Pražská čára - Vnější opevnění Prahy z let 1936 - 38

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čára Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12425
GPS: 856

Liběchovská příčka Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596

Lužické hory Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405

Jizerské hory Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12312
GPS: 520

Krkonoše Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347

Trutnovsko Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13238
GPS: 532

Náchodsko Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14604
GPS: 589

Orlické hory Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14070
GPS: 521

Podkrušnohoří Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 5764
GPS: 257

Ohře - Blšanka Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9145
GPS: 629

Plzeňská čára Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 13840
GPS: 905

Šumava Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6456
GPS: 418

Jižní Čechy Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 4779
GPS: 728

Vltavská linie Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541

Jižní MoravaNovinka Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15223
GPS: 1123

Jeseníky Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501

Opavsko Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5331
GPS: 562

Ostravsko Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2613
GPS: 293





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 87
Objektů: 4479
Fotografií: 47085
GPS: 3825

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65005
GPS: 2913

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12739
GPS: 889

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8640
GPS: 601

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11451
Fotografií: 148974
GPS: 9679



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11451
Fotografií: 148974
GPS: 9679

Těžké opevnění Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 17839
GPS: 661

Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí



Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Úseky Pražské čáry: A1 A9 A2 A3 A4 A32 A5 B6 B7 B8 B29 111 112 116 118 IX.a IX.b
27/A-220/Z 28/A-160/Z 29/D1 30/A-160/Z 31/D1 32/A-140/Z 33/A-160/Z 34/D2 35/A-180/Z

Mapy Mapy

Objekt lehkého opevnění vzor 37

B6/31/D1

Lokace: Hýskov, Na Krétě, železnice Poslední úprava údajů proběhla 8.11.2019  [Historie úprav]  

Změna popisu: Původní údaj: Dochován, zabetonován nad ž ... Změněný údaj: Dochován, zabetonován nad ž ... Datum: 23.12.2005 Přepsáno: 2.2.2016

Základní údaje objektu:
Půdorys objektu:
Půdorys
Linie:Pražská čára (I.sbor)
Stavební úsek:B6 - Beroun
Číslo objektu:31
Typ objektu:D1(1x boční střílna vpravo)
Odolnost objektu:Normální (Odolnost vůči ráži 105mm)
Sklon objektu:Rovný (Výškový rozdíl nepoužíván)
Inundační šachta:Ne
Přístupová chodba:Ne
Datum betonáže:24.09.1937
Situování objektu:2. sled
Krychelná pevnost betonu:476 kg/cm²(Norma: 450 kg/cm²)
Stav objektu v září 1938:Postaven
Současný stav:Dochován
Kresba objektu z týlu:
Pohled z týlu
Popis objektu:
Kresby objektu:

Betonový bunkr s jednou střeleckou místností a ocelovou střílnou pro vedení boční kulometné palby, určený pro posádku čtyř mužů.

Popis současného stavu:

Dochován, zabetonován nad železniční tratí, zához

Pohled zprava Pohled z čela Pohled zleva

Zprava Z čela Zleva

GPS souřadnice objektu:
Lat N°Long E°M.n.m.PoznámkaVloženoVložil
49.9903914.06172233 Potvrzené umístěníPotvrzené umístění
Potvrzené umístění objektu v rámci přesnosti systému GPS
Garmin GPS MAP 60
5.2.2016Jan Vála
Stáhnout GPX   Mapy   Mapy
Fotografie:

Stav bunkru na jaře 2006 Spíme před bunkrem o velikonocích 2004. Střílna je již vyrubána Táboříme při vandru u bunkru v roce 1999 Sedíme na stropě bunkru při vandru v r.1996 Pohled ve směru výstřelu hlavní střílny Zabetonovaný vchod do objektu Pohled ze stropu na krycí ucho objektu Bunkr při pohledu z týlu Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Autor: Jan Vála Pohled ve směru výstřelo, foceno ze stropnice Autor: Jan Vála Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal Autor: Miloš Doležal

Autoři fotografií jsou: Jan Vála (32) Miloš Doležal (18)

Poznámky k objektu:
Do roku 2003 zabetonován, včetně hlavní střílny. Poté někdo beton ze střílny vyčistil. V roce 1996 bylo okolí zcela zarostlé náletovými dřevinami, v roce 1999 okolí prořezáno a do současnosti pravidelně prosekáváno neznámými nadšenci. V současné době vede přes stropnici objektu sjezdová cyklistická dráha od místních nadšenců.
Vložil: 5.2.2016 Jan Vála
Časová osa:
Azimut střílny:
Stavba objektu: 24.09.1937   (Ing. Josef Jelínek a synové, Beroun)
Stav 1939: Interiér vyplněn kamenem a zabetonován
Stav 2002: Zbaven zabetonování střílny
Stav 2024: Dochován, zabetonován nad železniční tratí, zához
Info Technické údaje:
Čelní stěna   Strop     Boční stěna se střílnou Boční stěna bez střílny Týlová stěna Základová deska Kamenná předloha Odolnost vůči rážím
80 cm 60 cm 60 cm 80 cm 50 cm 30 cm 100 cm 10-10,5 cm
Výkop pro objekt Výkop pro předlohu Armatura Betonová směs Betonový podklad Kamenná předloha
24,67 m² 5,55 m² 3700 kg 33,12 m³ 15,42 m² 3,90 m³
Pravá osa Azimut hlavní střílny
Pravá střílna: 250° Autor: Jan Vála
Kompas Azimut hlavní střílny
Pravá střílna: 250° Autor: Jan Vála
typ Azimut hlavní střílny
Pravá střílna: 250° Autor: Jan Vála

P.stř.: 250°

Související:

Založit

Článek:
Bunkr č.42 v Berouně Stavební úsek B6 - Beroun
Prostor kolem města Berouna byl odpradávna jedním z nejvytíženějších při přesunech nepřátelských armád na našem území. V raném i pozdním středověku tudy proudily armády směrem do centra kotliny české, opačným směrem poté na Plzeňsko a do Bavorska. Odehrálo se zde i několik bitev, z nichž asi nejvýznamnější se ...

Odkaz:
Do Hýskova za opevněnímDo Hýskova za opevněním Do Hýskova za opevněním
Polovina devadesátých let minulého století byla pro nás doslova žní na skvělé vandry, jezdilo se skoro každý víkend. V červnu a červenci roku 1996 pracovní a vojenské povinnosti znemožňovaly větší výpravy Džardovi a Medelákovi, zbylo tedy na mě (Láva), Unkasovi a Grepovi držet nastolené tempo ....
Mapa:
Situování objektu 24.09.1937: Nepřehledný terén, kopce, údolí | Situování objektu v současnosti: Nepřehledný terén, kopce, údolí [Nezměněno]
Palebný plán:
B6/31/D1 250°
Aktuální objekt
233nmn.
Jednostranný objekt určený pro vedení boční palby vpravo, odolávající zásahům dělostřeleckých granátů ráže 100mm. Jeho betonáž provedla 24.09.1937 v rámci stavebního úseku B6 - Beroun stavební firma Ing. Josef Jelínek a synové, Beroun. Na jeho stavbu dohlížel velitel stavebního dozoru kpt. pěch. Ferdinand Ticha. Měřená odolnost jeho betonu činila 476kg/cm2, což bylo o 26kg/cm2 více, než byla požadovaná krychelná pevnost v tlaku 450kg/cm2.
V současnosti je stav: Dochován, zabetonován nad železniční tratí, zához
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz