23. listopad -
18 výročí pro tento den
Více
Šumava - lehké opevnění z let 1937-38
Pražská čára
Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856
Liběchovská příčka
Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596
Lužické hory
Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405
Jizerské hory
Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12318
GPS: 520
Krkonoše
Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347
Trutnovsko
Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13375
GPS: 532
Náchodsko
Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14677
GPS: 589
Orlické hory
Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14395
GPS: 521
Podkrušnohoří
Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 442
Fotografií: 5764
GPS: 435
Ohře - Blšanka
Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9204
GPS: 629
Plzeňská čára
Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 14233
GPS: 905
•Šumava
Šumava
←
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6518
GPS: 418
Jižní Čechy
Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 14
Objektů: 966
Fotografií: 4867
GPS: 860
Vltavská linie
Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541
Jižní Morava
Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15327
GPS: 1125
Jeseníky
Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501
Opavsko
Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5349
GPS: 562
Ostravsko
Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2658
GPS: 293
•I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
←
Stavebních úseků: 83
Objektů: 4478
Fotografií: 47707
GPS: 3991
II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65230
GPS: 3014
III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12843
GPS: 891
IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270
ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8798
GPS: 644
ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181
Všechny sbory
Všechny sbory
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150091
GPS: 9991
•Lehké opevnění
Lehké opevnění
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150091
GPS: 9991
Těžké opevnění
Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 18218
GPS: 661
Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí
Objekt lehkého opevnění vzor 37
H41/11/A-180
Lokace:
Vimperk, Lipka
Poslední úprava údajů proběhla 21.3.2020
Základní údaje objektu:
Půdorys objektu:
Linie: | Šumava (I.sbor) |
Stavební úsek: | H41 - Vimperk |
Číslo objektu: | 11(VEČ: 554) |
Typ objektu: | A-180(2x boční střílna, úhel 180°) |
Odolnost objektu: | Normální (Odolnost vůči ráži 105mm) |
Sklon objektu: | Rovný(0 - 9%)
|
Inundační šachta: | Ne |
Přístupová chodba: | Ne |
Datum betonáže: | 22.10.1937 |
Situování objektu: | 1. sled |
Krychelná pevnost betonu: | 476 kg/cm²(Norma: 450 kg/cm²) |
Stav objektu v září 1938: | Postaven |
Současný stav: | Dochován
|
Kresba objektu z týlu:
Popis objektu:
Kresby objektu:
Betonový bunkr se dvěma střeleckými místnostmi a ocelovými střílnami pro vedení bočních kulometných paleb, určený pro posádku sedmi mužů.
Popis současného stavu:
Dochován u železniční trati, částečný zához z týlu |
Zprava Z čela Zleva
|
GPS souřadnice objektu:
Lat N°Long E°M.n.m.PoznámkaVloženoVložil
Fotografie:
Poznámky k objektu:
Technické údaje:
|
Azimuty střílen:
|
Čelní stěna |
Strop |
Boční stěna se střílnou | Týlová stěna |
Základová deska |
Kamenná předloha |
Odolnost vůči rážím |
80 cm |
60 cm |
60 cm | 50 cm |
30 cm |
100 cm |
10-10,5 cm |
Výkop pro objekt |
Výkop pro předlohu |
Armatura |
Betonová směs |
Betonový podklad |
Kamenná předloha |
33,23 m² |
4,01 m² |
4900 kg |
43,66 m³ |
21,03 m² |
3,11 m³ |
Levá střílna: |
Čelní střílna: |
Pravá střílna: |
Vchodová střílna: |
Normální deprese -20° elevace 60° |
|
Normální deprese -20° elevace 60° |
Typ 1 - s ozubovým závěrem |
Typ ventilace: |
Mřížky ventilace: |
Omítka: |
Zához: |
S |
Osazeny |
Provedena |
Proveden |
Granátový skluz: |
Kabelový vstup: |
Konzoly ventilátoru: |
Žlábky chlazení: |
Osazen |
Neosazen |
Osazeny |
Nevybetonovány |
Časová osa:
Stavba objektu: |
22.10.1937 (Ing. Josef Jelínek, Plzeň) |
Stav 2024: |
Dochován u železniční trati, částečný zához z týlu |
Související:
Článek:
Stavební úsek H41 - Vimperk
Šumavské pohoří tvoří významnou přírodní překážku proti pohybu armád z cizích zemí do Čech. Jejím příkrým a hustým lesem zarostlým stráním i komplikovanému terénu se již od středověku větší vojenská uskupení při svých přesunech snažila vyhýbat. Průchod s armádními svazky skrze Šumavu lze ve větším měřítku usk
...
Mapa:
Palebný plán:
←H41/12a/A-180
→330°
|
|
186m. |
170°
←H41/11/A-180
→350°
|
|
176m. |
|
180°
←H41/10/A-140
→ |
|
|
|
|
|
|
Klesání: -0.81° (-1.61%) |
|
Klesání: -2.84° (-5.68%) |
|
|
|
|
|
|
867nmn. |
Protipěchotní překážka |
870nmn. |
Protipěchotní překážka |
860nmn. |
Oboustranný objekt určený pro vedení bočních paleb vlevo i vpravo,
odolávající zásahům dělostřeleckých granátů ráže 100mm.
Jeho betonáž provedla 22.10.1937 v rámci stavebního úseku H41 - Vimperk stavební firma Ing. Josef Jelínek, Plzeň. Na jeho stavbu dohlížel velitel stavebního dozoru škpt. pěch. Antonín Smrček.
Měřená odolnost jeho betonu činila 476kg/cm2, což bylo
o 26kg/cm2 více, než byla požadovaná krychelná pevnost v tlaku 450kg/cm2.
V současnosti je stav: Dochován u železniční trati, částečný zához z týlu
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz