Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čára Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856

Liběchovská příčka Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596

Lužické hory Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405

Jizerské hory Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12312
GPS: 520

Krkonoše Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347

Trutnovsko Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13238
GPS: 532

Náchodsko Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14604
GPS: 589

Orlické hory Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14070
GPS: 521

Podkrušnohoří Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 5764
GPS: 257

Ohře - Blšanka Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9145
GPS: 629

Plzeňská čára Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 13840
GPS: 905

Šumava Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6456
GPS: 418

Jižní Čechy Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 4867
GPS: 728

Vltavská linie Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541

Jižní MoravaNovinka Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15223
GPS: 1123

Jeseníky Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501

OpavskoNovinka Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5331
GPS: 562

OstravskoNovinka Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2613
GPS: 293





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 87
Objektů: 4479
Fotografií: 47309
GPS: 3825

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65005
GPS: 2913

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12739
GPS: 889

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8682
GPS: 601

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11451
Fotografií: 149240
GPS: 9679



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11451
Fotografií: 149240
GPS: 9679

Těžké opevnění Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 17839
GPS: 661

Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea opevnění Technické údaje Překážky Diskuzní fórum GPS souřadnice ke stažení Literatura Osobnosti Návštěvní kniha Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Statistika webu Historie webu
Přístupy:

Celkově přístupů: 1696239

Přístupů dnes: 880

Max.za den: 12234

a to: 3.4.2024

Online: 51

Odběr novinek:

Přihlásit se k odběru
novinek e-mailem:

Info

Anketa:

Jaké muzeum se Vám nejvíce líbí?

SazenáGraf 534
MlýnekGraf 287
DoksyGraf 261
BratroniceGraf 293
BerounGraf 252
KarlštejnGraf 270

Hlasů: 1899

Více anket

Rubriky:
Diskuzní forum:

26.2.2023 | Jan Vála

Vše se v dobré obrátilo a slavný objekt u zdi zámku ve ...

[více]

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Předválečné opevnění


Oldřich Dvořák


Oldřich Dvořák

Datum narození: 13.11.1923

Datum úmrtí: 09.07.1942


Oldřich Dvořák se narodil 13. listopadu 1923 v Trenčíně. Jeho otec Jan pracoval jako strojvedoucí Československých státních drah a matka Karla byla v domácnosti. Oldřich měl tři starší sourozence, bratry Karla a Jana a sestru Štěpánku. Vychodil pět tříd obecné školy v roce 1937 začal studovat v Žilině reálné gymnázium. Po vzniku samostatného Slovenského státu se musela rodina vystěhovat do Brna, kde Oldřich pokračoval ve studiu na gymnáziu. To však nedokončil a 24. ledna se bez rozloučení vydal na cestu přes Slovensko, Maďarsko, Bělehrad a Bejrút do Francie. Zde se přihlásil k vznikající československé armádě.

4. dubna 1940 byl po prodělaném odvodu zařazen jako vojín k telegrafní rotě. Absolvoval základní telegrafní kurz na výcvikové základně v Montpellier. Bojů na frontě se nezúčastnil a 7. července 1940 připlul lodí "Mohamed el Kabir" do Anglie.

V Anglii byl 10. července 1940 byl přidělen ke spojovací rotě 2. pěšího pluku. Po Novém roce byl přeložen k velitelské rotě 2. pěšího praporu. Nedlouho poté byl vybrán do výcviku pro zvláštní úkoly. 15. srpna 1941 byl vyslán do základního sabotážního kurzu na STS 26 v Camus Darrah, Traigh House, ve Skotsku, který absolvoval 13. září 1941. Následoval parašutistický výcvik na STS 51 v Ringway u Manchesteru od 14. do 20. září 1941, který ukončil čtyřmi seskoky. 21. února 1942 byl zařazen do telegrafního kurzu na STS 52 v Thames Park, který absolvoval 18. dubna. Poté byl přidělen na československou radiovou ústřednu, kde se připravoval na samostatnou operaci , především cvičením se všemi dostupnými typy radiostanic.

Do akce byl vyslán pod falešnou identitou i občanskou legitimací na jméno Oldřich Dražil. Vyzbrojen byl pistolí FN s osmnácti náboji a druhou pistolí Colt se šestnácti náboji. Obdržel obnos 5015 říšských marek a 150 korun českých.

27. dubna 1942 odletěl do akce spolu se skupinami BIOSCOP a BIVOUAC. Před druhou hodinou ranní 28.4.1942 byl vysazen v prostoru Požárů u Křivoklátu. Padák i výstroj ukryl do blízkého lesa, bohužel kufřík s vysílačkou z neznámého důvodu zakopal do ornice, kde byla o den později nalezena místními zemědělci. U sebe si ponechal pouze rádiové součástky a zásoby jedu. Odcestoval do Pardubic, kde se setkal s kapitánem Alfrédem Bartošem, velitelem operační skupiny SILVER A. Ten jej přidělil ke skupině radistů odbojové skupiny ÚVOD. Neúspěšně se se svým strýcem Balíkem pokusil vyzvednout vysílačku na Požárech, zde byl však varován prozrazené místo úkrytu vysílačky hlídajícím vlasteneckým četníkem a díky tomu se mohli nikým jiným nepozorovaně vzdálit. Poté operoval na Berounsku a Plzeňsku. Po Heydrichiádě se rozhodl pro odchod na Slovensko. Ten se mu úspěšně podařil. V obci Radošovce se pokusil předat vzkaz u místního notáře Jána Prokopa, který měl syna v československých jednotek v Anglii. Ten jej však udal četnictvu. Při následném pátrání a honu byl Oldřich Dvořák zezadu zastřelen místním polním hlídačem, když hledal úkryt ve dvoře Kobylany. Jeho tělo bylo pitváno, následně pohřbeno v Radošovcích, kde bylo v březnu 1948 exhumováno a poté s vojenskými poctami pohřbeno na místním hřbitově v Brně.

Oldřich Dvořák hovořil částečně anglicky, německy a francouzsky. Byl výborným sokolským cvičitelem, rád lyžoval a plaval. Veliteli byl hodnocen jako bystrý, obratný, ochotný a svědomitý. Byl také považován za velmi dobrého radiotelegrafistu, který dokáže navázat spojení za jakékoliv situace.

10. listopadu 1945 vyznamenán Československým válečným křížem 1939 in memoriam.
1. prosince 1945 povýšen na poručíka pěchoty in memoriam.
17. července 1948 povýšen na nadporučíka pěchoty in memoriam.
Kategorie: Parašutista
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz