeká na poslední instrukce. Nervozita je cítit na každém kroku, přesto se většina výsadkářů snaží usmívat. Popřát štěstí přichází všem i samotný generál František Moravec. Mezitím co všem potřásá rukou, druhý pilot startuje čtyři motory těžkého Halifaxu a nechává je chvíli zahřát. Vše je připraveno, nastupuje se.
22:00. Motory Halifaxu a dvou doprovodných Huricanů se rozběhnou na plné obrátky a všechna tři letadla opouštějí ranvej. Brzy dosahují letové výšky deset tisíc stop a zamíří východním směrem. Nad kanálem La Manche opouštějí sestavu dva doprovodné stíhače a vracejí se na základnu. Halifax pak svou pouť pokračuje sám. V prostoru Le Crotoy přelétavá francouzské pobřeží a ocitá se tak nad okupovanou Evropou.
Napětí uvnitř letounu by se dalo krájet. V civilních oblecích, přes které mají parašutisté navlečeny ještě kombinézy pro přelet, je hrozné vedro, násobené ještě silně přetopeným interiérem letadla. Všichni mlčí, zabývají se svými myšlenkami. Nejlepší morálku vykazuje právě skupina SILVER A, která podobný let absolvuje již potřetí. Ale i oni prožívají velmi napjaté chvíle, zvlášť ve chvíli, kdy je letoun napaden německými nočními stíhači.
Stalo se tak nedaleko města Darmstadt. Německá protiletadlová obrana zaměřila přelet osamělého letounu a do vzduchu ihned startují z nedalekého letiště dva Messerschmitty Bf 109. Ty během chvilky nacházejí britské letadlo, dříve než ale stihnou zaútočit, zkušený Kanaďan za řídícím kniplem Halifaxu však zahajuje strmý sestup a úhybný manévr, čímž se mu daří se schovat za řídké mraky. Německé stíhače si po chvilce vetřelce najdou, opět ale šikovností pilota se daří Angličanům uniknout. Nízkým průletem nad krajinou se pak povede definitivně zmizet stíhačům z očí. Po čase opět nabírá Halifax svou letovou výšku a pokračuje dále ve své cestě. Množství sněhu na záchytných bodech ale ztěžuje orientaci a navigátor ztrácí přehled o přesné poloze letadla. Ne však úplně, nad území Protektorátu se přeci jen daří letadlu úspěšně dorazit. Nad Prahou se dostávají do zaměřovačů protiletadlové baterie umístěné u Ruzyně, ta však na letounu způsobuje pouze nepatrné škody. Navigátor si mylně vyloží Prahu za Plzeň a domnívá se, ze se přiblížila doskoková zóna pro první skupinu ANTHROPOID, naplánovaná do prostoru Ejpovic. Kapitán letadla signalizuje přípravu k seskoku první skupiny, zpomaluje a sestupuje na výšku 200 metrů. Zakrouží nad rozlehlými poli u Nehvizd, nedaleko Prahy. Rozsvěcí se červené světlo a Gabčík s Kubišem usedají kolem otevřeného kruhového otvoru v podlaze. Kamarádům pokynou na pozdrav a čekají. Zelené světlo. GO! Letoun opouštějí první dva parašutisté. Je 2:24 ráno.
Zadní střelec zaznamená úspěšně otevřené padáky dvou výsadkářů a jeden od zásobníku s materiálem.
Pilot přidává plyn, zvedá nos letadla vzhůru a během chvilky dosahuje opět letové výšky a cestovní rychlosti. Míří dále na východ. Navigátor se domnívá že směrují k Čáslavi, ve skutečnosti se však pohybují přibližně o 40 kilometrů severněji. O několik minut později piloti opět skloní předek letounu dolů a snesou stroj do výšky předepsané pro seskok parašutistů. Nacházejí se právě mezi Poděbrady a Městcem Králové, nad rozsáhlými poli, není proto těžké vytipovat místo pro výsadek. Opět se v prostoru bombovnice rozsvítí červené světlo, letový dispečer odkrývá poklop v podlaze a dává pokyn výsadku SILVER A k přípravě na seskok. Všichni tři se i se svým zásobníkem shromažďují kolem kulatého nevelkého otvoru v podlaze. Dispečer jim ještě popřeje štěstí a kamarádi z Béčka jim pokynou na pozdrav.
Pilot nalétá nad polem, osádka letounu prohlíží vhodnost přistávací plochy pro parašutisty. Je vyhodnocena jako ideální, kapitán letadla tedy vede stroj o kus dále na východ, kde provádí otočku a vrací se zpět nad doskokovou plochu. Letoun prolétá nad vesnicí Podmoky, jejíž obrysy jsou v množství sněhu a přizemní mlze jen sotva znatelné. Sotva minou její západní okraj, druhý pilot přepne z červeného světla na zelené. Znamení k seskoku. V nákladovém prostoru letadla reagují okamžitě. První se spouští do prostoru Bartoš, následován v těsném závěsu Potůčkem. Valčík spolu s dispečerem Šustrem po nich vhazuje do otvoru vak s operačním materiálem, ten se však vzpříčí. Oba s ním zápolí a cenné vteřiny ubíhají. Uvolnění balíku trvá vlastně jen několik okamžiků, pro všechny na palubě je to ale věcnost. Hned po balíku skáče Valčík. Těch několik vteřin však rozhodí výsadkáře na několik set metrů daleko.
Šustr dává znamení pilotům a ti směrují letoun do dalších oblastí. Čtyři padáky se snášejí chladnou zimní nocí k zasněženému poli mezi obcemi Senice, Vrbice a Podmoky. Hukot motorů Halifaxu slábne v dálce a krajem se opět začíná rozprostírat ticho. Ticho, rušené jen štěkotem vesnických psů a svistotem lehkého vánku, který svým zvukem dodává kraji zdánlivý podmanivý pocit míru. Tři parašutisté právě přistávají doprostřed zmrzlého a sněhem zavátého oraniště. Je 2:37 ráno, 29. prosince roku 1941. Operace SILVER A je právě zahajena ...
GPS souřadnice místa události:
Lat N°Long E°M.n.m.:Poznámka:Vloženo:Vložil:
50.18322
15.20708
198
Památník v obci
7.9.2022
Jan Vála
Fotografie:
K události nebyla dosud vložena žádná fotografie!
Poznámky k místu události:
K místu události nebyla dosud vložena žádná poznámka!
Mapa:
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz